Sony Alpha SLT-A57 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 4912×3264 (3:2) oraz 4912×2760 (16:9),
- M – 3568×2368 (3:2) oraz 3568×2000 (16:9),
- S – 2448×1624 (3:2) oraz 2448×1376 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych w tym formacie można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W systemie Alpha funkcja ta znajduje się w menu funkcyjnym pod nazwą „Strefa twórcza”. Można w niej zmienić ustawienia dla trybów: Standard, Intensywny, Portret, Krajobraz, Zachód słońca lub Czarnobiały. Regulacja każdego z trzech parametrów odbywa się w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy także zdjęcia z modelu A55 oraz Pentaksa K-5 i Nikona D5100.
![]() |
| 80 ISO | |||
|
|
|
|
|
| ISO 100 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 200 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 400 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 800 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 1600 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 3200 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 6400 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 12800 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 16000 ISO | |||
|
|
|
|
|
| 25600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pod względem szumów, wszystkie porównywane tutaj aparaty wypadają dość podobnie w większości zakresu oferowanych czułości. Oczywiście należy pamiętać, że póki co, w aparatach Sony nie możemy całkowicie wyłączyć odszumiania plików JPEG. Najmniejszą ingerencję oprogramowania aparatu w ten proces uzyskujemy wybierając odszumianie „słabe”. Jednak i ta opcja wpływa całkiem wyraźnie na końcowy wygląd obrazu, co widać po stopniu degradacji szczegółów na wyższych czułościach.
Wycinki pochodzące z Nikona D5100 charakteryzują się większym zaszumieniem na wysokich czułościach jednak, po pierwsze, odszumianie zostało tam całkowicie wyłączone, a po drugie utrata szczegółów jest zauważalnie mniejsza niż w Sony. Każdy z aparatów posługuje się innym stopniem wyostrzania i mimo że zawsze korzystamy z jego najsłabszej opcji, zawsze utrudnia to porównanie plików JPEG.
Trzeba jednak zaznaczyć zauważalną poprawę w wyglądzie i szczegółowości plików JPEG z A57 w stosunku do poprzednika, co szczególnie dobrze widać na wysokich czułościach. Na nich JPEG-i z A57 zdają się wyglądać nawet odrobinę lepiej niż z tak chwalonego Pentaksa K-5.
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla trzech ustawień: środkowego (stopień zerowy) i obydwu skrajnych (−3 i +3). Najsłabsze wyostrzanie oferuje raczej miękki obraz, jednak jako że podczas procesu wyostrzania szczegóły są tracone bezpowrotnie, jednocześnie daje możliwość samodzielnego dostosowania ostrości obrazu w późniejszej obróbce. Stopień zerowy wydaje się najbardziej odpowiedni dla zdjęć, których raczej nie planujemy później poddawać obróbce – oferuje optymalne wydobycie szczegółów. Najmocniejsze wyostrzanie powoduje niestety bardzo intensywną ingerencję w wygląd zdjęć i utratę detali.
| Sony A57, ISO 100 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panorama
Przy pomocy A57 możemy w łatwy sposób rejestrować zdjęcia panoramiczne. Procedura jest bardzo prosta: po wybraniu opcji panoramy i żądanego jej wariantu, wciskamy przycisk migawki i przesuwamy aparat w odpowiednim kierunku, starając się aby ruch był płynny i jednostajny. Gdy zrobimy to zbyt szybko lub zbyt wolno, rejestracja zostanie zakończona a część obrazu zajmie czarny obszar. Korzystanie z funkcji panoramy wymaga pewnej wprawy. Kiedy w kadrze znajdą się przemieszczające się obiekty (np. ludzie) aparat z dużym prawdopodobieństwem nie poradzi sobie z poprawnym złożeniem panoramy i zobaczymy wówczas np. ucięte postacie. Zdarza się również, że część zdjęcia jest jaśniejsza niż reszta, co obserwowaliśmy także podczas testowania A65.
Zdjęcia panoramiczne możemy wykonywać w 2D (pliki JPEG) bądź 3D (pliki MPO) w następujących rozmiarach:
- Standardowa:
- 8192×1856 pix (pozioma),
- 3872×2160 pix (pionowa),
- Szeroka:
- 12416×1856 pix (pozioma),
- 5536×2160 pix (pionowa),
- 3D:
- 1920×1080 pix – 16:9,
- 4912×1080 pix – standardowa,
- 7152×1080 pix – szeroka.
Poniżej prezentujemy kilka przykładów zdjęć panoramicznych wykonanych przy pomocy A57:
| 2D | |||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
| 3D | |||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
Efekty wizualne
W A57 obecnych jest kilkanaście filtrów kolorystycznych, nadających zdjęciom rozmaite efekty. Dostęp do nich jest możliwy po wciśnięciu przycisku „w górę” na krzyżaku kierunkowym. Do wyboru mamy następujące opcje:
- Aparat zabawka: Normalny, Zimny, Ciepły, Zielony, Magenta,
- Kolor pop,
- Posteryzacja: czarno-biała, kolorowa,
- Retro,
- High-key: Miękki,
- Kolor częściowy: czerwony, zielony, niebieski, żółty,
- Czarno-biały – duży kontrast,
- Miękka ostrość: intensywność niska, średnia i wysoka,
- Malowidło HDR: intensywność mała, średnia i wysoka,
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Miniatura: Automatyczne, Górny, Środkowy (Poziomo), Dolny, Prawy, Środkowy (Pionowo) lub Lewy.
HDR i DRO
Sony zaimplementowało w A57 dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR i DRO (do wybrania w menu funkcyjnym). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Jak nietrudno się domyślić, w drugim przypadku, wraz ze szczegółami wzrasta także widoczność szumu. Obydwie funkcje zostały zaprojektowane tak, by rozjaśnić cienie, na jasne partie obrazu mają raczej znikomy wpływ. Przykłady wraz wycinkami prezentujemy poniżej.
| HDR off |
![]() |
| HDR 1.0EV |
![]() |
| HDR 3.0EV |
![]() |
| HDR 6.0EV |
![]() |
| HDR AUTO |
![]() |
| Sony A57, ISO 100 | |||
|
off |
|
|
|
|
1.0EV |
|
|
|
|
3.0EV |
|
|
|
|
6.0EV |
|
|
|
|
AUTO |
|
|
|
| DRO off |
![]() |
| DRO Auto |
|
|
| DRO LV1 |
|
|
| DRO LV3 |
|
|
| DRO LV5 |
|
|
| Sony A57, ISO 100 | |||
|
off |
|
|
|
|
auto |
|
|
|
|
LV1 |
|
|
|
|
LV3 |
|
|
|
|
LV5 |
|
|
|

















Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.