Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Aktualności

Panasonic Lumix S5

Panasonic Lumix S5
2 września
2020 16:00

Oferta aparatów firmy Panasonic powiększyła się właśnie o model S5. Wyposażono go w 24-megapikselową pełnoklatkową matrycę z podwójną bazową czułością oraz sporo zaawansowanych funkcji i trybów przeznaczonych dla filmowców.

INFORMACJA PRASOWA

Nowy, Hybrydowy Pełnoklatkowy Aparat Bezlusterkowy - Lumix S5.
Panasonic z dumą prezentuje - Lumix S5, nowy, hybrydowy pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy. Wysoka jakość zdjęć i filmów w małym, przenośnym urządzeniu spełniającym wymagania profesjonalistów.

LUMIX S5 posiada 24,2 - megapikselowy, pełnoklatkowy przetwornik CMOS 35 mm, który, dzięki odpowiedniej kondensacji światła, oferuje szeroki zakres dynamiczny i wysoką czułość. Aparat posiada także technologię Dual Native ISO, co pozwala na nagrywanie wideo w niesamowicie wysokiej jakości oraz maksymalnym ISO 51200.

Panasonic Lumix S5

Jako prekursor hybrydowych aparatów bezlusterkowych, Lumix dysponuje najbogatszą linią produktów w dziedzinie aparatów rejestrujących 10-bitowe 4K*1. Nowy członek rodziny - Lumix S5, umożliwia nagrywanie wewnętrzne 4K 60p / 50p 4:2:0 i 10-bitowe 4K 30p / 25p 4:2:2. Obsługuje również 10-bitowe wyjście HDMI 4K 60p / 50p 4:2:2. W przypadku wewnętrznego nagrywania 4K 30p / 25p 4:2:0 8-bit nie ma ograniczenia czasowego. Wyjątkowa technologia chłodzenia i rozpraszania ciepła, zapewnia stałe i bezpieczne użytkowanie. Aparat Lumix S5 posiada 14-stopniowy zakres dynamiczny, szerokość, którą zaobserwować można także w kamerach kinowych, oraz zgodność z V-Log / V-Gamut - popularną kolorymetrią o nazwie „VariCam Look”. Lumix S5 posiada także wiele trybów oraz formatów do nagrywania, między innymi tryb anamorficzny, nagrywanie w zwolnionym tempie oraz zdjęcia interwałowe w 4K, 60 klatek i 4K HDR.

Lumix S5 jest wyposażony w technologię deep-learning - rozpoznaje ona oczy, twarz, głowę i ciało. Umożliwia to zmianę ostrości otoczenia w czasie rzeczywistym podczas wykonywania zdjęć lub nagrywania.

Połączenie I.S. (5-osiowy) w aparacie i O.I.S. (Optyczny stabilizator obrazu, 2-osiowy) w obiektywie LUMIX S, 5-osiowy system Dual I.S.2 kompensuje nawet silnie rozmycie obrazu, umożliwiając użycie 6,5-krokowego*2, dłuższego czasu otwarcia migawki. Odporna na zachlapanie oraz kurz, wytrzymała konstrukcja zapewni profesjonalnym fotografom wysoką niezawodność.

Panasonic Lumix S5

Aby dodatkowo zwiększyć przyjemność z użytkowania, udostępniamy 96-megapikselowy tryb wysokiej rozdzielczości (JPEG/RAW), funkcje składania żywego obrazu oraz HLG photo.

Nowa bateria o zwiększonej efektywności i pojemności 2,200mAh, pozwala na wykonanie 470 zdjęć, podczas używania LVF, lub 1500, w trybie oszczędzania baterii. Dodatkowo, aparat posiada port USB oraz kartę SD (UHS-IIx1 i UHS-I x1), wspiera Bluetooth 4.2 oraz Wifi 5GHz/2.4GHz. Seria pełnoklatkowych, bezlusterkowych aparatów LUMIX S, posiada przyszłościowy system L-Mount, który zapewnia konsumentom dostęp do innych produktów firmy Panasonic, Leica oraz Sigma. Obecnie dostępne są cztery innowacyjne modele w serii LUMIX S – S1R, S1, S1H oraz nowy S5. LUMIX S1R świetnie nadaje się do wykonywania zdjęć w wysokiej rozdzielczości, LUMIX S1 pozwala na wykonywanie wysokiej jakości zdjęć i filmów, a LUMIX S1H został stworzony z myślą o nagrywaniu. Nowy LUMIX S5 składa w sobie moc oraz wyposażenie wszystkich aparatów LUMIX S, zachowując przy tym kompaktową oraz lekką budowę. Firma Panasonic, przedstawiając linię produktów LUMIX, chce spełnić najwyższe wymagania twórców oraz zrewolucjonizować erę zdjęć i filmów.

*1 *Dotyczy aparatów bezlusterkowych z wymiennym obiektywem w dniu 2 września, 2020.
*2 Zgodnie ze standardem CIPA [Kierunek odchylenia / pochylenia: odległość ogniskowania f = 200 mm, gdy używany jest obiektyw S-E70200. Oprogramowanie należy zaktualizować do najnowszej wersji.

Wysoka jakość zdjęć i wideo, nawet przy wysokiej czułości oraz technologia Dual I.S. która zapobiega rozmazaniu

LUMIX S5 posiada pełnotkatkowy, 35 milimetrowy sensor CMOS o mocy 24.2 megapikseli (35.6 mm x 23.8 mm). Dzięki wysokiej kondensacji światła, LUMIX S5 świetnie sprawdza się w sytuacjach, kiedy w pobliżu nie ma dobrego oświetlenia.

LUMIX S5 jest wyposażony w technologię Dual Native ISO, która początkowo była używana w profesjonalnych kamerach kinowych – linii produktów VariCam firmy Panasonic. W przypadku pojedynczego sensora ISO, przy zwiększaniu czułości pojawia się także więcej szumów. Dzięki technologii Dual Native ISO, która korzysta z obwodów w zależności od czułości, jeszcze zanim rozpocznie przetwarzanie obrazu, LUMIX S5 niweluje postawanie szumu. Technologia Dual Native ISO daje artystom większą swobodę podczas tworzenia, dzięki czułości na poziomie ISO 51200 LUMIX S5 posiada Dual Native ISO na poziome 640 - 4000*1.

Nowy LUMIX S5 z sensorem wysokiej rozdzielczości pozwala na uchwycenie obrazu w formacie RAW oraz JPEG. Aparat, bardzo szybko, wykonuje 8 zdjęć bezpośrednio po sobie, dzięki czujnikowi Body I.S. i następnie składa otrzymane zdjęcia w jeden 96-megapikselowy obraz (12 000 x 8 000 pikseli). Tak dokładne oraz szybkie przetwarzanie sygnału LUMIX S5 zawdzięcza procesorowi Venus Engine. Tryb wysokiej rozdzielczości, w połączeniu ze statywem, idealnie nadają się do fotografowania krajobrazów oraz nieruchomych dzieł sztuki posiadających wiele detali. Włączenie trybu pomocniczego ułatwi także wierne uchwycenie poruszających się obiektów. 

LUMIX S5 posiada Body I.S. (wbudowany stabilizator obrazu). Czujniki zdjęć, przyśpieszenia oraz żyroskop, pobierają dane i obliczają intensywność drgania, niwelując je. To rozwiązanie pozwala na precyzyjne wykonywanie zdjęć i filmów, dzięki 5-krokowemu spowolnieniu migawki*2. Łącząc Body I.S. (5-osiowy) oraz O.I.S. (Optyczny 2-osiowy, stabilizator obrazu) razem z obiektywem serii S – 5 osiowy Dual I.S. korekcja mocy jest na tyle wysoka, że pozwala na 6.5-krokowe spowolnienie migawki*3. Budowa ta, jest bardzo pomocna podczas nagrywania lub robienia zdjęć jedną ręką oraz w słabo oświetlonych miejscach, nawet w rozdzielczości 4K.

Nowa funkcja – Live View Composite, pozwala migawce na rejestrowanie małych różnic w oświetleniu. Na podstawie otrzymanych danych tworzy obraz, który może być manipulowany przez użytkownika w czasie rzeczywistym, co jest bardzo przydatne podczas wykonywania zdjęć fajerwerków oraz gwiazd.

*1 Podczas nagrywania w trybie V-Log. Czułość może się różnić w zależności od trybu nagrywania.
*2 Zgodnie ze standardem CIPA [Kierunek odchylenia / pochylenia: odległość ogniskowania f = 60 mm, gdy używany jest obiektyw S-R2060.
*3 Zgodnie ze standardem CIPA [Kierunek odchylenia / pochylenia: odległość ogniskowania f = 200 mm, gdy używany jest obiektyw S-E70200.

Panasonic Lumix S5

Jakość nagrywania godna kinowych produkcji

LUMIX, jako prekursor hybrydowych aparatów bezlusterkowych, posiada najbogatszą ofertę aparatów nagrywających 10-bitowe 4K*1. Nowy LUMIX S5 pozwala na 30 minutowe, 10-bitowe nagrywanie w 60/50 klatkach na sekundę w jakości 4K 4:2:0 oraz 4K 30p/25p 4:2:2 10-bitowe, wewnętrzne nagrywanie. Można także nagrywać, bez limitu czasowego: 4K 60p/50p 4:2:2 10-bit przez wyjście HDMI oraz 4K 30p/25p 4:2:0 8-bitowe wewnętrzne nagrywanie.

Zakres dynamiczny aparatu LUMIX S5 mierzy częstotliwość otrzymanego światła i dostarcza 14-stopowy obraz dynamiczny. Ta metoda rejestrowania obrazu jest używana przez profesjonalne kamery kinowe Panasonic z linii produktów VariCam. To rozwiązanie pozwala na skuteczne przetwarzanie zarejestrowanego obrazu przy dowolnym oświetleniu, a także uchwycenie bogatej palety kolorów i odcieni. LUMIX S5 jest wyposażony w V-Log / V-Gamut, zapewnia to szeroki zakres dynamiczny oraz imponującą gamę kolorów. 35 LUTS, dla kamer kinowych VariCam, można pobrać bezpłatnie do użytku w aparacie LUMIX S5. Materiał nagrany w V-Log z S1H / S1 i V-Log L z GH5 / GH5S pozwala na łatwe dopasowanie tonacji kolorów. Dostępne są również praktyczne narzędzia, takie jak Waveform Monitor i V-Log View Assist.

LUMIX S5 posiada także imponujący tryb nagrywania w zwolnionym tempie, w rozdzielczości 4K (1-60 klatek na sekundę i spowolnienie do 2.5x) oraz FHD (1-180 klatek na sekundę i spowolnienie do 7.5x)*2 Tryb AF pozwoli na rejestrowanie ostrego obrazu podczas nagrywania*3

Dostępne jest również nagrywanie wideo HDR (High Dynamic Range) w rozdzielczości 4K, które odtwarza zarówno jasne, jak i ciemne części obrazu. Kamera nagrywa wideo z wyznaczoną krzywą gamma, zgodną z ITU-R BT.2100. Użytkownik może teraz wybrać Hybrid Log Gamma (HLG) w stylu Photo Style. Tryb HLG*3 Photo zapewnia szerszy zakres dynamiczny, umożliwiający reprodukcję światła i cienia z bardziej naturalnym kontrastem. Zdjęcia HLG można również tworzyć jako pliki HSP*4 ze skompresowanymi sygnałami o wysokiej jasności w pełnej rozdzielczości (5 888 x 3312, w formacie 16: 9) oprócz plików JPEG / RAW. Użytkownik może wyświetla

zdjęcia oraz filmy na najnowszych telewizorach 4KTV firmy Panasonic zgodnych z HLG przy pomocy kabla HDMI lub innych urządzeń zgodnych z HLG.

Aby uzyskać więcej zdjęć wykonywanych seryjnie, LUMIX S5 posiada funkcje 6K PHOTO*5, która rejestruje obraz z szybkością 30 klatek na sekundę poprzez wyodrębnienie klatki z pliku 6K (w proporcjach 4:3 lub 3:2).

*1 *Dotyczy aparatów bezlusterkowych z wymiennym obiektywem w dniu 2 września, 2020.
*2 Tryb AF przełącza się na MF, gdy liczba klatek na sekundę jest ustawiona na 150 fps lub więcej. Kąt widzenia zmniejsza się, gdy liczba klatek na sekundę jest ustawiona na 180 fps. Nagrywanie kończy się, gdy czas ciągłego nagrywania przekroczy 30 minut.
*3 “HLG (Hybrid Log Gamma)” jest międzynarodowym standardem (ITU-R BT.2100) formatu HDR.
*4 “HSP” Jest formatem zdjęć HDR, który wykorzystuje format HLG podczas nagrywania.
*5 6K PHOTO ”to funkcja szybkiego robienia zdjęć seryjnych, która wycina klatkę z materiału wideo 4: 3 lub 3: 2 o rozdzielczości około 18 megapikseli (efektywna liczba pikseli około 6000 x 3000).

Panasonic Lumix S5

Szybki i precyzyjny autofokus wspierany przez technologię wykrywania obrazu w czasie rzeczywistym

LUMIX S5 posiada szybki i precyzyjny autofokus, zarówno podczas wykonywania zdjęć, jak i nagrywania. Technologia DFD pozwala na wyostrzenie obiektu w 0.08 sekundy*1. LUMIX S5 będąc aparatem specjalizującym się w nagrywaniu przy niskim oświetleniu, został wyposażony detekcje światła na poziome -6EV*2 z autofokusem w słabym świetle dzięki wyższej czułości i zoptymalizowanemu dostrojeniu sensora. To rozwiązanie pozwala na szybką komunikacje sensora z obiektywem – 480 klatek na sekundę.

LUMIX S5 posiada także technologię szybkiego uczenia się, która pozwala na dokładniejsze łapanie ostrości na takich obiektach jak twarze, sylwetki, szybko poruszające się zwierzęta oraz jej regulacje w czasie rzeczywistym.

*1 11EV, z S-R24105 (CIPA), LVF120 fps.
*2 ISO100, F1.4, AFS

Niezawodny w każdej sytuacji

LUMIX S5, dzięki swojej kompaktowej budowie oferuje wysoką mobilność i poręczność, jednocześnie zachowując wydajność oraz możliwość zamontowania dodatkowych akcesoriów. LUMIX S5 jest zbudowany z odlewanego stopu magnezu, co zapewnia na odporność na zachlapanie oraz pył*1. Optymalne rozmieszczenie elementów rozpraszających ciepło na zewnątrz pozwala na długie użytkowanie, bez ryzyka przegrzania.

Wyposażony w wizjer LVF (Live View Finder) LUMIX S5, posiada współczynnik powiększenia 0,74x oraz precyzyjny wyświetlacz OLED. Zastosowanie tych elementów pozwala na bardzo szybką reakcję z opóźnieniem mniejszym niż 0,005 sekundy. Punkt widzenia 20mm zapewnia dobrą widoczność oraz komfortowe użytkowanie dla osób noszących okulary.

LUMIX S5 posiada 3-calowy, dotykowy wyświetlacz LCD 3:2, 1840K. Kompozycję podczas nagrywania w różnych popularnych proporcjach, takich jak 16:9, 4:3, 1:1, 4:5, 5:4 i 9:16, można sprawdzać za pomocą opcji Frame Marker.

LUMIX S5 jest wyposażony w podwójne gniazdo kart pamięci SD - jedno gniazdo jest zgodne z UHS-I, a drugie z szybkim i pojemnym UHS-II (klasa wideo 90).

Aparat LUMIX S5 można ładować za pomocą prądu zmiennego lub USB w zależności od wygody użytkownika.

Zgodność z Bluetooth 4.2 (tzw. BLE: Bluetooth Low Energy)*2 umożliwia stałe połączenie ze smartfonem oraz tabletem, przy minimalnym zużyciu energii. Ustawienia aparatu LUMIX S5 można również kopiować i przesyłać bezprzewodowo do innych aparatów S5.

* 1 Odporność na kurz i zachlapanie nie gwarantuje, że nie dojdzie do uszkodzenia, jeśli soczewka zostanie narażona na bezpośredni kontakt z kurzem lub wodą.
* 2 Wi-Fi 5 GHz nie jest dostępne w niektórych krajach.

Panasonic Lumix S5

Akcesoria oraz aplikacje

Budowa aparatu LUMIX S5 umożliwia używanie wielu akcesoriów. Adapter mikrofonu (DMW-XLR1) to podłączany adapter typu XLR, który pozwala na nagrywanie wysokiej jakości dźwięku stereo. Jest to idealne rozwiązanie podczas nagrywania z synchronizacją ust. Przełączniki umożliwiają łatwe i szybkie sterowanie mikrofonami liniowymi i kondensacyjnymi. Bateria (DMW-BGS5) pozwala na wykonanie około 940 zdjęć (podczas używania LVF) oraz 3000 zdjęć (w trybie oszczędzania energii). Aparat posiada także zasłonę obiektywu (DMW-RS2), złącze DC (DMW-DCC17) oraz statyw (DMW-SHGR1).

Aplikacja LUMIX Tether, po podłączeniu aparatu do komputera, pozwala na zapisywanie i wyświetlanie zdjęć i filmów, a także sterowanie aparatem podczas użytkowania.

Panasonic Lumix S5

LUMIX posiada także aplikację dla systemów IOS oraz Android. Dzięki tym aplikacjom możesz bezprzewodowo przesyłać zdjęcia i filmy oraz sterować aparatem.

Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:


Komentarze czytelników (72)
  1. Cichy
    Cichy 2 września 2020, 16:21

    Wygląda podejrzanie podobnie do A73 ;) Ino ekran ma gibany.

  2. Amadi
    Amadi 2 września 2020, 16:26

    Mnie najbardziej ciekawi jak będzie z autofokusem. Co aparat i co aktualizację są obietnice, że teraz już na pewno będzie lepiej, a potem człowiek idzie nagrywać wywiad na tle białej ściany, a AF tak "pompuje" wokół twarzy bohatera, że trzeba zdjęcia powtarzać.

    W tej samej sytuacji 4-letni Sony A6300 z obiektywem za 1000 zł trzyma twarz jak przyklejony...

    Więc serio chciałbym żeby w końcu było dobrze, choć obawiam się, że póki nie odejdą od DFD na rzecz detekcji fazy lub ToF, to ciągły AF nie dorówna temu co potrafią współczesne Sony czy Canony.

  3. Szabla
    Szabla 2 września 2020, 16:57

    Jaka cena w Polsce?

  4. lord13
    lord13 2 września 2020, 17:01

    @Szabla
    "Jaka cena w Polsce?"

    Realnie pewnie tyle, co A7 III czy Z6 na starcie.

  5. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 2 września 2020, 17:12

    Zapowiada się obiecująco. Fajnie, ze dali funkcje live composite, olympus może sie juz chowac. No ale wszystko zalezy jeszcze od ceny

  6. PDamian
    PDamian 2 września 2020, 17:21

    The Lumix DC-S5 will be available in mid-September at a price of $1999 for the body
    and $2299 when kitted with the 20-60mm F3.5-5.6 lens.

  7. Kmicic
    Kmicic 2 września 2020, 17:29

    @Amadi. Wiadomo że panas iszie bardziej w nagrywanie gdzie af nie jest . za to tryb seryjny 30kl/s przy 18 mpix prezentuje się ciekawie

  8. Marek_N
    Marek_N 2 września 2020, 17:31

    Niby fajny, mały, wszystko-majacy ale jak sie wchodzi w szczegóły to już tak pięknie nie jest:
    - wizjerek 2,36M dots
    - 5 fps w AF-C
    - tryb 96 Mpix o jakości przeskalowanego 2 razy w PS 24 Mpix
    - średnio wydajny DFD

    A do tego jak Panas chce pozyskiwać klientów na swój system? Sony - było pierwsze, aparaty bardzo dopracowane, obiektywów sporo, Canon i Nikon mają zaplecze w posiadaczach luster FF swoich systemów.
    A Panas co? Liczy, że ktoś z marszu wejdzie w nie do końca dopracowany, ubogi i drogi system? S5 + 20-60 za $2300 to dużo jak na początek. Ciekawe po ile będzie ten zestaw pod koniec roku, ale stawiam że $500 mniej bo taka jest jego realna wartość.

  9. lord13
    lord13 2 września 2020, 17:33

    @Kmicic
    Ten S5 z założenia ma być uniwersalną i podstawową puszką łączącą możliwości foto i wideo i skierowaną bardziej do amatora-hobbysty niż bardziej zaangażowanego filmowca dysponującego szklarnią kinematograficzną (dla nich jest S1R), więc AF i w wideo jak najbardziej przydałby się sprawny. Zwłaszcza jak się popatrzy co ma konkurencja w tych zakresach cenowych.

  10. PDamian
    PDamian 2 września 2020, 17:35

    UHD 4K 60p: 1.5x Crop link

  11. lord13
    lord13 2 września 2020, 17:39

    @Marek_N
    "Canon i Nikon mają zaplecze w posiadaczach luster FF swoich systemów."

    Do tego jak się wyjdzie poza Europę, to Nikon zauważalnie tańszy, świeżutki Z5 debiutuje w cenie 600$ niższej, to sporo. Oczywiście w kwestiach filmowych Z5 słabiej wypada, ale w całej reszcie już niekoniecznie.

  12. PDamian
    PDamian 2 września 2020, 17:40


    AF link

    link

  13. Soniak10
    Soniak10 2 września 2020, 17:53

    Aż tyle funkcji za marne 9000 PLN? Kaszka na mleku!

  14. sektoid
    sektoid 2 września 2020, 17:57

    Ale bełkot. Nic z tego nie rozumiem. Fizyka wyłożona językiem marketingowym. Im bardziej niezrozumiałe pojęcia, tym z pewnością lepszy aparat.

  15. tadeusz69
    tadeusz69 2 września 2020, 17:58

    @Marek_N niewiele się pomyliłeś . Za Odrą ( jak ktoś miałby ochotę np. wyskoczyć do Berlina ) otrzyma do końca września nowiusieńki S5 za 1948 Euro a do tego w prezencie Sigmę 45mm 2.8 o wartości 569 Euro !


    Za kit z obiektywem Lumix 20-60 mm trzeba zapłacić 2241 Euro ( Sigma 45mm 2.8 również gratis w zestawie )

  16. darekw1967
    darekw1967 2 września 2020, 19:37

    @Amadi
    Cenna uwaga.
    Z tego powodu trzymam sie Sony.

  17. krisss
    krisss 2 września 2020, 19:40

    Ergonomia Panasów jest wzorowa... nie znalazłem nic, czym przyjemniej się foci niż G9. Jak widzę w S5 będzie równie doskonale. Trochę dziwi rozdzielczość wizjera - w G9 i G100 jest wyższa... Niemniej przymierzę się... tym bardziej że mam adapter na bagnet L.

  18. Accipiter
    Accipiter 2 września 2020, 20:01

    @Amadi jeżeli wywiad nagrywasz z AF to rzeczywiście Sony będzie niezastąpione.

  19. Jarun
    Jarun 2 września 2020, 20:25

    Nie wiem, jak to jest z AF w Panasoniku S5, ale w G9 w porównaniu np. z Sony z autofocusem nie jest wcale tak źle, jak to co niektórzy opisują.

    1. link
    2. link (po zmianie firmware w G9- druga połowa filmu).

  20. Jarun
    Jarun 2 września 2020, 20:38

    AF Pansasonic G9 vs Nikon Z6, Z50:

    link

  21. Jarun
    Jarun 2 września 2020, 20:46

    W YT zaroiło się od pierwszych "review" nowego Panasonika i muszę przyznać, że bardzo mi się ten nowy S5 podoba.
    Cena (póki co) dosyć wysoka, ale w porównaniu z nowościami Canona to i tak jest to prawdziwa promocja.

  22. Amadi
    Amadi 2 września 2020, 21:05

    @Accipiter - w większości przypadków oczywiście nie. Ale czasem się przydaje, jak interlokutor ma ADHD a tło jest brzydkie i trzeba otworzyć przysłonę. Użyłem tego jako przykładu prostej sytuacji niewymagającej AF, w której AF i tak nie daje rady. Jak sytuacja robi się dynamiczna zazwyczaj jest tylko gorzej. A trochę mi się nie chce kopać np. z follow focusem na gimbalu albo robić ujęć na f/8 skoro są systemy AF, które w takich sytuacjach ułatwiają życie i konkurencja je ma od lat.

  23. Accipiter
    Accipiter 2 września 2020, 21:48

    @Amandi - jestem amatorem, ale tak bardzo w Sony nie podobają mi się kolory np. twarzy, że wolałbym do wywiadów używać BMPCC niż Soniaka z najlepszym AF.

  24. Amadi
    Amadi 2 września 2020, 22:24

    Trzeba się więcej nakopać żeby z Sony wyciągnąć ładny obrazek, to prawda. Ale jest to osiąglane.

    Chociaż jak miałem na pierwszych wrażeniach A7S III to dodali parę fajnych profili z których był bardzo przyjemny obraz prosto z puchy.

  25. root_mistrz
    root_mistrz 3 września 2020, 00:36

    Ten Panas zjada na śniadanie Soniaka A7III link

  26. Wojt_wro
    Wojt_wro 3 września 2020, 08:25

    @root_mistrz

    Z tym że w części gdzie sprawdzają autofokus (od 4:30) to Sony zjada Panasa na śniadanie. Pomimo tego że A7III to jest już prawie 3 letnia pucha, więc nowością to on już nie pachnie. I w zasadzie chyba każda, absolutnie każda inna marka zjada Panasa, bo naprawdę słabo ten AF wygląda w wideo...

    Przy pierwszych informacjach to nawet nakręciłem się na tego Lumixa, bo to praktycznie taki A7III (Kurde, nawet z wyglądu!), z trochę lepszym wideo, lepszym ekranem i trochę lepszą ergonomią gripu - czyli dokładnie to co mnie wkurza w Soniaczu. Ale jak obejrzałem ten filmik, to sorry, nie, odpadam. To już wolę poczekać pół roku i zobaczyć co upchają w Sony A7 IV i jak go wycenią.

  27. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 3 września 2020, 09:26

    Accipiter2
    "@Amandi - jestem amatorem, ale tak bardzo w Sony nie podobają mi się kolory np. twarzy, że wolałbym do wywiadów używać BMPCC niż Soniaka z najlepszym AF."

    Jesteś tak zagorzałym przeciwnikiem postprodukcji, że wolisz robić nagrania ludzi bez autofocusa?
    W sumie zawsze można ustawić sobie przysłonę f16...

  28. Tatanut
    Tatanut 3 września 2020, 10:10

    Wojt_wro

    obejrzyj to

    link

  29. RobKoz
    RobKoz 3 września 2020, 10:43

    W 2020 ktoś ma jeszcze wątpliwości że DFD to dno i metr mułu? To było fajne jak konkurencja miała tylko powolny i chaotyczny AF kontrastowy, od kiedy są systemy dające AF fazowy z matrycy jakakolwiek dyskusja na temat jakości DFD nie ma moim zdaniem sensu.

    To tak jakby rozważać wyższość dębowej sochy nad sosnową gdy wszyscy dookoła mają już żelazne pługi.

  30. thorgal
    thorgal 3 września 2020, 12:01

    @Tananut

    A Ty obejrzyj to. Kręcone w całości S5. Autofocus to po-ra-żka.

    link

  31. tempor
    tempor 3 września 2020, 12:52

    AF kontrastowy w aparacie za 2000 ojro z 2020, kiedy już nawet budżetowe smartfony od wielu lat mają PDAF lub DPAF? -6EV z DFD? Panasonic chyba sobie jaja robi.

  32. root_mistrz
    root_mistrz 3 września 2020, 12:55

    @RobKoz

    Jestem przeciwnikiem PDAF bo degraduje obraz.

  33. Wojt_wro
    Wojt_wro 3 września 2020, 13:06

    @Tatanut

    Cóż, może DFD z S5 nadaje się do zdjęć... trochę. Tylko czy jest sens wydawać 2k euro na S5 do zdjęć, skoro z założenia przewagą tego aparatu są głównie opcje wideo? Do zdjęć to już wolę tą tańszą A7 III, w której ten AF-C w wideo chociaż działa...

  34. molon_labe
    molon_labe 3 września 2020, 13:20

    Jeśli chodzi o wyższość pługu nad sochą:
    Socha w przeciwieństwie do pługa nie wymagała dodatkowego radlenia (rozdrabniania), ponieważ jednocześnie odwracała i kruszyła ziemię.
    Koncepcja sochy jest lepsza, tylko chciwy biznes rozbił czynność jedną czynność rolniczą na dwie: to znaczy na oranie i radlenie, by trzeba było kupić dwie maszyny. Dodatkowo dwukrotny zabieg pochłania więcej czasu i energii.
    Nastąpił powrót sochy!
    Obecnie używa się sochy (rylców) np w kombajnach do zbioru roślin okopowych: buraków, marchwi.....itp.

  35. lord13
    lord13 3 września 2020, 14:20

    @root_mistrz
    "Jestem przeciwnikiem PDAF bo degraduje obraz."

    Jesteś w stanie pokazać tę degradację u Canona na przykład?

  36. RobKoz
    RobKoz 3 września 2020, 14:24

    @lord13

    "Jesteś w stanie pokazać tę degradację u Canona na przykład?"

    Że tak się wtrącę on pisał o PDAF - ten rzeczywiście może powodować artefakty. canonowy DPAF z założenia jest pozbawiony tej wady.

  37. RobKoz
    RobKoz 3 września 2020, 14:29

    @molon_labe

    "Jeśli chodzi o wyższość pługu nad sochą:"

    Dziękuję za wykład - człowiek całe życie się uczy :-)

    Mnie chodziło tylko o porównanie twardości drewna do żelaza. Mogę zmienić: dyskusja o wyższości młotka dębowego nad sosnowym gdy obok leży stalowy nie ma sensu w kontekście wbijania gwoździ.

    Nie musisz mi zwracać uwagi - wiem, że młotków drewnianych nadal się używa - sam mam tzw. babę do pobijania dłut :-)

  38. molon_labe
    molon_labe 3 września 2020, 15:35

    @RobKoz

    Cieszę się, że potraktowałeś mój komentarz z powagą na jaką zasługuje.
    Miło Cie poznać.

    a jeśli chodzi o...przeczytałem artykuł Andrew Reid' a (EOSHD) traktujący o S5. W akapicie poświęconym AF, po objaśnieniu na czym polega obecne udoskonalenie DFD i jakie są ograniczenia w zastosowaniu do video, zawiera swoje dwa wnioski:
    1."So I rate the S5 as a big improvement for photography."
    2."My feedback to Panasonic is that we need phase-detect AF on the video side in future cameras.."
    Moim zdaniem dyskusja sprowadza się do ..odpowiedniego młotka do odpowiedniej czynności. Choć jest też teoria, że ...nie młotek rzeźbi ..a artysta.

  39. lord13
    lord13 3 września 2020, 19:08

    @RobKoz
    "Że tak się wtrącę on pisał o PDAF"

    Wiem o czym pisał, co nie zmienia faktu, że DPAF jest nazwą własną jednej z implementacji PDAF :)

  40. RobKoz
    RobKoz 3 września 2020, 19:26

    @lord13

    "DPAF jest nazwą własną jednej z implementacji PDAF :)"

    Ja bym powiedział że szczególną implementacją :-)

    Właśnie taką, która eliminuje problemy o których root_mistrz wspominał. Więc ciężko by tam je znalazł i wskazał.

    No chyba że to była zamierzona ironia to przepraszam - nie załapałem.

  41. lord13
    lord13 3 września 2020, 19:34

    @RobKoz
    "No chyba że to była zamierzona ironia to przepraszam - nie załapałem."

    O to to :)

  42. root_mistrz
    root_mistrz 3 września 2020, 21:01

    Mimo, że przestawiam dość często litery, to jednak zdecydowanie rozróżniam PD - phase detection od DP - dual pixel.
    A Canon nie jest w kręgu moich zainteresowań ze względu na spraną dynamikę tonalną w funkcji ISO w swoich matrycach 😉

  43. Accipiter
    Accipiter 3 września 2020, 21:39

    @MaciekKwarciak
    Jesteś tak zagorzałym przeciwnikiem postprodukcji, że wolisz robić nagrania ludzi bez autofocusa?
    W sumie zawsze można ustawić sobie przysłonę f16..

    Nie, po prostu mam dość narzekania profesjonalistów, że AF podczas kręcenia słaby. Wiem że najłatwiej nacisnąć przycisk i potem chwalić się jakim to jestem dobrym operatorem, jednak w wieku sytuacjach AF nie sprawdzi się, nie da klimatu jaki można uzyskać ostrząc manualne. I wcale nie musi to być f16, może to być też duża ogniskowa.
    Zamiast narzekać na ten AF, lepiej wykorzystać ten czas na podniesienie swoich umiejętności.
    Ręczne ostrzenie jest piękne. podobnie jak manualne obiektywy.

  44. Szabla
    Szabla 3 września 2020, 22:11

    No i rzeźbienie w marmurze jest również piękne ;)

  45. Accipiter
    Accipiter 3 września 2020, 22:24

    To dlaczego obiektywy do filmowania są manualne? Bo operator decyduje co ma być ostre, a co nie, kiedy i z jaką prędkością przechodzi z GO z jednego miejsca na drugie.

  46. Szabla
    Szabla 3 września 2020, 22:59

    To po co instalować AF w aparacie do filmowania? ;)

  47. Accipiter
    Accipiter 4 września 2020, 06:56

    Też się zastanawiam. Może żeby zwiększyć sprzedaż? Żeby każde dziecko mogło filmować? Żeby partyzantka mogła przyjmować zlecenia i poczuć się pro? Może po to żeby były takie dyskusje?

  48. Paździoch
    Paździoch 4 września 2020, 07:23

    @Szabla

    Z tego samego powodu co automatyczne skrzynie w autach dla wygody użytkowania.

  49. Paździoch
    Paździoch 4 września 2020, 07:27

    @Accipiter
    Bo nie wszytko co filmuje się apartami to hollywoodzkie produkcje z ekipą, operatorem, ostrzycielem etc. Wiele osób nagrywa swoje materiały samodzielnie szczególnie na potrzeby Youtuba i trudno jednocześnie występować przed kamerą i ustawiać ostrość.

  50. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 4 września 2020, 09:09

    @Accipiter
    AF można zawsze wyłączyć lub założyć obiektyw manualny.
    Ręczne ostrzenie w dynamicznym reportażu nie wchodzi w grę, zwłaszcza jak aparat jest na gimbalu, filmujesz w ruchu i ze zmianami perspektywy, a takie ujęcia ostatnio są modne i pożądane (reportaż ślubny, teledyski, reklamy, itp).

  51. Amadi
    Amadi 4 września 2020, 10:43

    @Accipiter - w profesjonalnych produkcjach nie ostrzy operator, tylko jego asystent.

    I oczywiście jest mnóstwo sytuacji, gdzie nic nie zastąpi manualnego przeostrzenia z zadaną prędkością albo takiego, gdzie nowy cel dopiero za chwilę wejdzie w kadr - żaden automat nie przewidzi przyszłości.

    Ale jest też druga strona medalu. Mając autofokus możesz pracować na małym, jednoręcznym gimbalu z obiektywem typu 35/1.4 i skupić się na kadrowaniu i prowadzeniu kamery, a nie na ostrzeniu. Bez AF masz do wyboru albo bardzo szeroki kąt, domknięcie przysłony i hiperfokalną, albo próby ogarnięcia jeszcze ostrości, co przy dynamicznych ujęciach w ruchu serio nie jest proste, albo wydanie ciężkiej kasy na stedicam lub cięższy gimbal, easyriga, bezprzewodowy podgląd, bezprzewodowy follow focus i asystenta. AF jest po prostu opłacalniejszą opcją.

    Tak samo jest ze stabilizacją matrycy. Ludzie jęczą że "profesjonalne kamery tego nie mają", a prawda jest taka, że jak mam aparat ze stabilizacją matrycy, to nie muszę zabierać naramiennego riga do ujęć z ręki i jest parę kg sprzętu mniej.

    Jak zaczynałem filmować aparatami ponad dekadę temu, to nie było ani autofokusa, ani stabilizacji, ekrany miały rozdzielczość 320 x 200, tanie zewnętrzne monitory dopiero wchodziły na rynek, a szczytem marzeń była manualna kontrola ekspozycji w aparacie. I jakoś w takich warunkach filmowaliśmy. Jeśli będzie taka konieczność, to do tego wrócę i dam sobie radę. Ale jeśli mogę mieć współczesny aparat ze stabilizacją, autofokusem, profilem logarytmicznym, rozkładanym ekranem i 10-bitowymi kodekami, to po co na siłę utrudniać sobie życie? Autofokus jest takim samym narzędziem jak każde inne. Jeśli umie się go używać, to pomaga i pozwala łatwiej i taniej osiągać pewne efekty. Wszystko jest dla ludzi :)

  52. 5pirit
    5pirit 4 września 2020, 10:46

    Tak się zastanawiam, czy producenci wypuszczą jeszcze kiedyś aparat dla fotografów czy już skupiają się tylko na kamerunach?! Mi osobiście (a takich jak ja pewnie by się dużo znalazło) w ogóle nie zależy na filmowaniu, a taka puszka okrojona o funkcję wideo byłaby tańsza. Kiedyś to było ......... :(

  53. lord13
    lord13 4 września 2020, 11:09

    @5pirit
    "Mi osobiście (a takich jak ja pewnie by się dużo znalazło) w ogóle nie zależy na filmowaniu, a taka puszka okrojona o funkcję wideo byłaby tańsza."

    Co jest oczywistą bzdurą. Pomijając już fakt, że koszt produkcji jest tylko częścią ceny końcowej, to nawet skupiając się na samym koszcie to jest głupota co napisałeś. Na koszt aparatu składają się zarówno koszty podzespołów jak i koszty stałe, które są ponoszone niezależnie od wolumenu produkcji/sprzedaży, więc koszt jednostkowy będzie tym niższy im te koszty stałe podzielimy na większą liczbę sprzedanych aparatów. Dzisiaj aparat bez filmowania byłby niszowy, w związku z czym koszt jednostkowy byłby wyższy.

  54. karolt
    karolt 4 września 2020, 11:09

    To kółko po lewej na górze to co to ma być??? :-D
    Zrobili osobne kółko tylko dla kilku funkcji?
    Jakoś tam pusto.

  55. Amadi
    Amadi 4 września 2020, 11:23

    @5pirit - zgodzę się z kolegą lord13. Niby co takiego w trybie filmowym miałoby podrażać koszty aparatu? Kodeki już dawno opracowane, procesor i tak musi odczytywać matrycę i przerabiać to co odczyta na coś dającego się oglądać na potrzeby live view. Jedyny dodatkowy koszt, to wbudowany mikrofon, wejście mikrofonowe i wyjście słuchawkowe. Pewnie łącznie całe 10$, które jest rekompensowane wielkością sprzedaży - większość znanych mi użytkowników pełnoklatkowych Pansów używa ich głównie do filmownia, więc w zasadzie to oni powinni marudzić, że muszą płacić za tryb fotograficzny :P

    A dlaczego wszystkie najnowsze premiery tak się skupiają na funkcjach filmowych? Bo fotograficznie już wszystko co było do wymyślenia zostało wymyślone. Megapiksele, punkty AF czy zdjęcia seryjne na nikim nie robią wrażenia. A 8K, 120 kl/s itd wyglądają ładnie i świeżo w publikacjach marketingowych. Ot cała tajemnica.

  56. Z_photo
    Z_photo 4 września 2020, 11:41

    @5pirit: "Tak się zastanawiam, czy producenci wypuszczą jeszcze kiedyś aparat dla fotografów czy już skupiają się tylko na kamerunach?! ..."

    Właśnie przez tewszystkoposiadanie i wszechwyposażenie współczesnych aparatów coraz częściej i z dużą przyjemnością sięgam aparaty analogowe.

    Podobnie jak Ty - byłbym zadowolony mając możliwość nabycia solidnego, cyfrowego aparatu, wyposażonego jedynie w podstawowe funkcje.
    Coś a la Nikon FM / FE czy Olympus OM-1 / OM-2.

  57. thorgal
    thorgal 4 września 2020, 11:54

    @5pirit: "Tak się zastanawiam, czy producenci wypuszczą jeszcze kiedyś aparat dla fotografów czy już skupiają się tylko na kamerunach?! ..."

    Cały czas wypuszczają.

    Leica.

    Używane są w znośnych cenach. Polecam. Nie musisz kupować super drogich obiektywów Leica. Zeissy są tańsze.

  58. Accipiter
    Accipiter 4 września 2020, 11:57

    Macie rację, AF ułatwia, ale ciągłe zarzucanie Panasonicowi, że brak dobrego AF to wada nie do wybaczenia jest po prostu nudne. Uwierzcie mi są sytuacje że AF przy f4 czy nawet f8 nie będzie w stanie sobie poradzić, a manualnie można to świetnie ogarnąć. Nienawidzę jak system próbuje być mądrzejszy ode mnie i wie lepiej co chcę osiągnąć.

  59. lord13
    lord13 4 września 2020, 12:10

    @Z_photo
    "Podobnie jak Ty - byłbym zadowolony mając możliwość nabycia solidnego, cyfrowego aparatu, wyposażonego jedynie w podstawowe funkcje."

    Masz wspomniane już Leiki M, Nikon Df też jeszcze jest do dostania, nic tylko kupować i focić.

  60. lord13
    lord13 4 września 2020, 12:12

    @Accipiter
    "Macie rację, AF ułatwia, ale ciągłe zarzucanie Panasonicowi, że brak dobrego AF to wada"

    Ale to jest wada. Poza tym aparat nie służy tylko do filmowania, a w fotografii, zwłaszcza przy C-AF kontrastowy również nie pomaga.

  61. RobKoz
    RobKoz 4 września 2020, 13:34

    @Accipiter

    "Macie rację, AF ułatwia, ale ciągłe zarzucanie Panasonicowi, że brak dobrego AF to wada nie do wybaczenia jest po prostu nudne."

    Jeśli nasze narzekanie jest "nudne" to jak nazwać postępowania panasa? Nudne, uparte czy pogardliwe?

    Jest rok 2020 PDAF z matrycy to nie jest nowość z wczoraj. DFD też nie mają od wczoraj więc już dawno mieli czas się przekonać ze nie tędy droga.

  62. buran
    buran 4 września 2020, 15:41

    też jestem mega rozczarowany,brałem go pod uwagę bo cenię panasa za jakość ale taki babol...to tak jakby mega furze zamontować koła z wozu drabiniastego.szkoda...

  63. Amadi
    Amadi 4 września 2020, 16:23

    @buran - link

  64. buran
    buran 4 września 2020, 16:35

    @amadi o to,to,niby jeździ ale nie do końca tak jak powinien

  65. Accipiter
    Accipiter 5 września 2020, 08:31

    Oj zawodowy, a potem dziwcie się że amator kupuje sprzęt, podejmuje sie zlecenia za połowę stawki i psuje rynek :)

  66. Accipiter
    Accipiter 5 września 2020, 09:50

    Tu macie AF, 2:10, wygląda to fatalnie link

  67. molon_labe
    molon_labe 5 września 2020, 12:25

    @Accipiter
    za tę wrzutkę stawiam piwo!


  68. Accipiter
    Accipiter 5 września 2020, 20:14

    @molon_labe

    Przykład jak przykład, tu kolejny soniak z 35 link 1:46 i od 2:19 Sony też ma problemy, ale jakoś nikt nie narzeka. Ręcznie można zrobić to lepiej i bardziej estetycznie.
    AF jest po prostu brzydki.
    W porównaniu z np. tym link 0:20, 0:38, czy 0;50 korzystanie z AF to kaleczenie rzemiosła.

  69. Jarun
    Jarun 8 września 2020, 08:06

    Już linkowałem, ale zalinkuję jeszcze raz: link
    5:50 - Nikon Z6 poległ ale rozumiem, że powodu do narzekania nie ma bo to nie Panasonic ?

  70. andyh154
    andyh154 8 września 2020, 10:29

    Rzeczywiście Amadi ma rację z tym pompowaniem, czego doświadczyłem na gh5 i gh5s.
    Może jakiś test Amadi byś przeprowadził z s5 pod tym kątem, bo to jest jedyną istotną wadą sprzętu tej firmy.
    Pozdrawiam.

  71. Szabla
    Szabla 8 września 2020, 16:15

    @Accipiter: sprawność AF zależy nie tylko od aparatu.

  72. root_mistrz
    root_mistrz 10 września 2020, 11:36

    Panasonic powiedział, że autofokus S5 został ulepszony przez szereg fundamentalnych zmian i przeprogramawanie. Po części wynika to z lepszego rozpoznawania przedmiotów i opiera się na głębokim uczeniu się (algorytm wyszkolony do rozpoznawania określonych typów obiektów), który pomaga aparatowi wiedzieć, na czym należy się skupić i nie odwracać od niego ostrości.

    Na przykład nauczenie algorytmów rozpoznawania ludzkich głów, gdy odwracają wzrok, oznacza, że aparat rozumie, że nie musi szukać nowego obiektu ani zmieniać ostrości, gdy rozpoznana twarz nagle „znika”.

    Część zmian związana jest z przepisaniem kodu AF w celu lepszego wykorzystania dostępnej mocy obliczeniowej. Podczas opracowywania S5 inżynierowie odkryli, że nie muszą opierać się na algorytmach wyszkolonych w uczeniu maszynowym zarówno do rozpoznawania obiektu, jak i śledzenia ruchu: mogli połączyć rozpoznawanie wyuczone maszynowo z istniejącymi, szybszymi algorytmami odległości i ruchu, co pozwoliło zwolnić moc obliczeniową, aby proces był wykonywany znacznie częściej.

    Połączonym rezultatem tych zmian, jest znacznie ulepszony autofokus przy mniejszym poleganiu na polowaniu metodą prób i błędów AF z detekcją kontrastu. To z kolei zmniejsza pompowanie ostrości w wizjerze, ułatwiając fotografowi śledzenie akcji, którą próbuje uchwycić, dzięki czemu uzyskuje się lepsze wrażenia stabilności, a także lepszą dokładność ostrości.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.