Nowe kamery Chronos
Firma Kron Technologies zaprezentowała dwie nowe kamery do filmowania w zwolnionym tempie. Model 4K12 może filmować w 4K z prędkościami niemal 1400 kl/s, a Chronos Q12 osiąga 2782 kl/s w rozdzielczości 2048 × 2016.
Pierwszą z dzisiejszych nowości, kamerę Chronos 4K12 wyposażono w matrycę o rozmiarze 4/3'' (20.74 × 9.79 mm) i rozdzielczości 4096 × 2160. Sensor ten korzysta z jednoczesnego odczytu (global shutter) i w pełnej rozdzielczości rozpędza się do 1397 kl/s. Po zmniejszeniu aktywnego obszaru możliwe są jeszcze wyższe klatkaże, aż do ponad 29 tys. kl/s w rozdzielczości 128 × 32. Zakres dostępnych czułości to od ISO 100 do 400 w wersji kolorowej i od 200 do 800 w wariancie monochromatycznym. Najkrótszy dostępny czas migawki to 1 μs.
![]() |
Bufor kamery może mieć 64 lub 128 GB pojemności, co przekłada się odpowiednio na 5.5 oraz 11 sekund zapisu w maksymalnej rozdzielczości i klatkażu. Z bufora materiał może być zapisany na wbudowany w kamerę dysk NVMe o pojemności 1 TB, kartę SD lub na zewnętrzny dysk podłączony do urządzenia przez złącze USB-C. Zapis filmów może odbywać się z użyciem kodeków H.264, H.265 oraz w surowym formacie Cinema DNG z maksymalnie 12-bitową głębią koloru.
Poza dwoma gniazdami USB, na obudowie Chronosa 4K12 znajdziemy wyjście HDMI, wejście na wyzwalacz (jack 3.5 mm TRRS) oraz gniazdo zasilania (12-24 V, pobór mocy urządzenia to 60 W). Z tyłu z kolei umieszczono 5-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 800 × 480 (1.152 mln punktów). Wartym wspomnienia elementem obudowy jest też wymienne mocowanie obiektywów. Dostępne opcje to:
- bagnet C znany z obrazowania przemysłowego i monitoringu,
- Canon EF,
- Fujifilm X,
- Mikro Cztery Trzecie,
- Sony E.
![]() |
Druga z dzisiejszych nowości, Chronos Q12, korzysta z identycznej obudowy jak model 4K12 i oferuje te same złącza, ekran, bufor, opcje zapisu czy też listę dostępnych mocowań obiektywu.
Różnica między obydwoma modelami sprowadza się do sensora — na pokładzie Q12 znajdziemy oferującą jednoczesny odczyt (global shutter) matrycę rozmiaru Super35 o niemal kwadratowym kształcie, rozmiarze 18.44 × 18.14 mm i rozdzielczości 2048 × 2016. Dostępne czułości to od ISO 200 do 600 dla wersji kolorowej i od 400 do 1200 dla monochromatycznej, a najkrótszy czas migawki wynosi w tym przypadku 4 μs (1/250000 s). W pełnej rozdzielczości kamera osiąga maksymalnie 2782 kl/s, co pozwala na zapis przez 5.9 lub 11.8 s zależnie od pojemności bufora.
Obie nowe kamery są dostępne w przedsprzedaży na stronie producenta. Model 4K12 wyceniono na ok. 15-16 tys. dolarów (zależnie od pojemności bufora), a jego dostawy planowane są na luty 2024. Dostawy Chronosa Q12 mają rozpocząć się miesiąc później, a samo urządzenie wyceniono na ok. 20-22 tys. dolarów, także w zależności od pojemności bufora.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Drodzy uzytkownicy a jakie sa opcje budzetowe gdybym chcial uzyskac 240fps w miniumum full hd? Smartphony odpadaja. Ktos cos??
Budżetowo to masz np. Fujifilm X-S10, tryby 250 / 500 / 1000 fps masz też w Sony ZV-1, tylko w obu przypadkach (i w zasadzie w każdym aparacie) jest to bez szału jakościowo. Jedno i drugie testowałem, możesz sobie zobaczyć jak jakościowo to wypada - link
Jak używki Cię urządzają, to możesz poszukać Sony FS700, dostaniesz ją teraz pewnie za grosze, a był tam burst 240 fps w Full HD przyzwoitej jakości o ile mnie pamięć nie myli
Chciałbym zobaczyć porównanie z Freefly Ember. Co do budżetu to gh6 robi w fhd około 240fps a w 4K 120 fps i to bez ograniczeń czasowych i cropa. Nie napisałeś co to jest budżetowa wersja ale zaryzykuje. Mam Urse 12K i w 4K robi 240 fps. Ursa G2 robi mniej ale za to w fhd robi 300 fps. Oczywiście wszystko w 12 bit braw.
Dzieki za odpowiedz. Jakosc z tego zv1 jest straszna a linki z testu Fuji nie otwieraja sie. Obecnie uzywam a7mk3 i chodz wiem ze full hd120fps jest takie sobie to uwazam ze jest akceptowalne zwlaszcza dla Facebooka czy Instagrama. Bede zbieral chyba na a7rV albo po drodze kupie a6700 albo poczekam na a7mk4.
Budzetowo to gdzies tak do 1000euro. Nie jestem profesjonalista ale lubie sie bawic i eksperymentować.
Jest też DJI Osmo Pocket 3 z 1 calową matrycą i 240 FPS.
DJI Pocket 3 ma też 4K 120fps a ww. 240 fps przy FHD
Amadi ...a jak Ci idą negocjacje w sprawie wspomnianego DJI Pocket 3?...oh gdyby Pocket 3 miał obracaną wertykalnie kamerkę jak w dronie mini 4 pro ....
w sprawie ..testu
Filmy w pionie i tak ogląda się tylko na telefonie ew. tablecie więc nie wiem czy to taki niezbędny ficzer
@molon_labe - jeszcze nawet nie zacząłem o tym gadać, mam przynajmniej 2 inne sprzęty w kolejce do testowania już umówione. Ale dojdziemy i do tego
DJI Pocket 3 w pionie może nagrywać 3K (9:16) 1728×3072@24/25/30/48/50/60 fps więc różnica w stosunku do 4K nie jest jest duża, poza tym Pocket 3 ma dużo większą matryce niż dron mini 4 pro więc jakość obrazka tez powinna być dużo lepsza.
Z droższych aparatów Sony do szybkiego filmowania to chyba najlepszy stosunek ceny do osiągów ma nowy Zv-E1 4K 120fps i FHD 240fps oraz AF z A7R V i super stabilizacja
Budżetowe 240fps? Gopro, stabilizacja w komplecie.