Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-PL5 - test aparatu

7 grudnia 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 39

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla E-PL5 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

Dla najbardziej wymagającego kryterium, czyli przy stosunku sygnału do szumu na poziomie 10, Olympus E-PL5 notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie 6.5 EV. Jest to niewątpliwie dobry wynik i porównywalny z tym jaki zanotował w tej kategorii OM-D. Warto także zauważyć, że pod tym względem testowany Olympus ustępuje jedynie nieznacznie Sony NEX-6, którego maksymalny wynik jest na poziomie 6.7 EV. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku tego ostatniego dotyczy on ISO 100, podczas gdy w E-PL5 mamy do czynienia z wynikiem dla ISO 200. W tej kategorii testowany Olympus wygrywa natomiast nieznacznie z Samsungiem NX20, który zanotował maksymalny wynik na poziomie 6.3 EV.


----- R E K L A M A -----

Spoglądając na maksymalne wyniki dla pozostałych kryteriów można zauważyć że Olympus E-PL5 również w tej kategorii notuje dobre wyniki, i porównywalne z tymi jakie zanotował OM-D. Trzeba jednak przyznać, że przegrywa w tym pojedynku z Sony NEX-6, który w zależności od rozpatrywanego kryterium ma przewagę sięgającą nawet więcej niż 1 EV. W porównaniu z Samsungiem NX20 natomiast daje się zauważyć nieznaczną przewagę E-PL5 w wynikach dla średniej i niskiej jakości obrazu.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/16 oraz ISO 1600 i przysłonie f/11. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Panasonikiem G5. Należy jeszcze dodać, że w jego przypadku parametry ekspozycji dla zdjęcia wykonanego przy czułości ISO 160 wynosiły f/14 i 30 sekund.

Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
160 ISO
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu, na zdjęciach wykonanych przy niskich czułościach E-PL5 radzi sobie wyraźnie lepiej od Panasonika G5. W testowanym Olympusie na ISO 200 dało się wydobyć pewne szczegóły obrazu, choć widać, że szum też dość wyraźnie się uwydatnił podczas tego procesu. W G5 natomiast szum zupełnie zdominował obraz zarówno przy ISO 200 jaki i ISO 160. Dla czułości ISO 1600 E-PL5 również ma przewagę. Widać jednak, że w tym przypadku szum okazał się na tyle duży, że same szczegóły obrazu są ledwie widoczne.

Efekt końcowy procesu przyciemniania jasnych partii obrazu również wydaje się być lepszy w testowanym Olympusie. Trzeba jednak zauważyć, że oryginalne zdjęcia z obu aparatów wyraźnie różnią się naświetleniem, mimo że były wykonywane w tym samym czasie i przy tych samych parametrach ekspozycji. Przepalenia w Panasoniku są większe, zatem przyciemnianie w jego przypadku wypada mniej korzystnie na tle E-PL5. Jednoznaczna ocena w takiej sytuacji jest zatem niemożliwa. Owe różnice w naświetleniu mogą jednak wskazywać, że skale czułości w tych aparatach są inaczej skalibrowane.

200 ISO
0 EV
−4 EV
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
160 ISO
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!