Jak co tydzień, zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
DJI
DJI Air 3
O planowanej premierze drona DJI Air 3 informowaliśmy już w zeszłotygodniowym zestawieniu najciekawszych plotek. Tymczasem do sieci wyciekło nieco więcej zdjęć nadchodzącego bezzałogowca, jak i nowego kontrolera RC-N2.
Nikon
Nikkor Z 35 mm f/1.2 S-line coraz bliżej
Wygląda na to, że premiera zapowiadanego Nikkora Z 35 mm f/1.2 S-line zbliża się wielkimi krokami. Na instagramowym i facebookowym koncie prowadzonym przez francuski oddział firmy Nikon pojawiły się bowiem zdjęcia, które rzekomo zostały wykonane wspomnianym obiektywem.
Jeszcze jeden aparat w tym roku
Serwis Nikon Rumors przypomina, że zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami, w tym roku czeka nas premiera jeszcze jednego aparatu firmy Nikon. Podobno będzie to pełnoklatkowy bezlusterkowiec w stylu retro, czyli Nikon Zf.
OM Digital
Trochę o nadchodzących obiektywach
Plotki głoszą, że nadchodzące obiektywy M.Zuiko 50-200 mm f/2.8 PRO oraz M.Zuiko 50-250 mm f/4.0 będą kompatybilne z telekonwerterami MC-14 i MC-20.
Sigma
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafiły kolejne wnioski patentowe firmy Sigma. Tym razem w dokumentach znalazły się projekty konstrukcji optycznych obiektywów 50-140 mm f/2.8 DC oraz 70-200 mm f/2.8, z których pierwszy powstał z myślą o współpracy z aparatami wyposażonymi w matrycę formatu APS-C, natomiast drugi zaprojektowano dla pełnoklatkowych bezlusterkowcach.
Sony
Sony A6700
Mówi się, że bezlusterkowiec Sony A6700 zostanie zaprezentowany już 12 lipca i nie tylko ma być tańszy od Fujifilm X-T5, ale też ma przewyższać swojego konkurenta pod względem dynamiki tonalnej, pracy AF, funkcji AI, a także wydajności stabilizacji.
Yongnuo
Yongnuo YN 50 mm f/1.8X DA DSM PRO
Podobno już niebawem ma zostać zaprezentowany obiektyw YN 50 mm f/1.8X DA DSM PRO, który zostanie wyposażony w bagnet Fujifilm X. Do sieci trafiło już nawet pierwsze zdjęcie rzekomo przedstawiające nadchodzący produkt.
Czyżby to pierwszy raz, że w plotkach nie ma wzmianki o Canonie?
Nowy Nikon Df dostanie matrycę 60mpx, ale nie będzie imał trybów filmowych?
@Bahrd:
I jako taki (o ile to fakt) natychmiast robi się dla mnie bardzo ciekawą opcją na wejście w bezlustra.
Kiedy test Nikkora Z 85/1.2?
"Czyżby to pierwszy raz, że w plotkach nie ma wzmianki o Canonie?"
[Janusz1965]
No nie ma, bo w końcu nowy Firmware do R5C i wzmianka o kolejnym rekordzie produkcji kamer i optyki tego producenta są nieistotnym drobiazgiem, szczególnie dla użytkowników mft albo Sony czy Nikona, że o Pentaxie nie wspomnę.
@stb
Czy rozumiesz słowo 'plotka"? Nowy firmware do R5C nie jest plotką, lecz faktem. Informacja o 'rekordzie produkcji' ukazała się 29.czerwca, zatem możesz trochę wyluzować. Nie ma za co.
Wnioski patentowe Sigmy to też nie plotki a fakty, więc sie nie czepiaj jak nietoperz.
Porównanie A6700 do X-T5 sugeruje 40Mpx?
@stb
Wnioski patentowe to fakty, że jakiś obiektyw się kiedyś w plotkach pojawi :-) Napisz nam jeszcze o tym 'rekordzie', który nie został opisany, a jednak został. Coś pisałeś o czepianiu się?
........były fajne plotki, że konstrukcja obiektywu Sigmy będzie ciekawa....niebanalne światło (2.0) i nietypowy zakres ...jakaś nowa wartość dodana do nudnego 70-200.
A tymczasem ..Sigma, po świetnym 20mm 1.4 wydaje się robić krok w tył.
Do APS-C przydałoby się takie 80-200mm (120-300 w przeliczeniu dla FF) z 2.8 i nawet bez stabilizacji (wiele body i tak ją ma). Nikon wypuścił niedawno 70-180/2.8 w fajnym gabarycie i cenie (i to na pełną klatkę), czyli blisko wystarczająco, no i pokazał że da się. A na mniejszą matrycę to i jeszcze ciut z rozmiarem może dałoby się zejść.
Tak, wiem, można lustrzane 70/80-200 podpinać, ale same już są spore, a jeszcze adapter...
Niemniej konkurencyjne 50-140/2.8 też chętnie zobaczę.
@Maciox "Porównanie A6700 do X-T5 sugeruje 40Mpx?"
Oby nie, bo znowu będzie potężny rolling shutter...
raczej obstawiam, że porównują do X-T5 bo to będzie podobna półka cenowa.
> i nawet bez stabilizacji (wiele body i tak ją ma)
przy teleobiektywach lepsza jest stabilizacja w samym obiektywie; a najlepiej jak stabilizacja w obiektywie i body współpracują ze sobą; wtedy można osiągać niezwykle efekty bez statywu;
> nadchodzące obiektywy M.Zuiko 50-200 mm f/2.8 PRO oraz M.Zuiko 50-250 mm f/4.0 będą kompatybilne z telekonwerterami MC-14 i MC-20.
szkoda, że nie będą się zaczynać od 40 mm; gdyby zaczynały się od 30 mm, to byłaby to już sensacja;
w przypadku obiektywów PRO możliwość użycia tych telekonwerterów jest w zasadzie standardem w M.Zuiko;
ten dłuższy i ciemniejszy nie ma PRO i to jest wielce obiecujące, bo pewnie oznacza bardziej korzystną cenę; w dodatku można uzyć telekonwertera - super! podobnie było w przypadku M.Z. 100-400, który był jednak sporo ciemniejszy;
warto zauważyć, że już w serii PRO pojawiły się też tańsze, nieco uproszczone i zwłaszcza mniejsze obiektywy (20/1,4, 12-45/4, 40-150/4); a jednak bardzo dobre optycznie; to dobry trend, oby się utrzymał!
@Patryk20222
@Maciox
Wcześniejsze przecieki sugerowały wykorzystanie w a6700 matrycy z FX30, a więc 26 mpx. Zresztą to byłoby całkiem w stylu Sony.
"> i nawet bez stabilizacji (wiele body i tak ją ma)
przy teleobiektywach lepsza jest stabilizacja w samym obiektywie"
Powiem bardziej dobitnie: IBIS w przypadku ogniskowych około 200 mm ma niewielką wydajność. Nie robiłem laboratoryjnych testów, ale jak dla mnie realnie oscyluje w granicach około 0,5 - 1 EV. Doświadczyłem tego przy porównywaniu (na R6) Canonów 70-200 w obu wersjach, tzn. ze stabilizacją i bez stabilizacji.
Moje doświadczenia z R7. Po ustawieniu w zakładce IS ogniskowej obiektywy daje się np z Tokiną 400 mm (lustro) robić zdjęcia na 1/80 sekundy. Na tyle, na ile daje się obejrzeć w 1:1 wychodzą nieporuszone, co daje deklarowane 3 EV. To chyba zależy od korpusu i nie jest regułą. Dodam jeszcze, że dla takiego dziadka jak ja, to nawet AF jest "nadmiarowym wynalazkiem", gadżetem, bez którego daję sobie radę. Na pytanie czy astabilizacja w korpusie, czy w obiektywie, wyciągam z plecaka ministatyw.
Ale jak z (mini)statywu robić zdjęcia śmigłowcom? I czy można wybrać "Mode 2", czyli (tak jak w obiektywach) stabilizację w pionie? R7 zapewne jest zacny, ale skłaniam się ku R50...
PS
Samoloty to pół biedy, bo one zwykle mieszczą się w swoich korytarzach, więc statyw nie jest przeszkodą (a z ptakami w ogóle nie ma problemu, bo czasy krótkie).
PPS
Tamron wrócił z naprawy - stabilizacja w R7 będzie współpracować z jego optyczną (Tammy ma tylko jeden tryb stabilizacji)?
@Bahrd
IBIS nie współpracuje ze stabilizacją optyczna dla obiektywów EF. W ogóle nie włączysz jeśli obiektyw ma optyczną.
@Maciox
Fakt że IBIS nie współpracuje ze stabilizacją optyki EF, ale jednak nie jest przy tym całkiem wyłączony i uzupełnia co nieco. Jest do tego nawet video Canona, już dość leciwe, więc nie mam go w linkach browsera. Trzeba by poszukać.
Nikkor Z 35 mm f/1.2 S - czyli będzie fajny standard do APS-c.
Tylko nich teraz dadzą do niego porządny aparat, czyli następcę Nikona D500.
> "przy teleobiektywach lepsza jest stabilizacja w samym obiektywie"
To jedno z tych ogólnikowych stwierdzeń które na pierwszy rzut oka jest prawdziwe, a w praktyce to generalnie bujda na kółkach. Bo:
- w jakim obiektywie?
- na jakiej ogniskowej?
- z jakim body?
- w jakim celu?
Ja nawet przy 400mm (ekw. 800mm) nie widzę przewagi stabilizacji optycznej, ani na moim starym E-M1 II ani na nowym OM-1.
Zobaczymy jak dron sprawdzi się na ukraińskim froncie.
@Bahrd
"R7 zapewne jest zacny, ale skłaniam się ku R50..."
Dobrze radzę - weź go wcześniej do ręki :-) Testowałem równolegle z R10 i R7.
R50 ma najmniejszy uchwyt R10 trochę wygodniejszy. R7 najwygodniejszy ale to nadal nie to co w lustrzankowej serii dwucyfrowej. Różnica jest szczególnie odczuwalna przy kadrach pionowych.
Cenowo R10 jest minimalnie droższy a w stosunku do R50 daje dodatkową rolkę, dżojstik i własne tryby.
> To jedno z tych ogólnikowych stwierdzeń które na pierwszy rzut oka jest prawdziwe, a w praktyce to generalnie bujda na kółkach.
stwierdzenie jest ogólnikowe, fakt, głównie z tego powodu, że nie miałem intencji pisać rozprawy na ten temat i z tego powodu, że "teleobiektyw" to instrument od np. 8 cm i 190 g, jak M.Zuiko 40-150 mm w m4/3 (= 80-300 mm wg fufu), do nawet ponad pół metra i kilkanastu kg wagi;
w tym pierwszym dobrze stabilizuje IBIS, ekstremum wymaga statywu, ale np. w ważących 3-4 kg obiektywach do fufu o ogniskowych 300-600 mm, które utrzymać w ręce nie jest tak łatwo, wbudowana w nie stabilizacja dobrze powinna się sprawdzić; oczywiście optymalne jest połączenie obu.
Maciox, dzięki!
Rob, nie nakręcajmy tej spirali! Ɑ: :D
Póki chodzą mi lustra, to i tak zaczekam na RF-S 22/2, bo zestaw ma mieć wszystko małe [ link ].