Ricoh GR III - aktualizacja oprogramowania
Firma Ricoh opublikowała aktualizację oprogramowania dla aparatu kompaktowego GR III. Wprowadza ona sporo zmian, w tym dodaje autofokus wykrywający oko fotografowanej osoby.
Tak przedstawia się pełna lista nowości i poprawek, które wprowadza najnowszy firmware:
- dodano tryb priorytetu maksymalnej głębi ostrości,
- dodano wykrywanie oczu w przypadku fotografowania ludzi,
- dodano możliwość obracania zdjęć oraz ich przycinania do formatów 4:3 i 16:9 przy obrabianiu obrazów w menu aparatu,
- w menu edycji obrazów RAW można teraz włączać i wyłączać czarnobiel,
- dodano opcję automatycznego skalowania zdjęć do rozmiaru XS przy korzystaniu z aplikacji ImageSync,
- skrócono czas przełączania się między poszczególnymi oknami podczas wywoływania plików RAW w aparacie,
- poprawiono stabilność pracy aparatu.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Niepozorny, mieści się w małej kiszeni, a taki genialny aparat. Mam go już z rok i ciągle jestem pod wrażeniem jego możliwości.
Ja mam od miesiąca i jedyne co żałuje, ze nie kupiłem go wcześniej. Genialny sprzęt
Ja jestem ciągle pod jego wrażeniem, po mimo że posiadam Sony A7RII i mam do dyspozycji takie obiektywy jak Voigtländer APO Lanthar, czy Noktony. Oczywiście nie ma tu mowy o konkurowaniu z nimi, ale jak na takie maleństwo, to rezultaty i sam aparat są genialne. Myślałem o zakupie Pentaxa K1, bo jeżeli produkuje tak samo genialne kolory, to warto.
@jarekzon
"Myślałem o zakupie Pentaxa K1, bo jeżeli produkuje tak samo genialne kolory, to warto."
Można prosić przykład tych kolorów, co to są nie do uzyskania z innych puszek?
@jarekzon
No ładnie się przedstawiłeś, poszło do moderacji, ale merytorycznie do rzeczy.
"Dla przykładu, uzyskaj mi Nikonem, takie kolory jak z puszki daje Fuji"
Fuji ma inny CFA niż sensory używane w Nikonach, więc kulą w płot. Poza tym mowa była o Pentaksie i Ricohu.
"Wpływ użytego sensora na kolory, zawsze dla wszystkich był oczywisty, np. CCD vs CMOS."
Ale w K-1 czy tym Ricohu jest CMOS z CFA w układzie Bayera produkcji Sony, a nie żadna egzotyczna struktura, więc znowu kulą w płot. Oczywiście przykładu nadal nie podasz, tylko będziesz rzucał inwektywami z braku argumentów merytorycznych, prawda?
Jako uzytkownik K-1 potwierdzam, ze kolorystyke ma taka jak wszedzie i nie widze za bardzo, czym mialby sie wyrozniac
Te kolory to raczej wytwór obiektywu, a nie matrycy. Z tego co widzę w sieci to ten GR obrazuje dość podobnie do obiektywów z serii DA Limited. Więc jak ktoś szuka takich kolorów to polecam te szkła.
@antyP
"Te kolory to raczej wytwór obiektywu, a nie matrycy"
Ale "te kolory" to co tak właściwie? Bo jakoś nikt nie potrafi tego nazwać. Mówimy o jpg z puszki czy o rawach? Jak jpg to na jakich ustawieniach? Jeżeli raw to jak i czym wołany? Mówimy o wierności kolorystycznej czy o wizji programisty silnika jpg lub algorytmu demozaikowania w wołarce? Przecież "kolor" piksela wynikowego w aparacie cyfrowym po pierwsze jest obliczany, a nie rejestrowany (Foveona pomijam), po drugie czynników wpływających na jego wartość jest sporo, z czego te co mają największy wpływ to kwestie programowe, czy wręcz leżące poza samym aparatem.
Trudno opisywać kolory. Nie znam się na niuansach powstawania obrazu w aparacie cyfrowym, bazuję jedynie na tym co widzę. A widzę, że kolory z limitedów, a także omawianego tu GR charakteryzują się ponadprzeciętnym nasyceniem i są po prostu przyjemne dla oka. Robiłem zdjęcia różnymi obiektywami Pentaksa, także Tamronem i Sigmą. Kolory z limitedów są po prostu ładniejsze, przyciągają uwagę, czego dowodem powyższa opinia Jarekzona.
@antyP
"A widzę, że kolory z limitedów, a także omawianego tu GR charakteryzują się ponadprzeciętnym nasyceniem i są po prostu przyjemne dla oka."
Poniżej ten sam kadr w kontrolowanym oświetleniu, z różnych puszek, wołany tą samą wołarką na ustawieniach neutralnych:
link
Po pierwsze obrazy z K-1 i GR jednak nieco się różnią, zwłaszcza w kanale czerwonym, po drugie nie ma problemu, żeby sobie sprowadzić kolorystykę ww plików do właściwie nierozróżnialnego okiem poziomu.
@lord13
"Po pierwsze obrazy z K-1 i GR jednak nieco się różnią"
To tylko potwierdza tezę, że kolory z różnych obiektywów się często różnią. Nic dziwnego więc, że ktoś mógł uznać kolory z GR za szczególnie godne uwagi.
Za takie też ja uznaję kolory z limitedów DA.
"nie ma problemu, żeby sobie sprowadzić kolorystykę ww plików do właściwie nierozróżnialnego okiem poziomu"
W teorii tak, w praktyce nie będzie to łatwe.
Poza tym je nigdzie nie napisałem, że kolory z GR i K-1 będą te identyczne. Twierdzę jedynie, że GR obrazuje podobnie do limitedów z serii DA, oferując kolory bardzo żywe o ponadprzeciętnym nasyceniu. Jeśli komuś podoba się obrazek z GR to podobne odczucia będzie miał robiąc fotki np szkiełkiem DA21 Limited.
@antyP
"Twierdzę jedynie, że GR obrazuje podobnie do limitedów z serii DA, oferując kolory bardzo żywe o ponadprzeciętnym nasyceniu."
Zalinkowane przykłady temu przeczą, gdzie tam widzisz jakieś żywsze kolory w przypadku GR.
"W teorii tak, w praktyce nie będzie to łatwe."
Będzie. Masz tam rawy do pobrania, można sobie samemu sprawdzić.
@lord13
Testu "laboratoryjne" obiektywów mają dla mnie ograniczoną wartość, zwłaszcza te płaskie tablice testowe. Obiektywy oceniam głównie na podstawie tego co widzę. Kolory z GR oceniam bardzo wysoko:
link
podobnie wysoko oceniam obrazek z da21:
link
@antyP
"Testu "laboratoryjne" obiektywów mają dla mnie ograniczoną wartość, zwłaszcza te płaskie tablice testowe."
Żeby stwierdzić, iż jakiś sprzęt (obiektyw, czy zestaw obiektyw-matryca) daje bardziej wysycone kolory, to jednak warto to porównać z innym sprzętem w kontrolowanej scenie, inaczej nie może być mowy o jakimkolwiek obiektywiźmie.
"Obiektywy oceniam głównie na podstawie tego co widzę. Kolory z GR oceniam bardzo wysoko:"
I co pod względem kolorystycznym jest tam jest takiego, czego nie da się uzyskać z jakiegokolwiek innego sprzętu? Może jakieś konkretne jedno zdjęcie jako przykład?
@lord13
"Żeby stwierdzić, iż jakiś sprzęt (obiektyw, czy zestaw obiektyw-matryca) daje bardziej wysycone kolory, to jednak warto to porównać z innym sprzętem w kontrolowanej scenie, inaczej nie może być mowy o jakimkolwiek obiektywiźmie."
Jak najbardziej, ale wolę testy w plenerze niż płaskie tablice testowe.
"I co pod względem kolorystycznym jest tam jest takiego..."
To o czym pisałem: kolory bardzo żywe o ponadprzeciętnym nasyceniu.
"...czego nie da się uzyskać z jakiegokolwiek innego sprzętu"
Może i się da ale ja w 100% nie potrafię mimo iż RAW wywołuję na co dzień. Poza tym po co używać innego sprzętu aby na kompie dopasowywać styl obrazowanie do tego co oferuje optyka Ricoh/Pentax. Lepiej kupić właśnie sprzęt Ricoh/Pentax i mieć co się lubi od razu.
@antyP
"To o czym pisałem: kolory bardzo żywe o ponadprzeciętnym nasyceniu."
A ja pokazałem, że to bzdura, bo jak się weźmie rawa i porówna z innymi aparatami, to te kolory nie są jakoś ponadprzeciętnie nasycone, no pomiędzy samymi puszkami Pentaksa i Ricoha jednak jest różnica przy standardowych ustawieniach wołarki.
"Poza tym po co używać innego sprzętu aby na kompie dopasowywać styl obrazowanie do tego co oferuje optyka Ricoh/Pentax."
Ale ta optyka nie oferuje niczego ponadprzeciętnego w zakresie kolorów, na co dałem przykład, Ty natomiast nie potrafisz poprzeć swoich tez konkretami.
Ponadprzeciętna to jest wymiana komentarzy. Kolory przecież zawsze można sobie dopasować w Lightroomie, skorzystać z gotowych presetów czy zrobić samemu jak kto lubi. To, czego nie da się zrobić w Lightroomie i w żadnym innym programie, to możliwość wykonywania zdjęć tym aparatem jedną ręką, zmiany wszystkich parametrów jedną ręką, po wyciągnięciu aparatu z kieszeni spodni, przy jednoczesnym niesieniu 6-cio miesięcznego dzieciaka w drugiej ręce. Przetestowane w Wenecji. I tak cały dzień i wieczór. Bezcenna cecha tego aparatu. Z moim EOS R6 ze stałkami czy zoomem niewykonalne