Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Olympus E-PL3 - test aparatu

24 października 2011

8. Zakres tonalny

Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10:1, 4:1, 2:1 i 1:1. W tym przypadku podczas konwersji współczynnik gamma wynosił 2.222. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych dcrawem przy współczynniku gamma równym 1. Wyniki otrzymane dla E-PL3 prezentujemy na poniższym wykresie.


Olympus E-PL3 - Zakres tonalny

Nas tradycyjnie najbardziej interesuje wynik dla najlepszej jakości obrazu. Przy czułości ISO 200 ociera się on o 6 EV. Nie jest to może rewelacyjny wynik w porównaniu z osiągami matryc APS-C, ale widać wręcz ogromny postęp w technologii produkcji matryc dla systemu 4/3. Przypomnijmy, że na przykład Olympus E-620, wyposażony w matrycę o tej samej liczbie pikseli, osiągnął zaledwie 5 EV i to przy czułości ISO 100. Na drugim końcu zakresu czułości, czyli przy ISO 12800 nie ma mowy o wysokiej jakości zdjęć – tam zakres tonalny spada do zera.

Warto przy tym zaznaczyć, że zakres tonalny dla najsłabszej jakości obrazu, a więc mówiący o możliwościach jakie daje matryca przy wyciąganiu słabych informacji z cieni, potrafi przekraczać poziom 10 EV.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.


ISO Granica bieli
200 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Przykładowe zdjęcia zwykle wykonujemy przy czułościach ISO 100 oraz ISO 1600, przysłonie f/16 i czasach ekspozycji odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe. Ponieważ w E-PL3 najniższą dostępną czułością jest ISO 200, zdjęcie wykonaliśmy przy przysłonie f/22.


Olympus E-PL3 - Zakres tonalny

W tabeli poniżej pokazujemy porównanie efektów rozjaśniania ciemnych fragmentów zdjęć z Olympusa E-PL3 oraz Canona EOS 50D.


ISO 200
0 EV +4 EV
E-PL3 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
50D Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
ISO 1600
E-PL3 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
50D Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny

Powyższe porównanie niestety dla Olympusa E-PL3 wypada niekorzystnie. Na rozjaśnionych zdjęciach widać praktycznie tylko szum. Tymczasem ze zdjęcia wykonanego Canonem 50D przy czułości ISO 200 udało się odzyskać nieco szczegółów, a przy ISO 1600 widać jeszcze ich delikatne ślady.

W tabeli poniżej pokazujemy efekty przyciemniania jasnych partii obrazu.


ISO 200
0 EV −4 EV
E-PL3 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
50D Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
ISO 1600
E-PL3 Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny
50D Olympus E-PL3 - Zakres tonalny Olympus E-PL3 - Zakres tonalny

W tej kategorii oba aparaty wypadają bardzo podobnie i trudno jednoznacznie orzec, który z nich poradził sobie lepiej w tej sytuacji.