Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony NEX-5N - test aparatu

8 listopada 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 173

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Sony NEX-5N prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Sony NEX-5N - Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu maksymalny wynik zakresu tonalnego, jaki zanotował NEX-5N jest na poziomie 6.7 EV. Jest to dość dobry wynik, jednak biorąc pod uwagę fakt, że jego poprzednik zanotował wartość niemal 7 EV i to przy ISO 200, można by oczekiwać nieco więcej od nowego modelu. Z drugiej jednak strony wynik testowanego NEX-a jest o 1 EV lepszy od tego co pokazał E-P3 (choć jego najniższą czułością jest ISO 200) i o 1.4 EV lepszy od wyniku G3 (wynik dla ISO 160).

Jeśli zmniejszymy nasze wymagania co do jakości obrazu, zakres tonalny oczywiście rośnie. Przy stosunku sygnału do szumu na poziomie 4 testowany aparat miło nas zaskakuje, osiągając wynik na poziomie niemal 9.4 EV. W tej kategorii ma wyraźną przewagę zarówno nad Panasonikiem G3 oraz Olympusem E-P3. Przewaga Sony NEX-5N utrzymuje się również dla pozostałych kryteriów, a dla stosunku sygnału do szumu na poziomie 1 testowany aparat sięga aż 11.6 EV.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
200 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
400 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
800 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
25600 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
200 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
400 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
800 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-5N - Zakres tonalny
25600 Sony NEX-5N - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony NEX-5N - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
NEX-5N
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-5N
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny

Trzeba przyznać, że przy wyciąganiu szczegółów z cieni NEX-5N przy czułości ISO 100 radzi sobie wyjątkowo dobrze. W tym przypadku efekt rozjaśnienia o 4EV wygląda zauważalnie lepiej niż w 50D, zatem testowany bezlusterkowiec zasługuje na pochwałę. Przy ISO 1600 różnica pomiędzy porównywanymi aparatami znika niemal zupełnie. W obu przypadkach szum jest na tyle duży, że po rozjaśnieniu szczegóły obrazu są w zasadzie niewidoczne. Różnice pomiędzy aparatami sprowadzają się bardziej do różnej intensywności poszczególnych składowych szumu. Warto również zwrócić uwagę, że w przypadku 50D daje się zauważyć dość wyraźny banding, którego w przypadku NEX-a nie widać.

Efekty przyciemniania jasnych partii obrazu widać poniżej. W tej kategorii oba aparaty wypadają bardzo podobnie i trudno jednoznacznie orzec, który z nich poradził sobie lepiej w tej sytuacji.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NEX-5N
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-5N
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5N - Zakres tonalny Sony NEX-5N - Zakres tonalny