Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 50 mm f/1.2L USM - test obiektywu

15 lipca 2010

8. Winietowanie

Jak wygląda spadek jasności w rogach kadru matrycy APS-C, w zależności od użytej przysłony, możemy ocenić na poniższych zdjęciach.

Canon EF 50 mm f/1.2L USM - Winietowanie


Winietowanie da nam się we znaki, ale wcale nie tak mocno, tylko dla okolic maksymalnego otworu względnego. Dla f/1.2 wynosi ono 29% (−0.97 EV), a dla f/1.4 spada do 24%. Zastosowanie przysłony f/2.0 likwiduje problem praktycznie całkowicie, bo spadek jasności w rogach kadru wynosi wtedy już tylko 9%.

----- R E K L A M A -----

Znacznie mniej ciekawie jest na pełnej klatce. Pozwolą nam to ocenić poniższe miniaturki.

Canon EF 50 mm f/1.2L USM - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym, w rogach pełnej klatki, tracimy aż 67% światła (−3.24 EV). Niewiele lepiej jest po zastosowaniu przysłony f/1.4, bo wtedy winietowanie wynosi 61%. Duża poprawa następuje po przymknięciu obiektywu do f/2.0, gdzie spadek jasności sięga 39%. Na f/2.8 winietowanie zmniejsza się do 20%, a dla f/4.0 spada do niezauważalnego poziomu 10%.

Z jednej strony 50L możemy pochwalić, bo tańszy EF 50 mm f/1.4 winietuje na maksymalnym otworze bardziej niż jaśniejsza L-ka. Z drugiej strony nowy Nikkor AF-S 1.4/50 zachowuje się w tej kategorii lepiej od testowanego tutaj obiektywu...


Canon EF 50 mm f/1.2L USM - Winietowanie