Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - test obiektywu

20 maja 2009

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość testowanego obiektywu została przetestowana w oparciu o pliki RAW z Sony A100, przekonwertowane do TIFF-ów, bez żadnego wyostrzania, za pomocą programu Imatest. Ponieważ Nikkor 1.8/50 został przetestowany na Nikonie D200, który także posiada 10-megapikselową matrycę, wyniki obu obiektywów możemy porównywać do siebie bezpośrednio. Canon 1.8/50 II został przez nas przetestowany na Canonie 20D, gdzie gęstość pikseli jest mniejsza. Chcąc w miarę obiektywnie porównywać jego wyniki do Nikkora i Sony, musimy je podnieść o około 10%. Warto jeszcze dodać, że nasze błędy pomiarowe zawierały się w przedziale od 0.5 do 1.8 lpmm.

Rzućmy teraz okiem na nasz wykres rozdzielczości, na którym czerwone punkty pokazują zachowanie w centrum kadru, a niebieskie na jego brzegu.

Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Granica przyzwoitości jest przez nas ustawiona na 30 lpmm. Jeśli obiektyw przekracza ją na maksymalnym otworze, jest powód by go chwalić. Sony DT 50 mm f/1.8 SAM tego nie robi. Wartości MTF50 notowane dla f/1.8-2.0 oscylują w okolicach 27-28 lpmm. Czy powinniśmy więc Sony za to skrytykować? Raczej nie. Po pierwsze, do owych 30 lpmm wcale dużo nie zabrakło. Po drugie, poziomu tego nie osiągają ani Canon ani Nikkor, więc zachowanie Sony jest typowe dla tej klasy sprzętu.

To na co możemy troszkę narzekać, to wartości dla f/2.8 i f/4.0. Choć na tych przysłonach obrazy są już bardzo ostre, konkurencyjny Nikkor osiąga tam wyniki o 4-5 lpmm lepsze. Na szczęście, dla f/5.6 Sony sięga wyników, które godne są dobrej jakości "stałki".

Jeśli chodzi o zachowanie na brzegu kadru, Sony można pochwalić chyba jeszcze bardziej. W okolicach maksymalnego otworu względnego obiektyw ten wypada lepiej i od Canona i od Nikona. Po lekkim przymknięciu, obrazy robią się całkowicie użyteczne, a po przymknięciu o około 2 EV nawet bardzo ostre. Sony DT 50 mm f/1.8 SAM nie ma więc powodu by czuć się gorszym od droższych obiektywów stałoogniskowych.

Na zakończenie tego rozdziału prezentujemy wycinki naszej tablicy testowej, uzyskane przy pomocy plików JPEG zapisywanych równolegle z RAW-ami używanymi do pomiarów rozdzielczości.


Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Rozdzielczość obrazu