Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Olympus E-PL5 - test aparatu

7 grudnia 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 39

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla E-PL5 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

Dla najbardziej wymagającego kryterium, czyli przy stosunku sygnału do szumu na poziomie 10, Olympus E-PL5 notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie 6.5 EV. Jest to niewątpliwie dobry wynik i porównywalny z tym jaki zanotował w tej kategorii OM-D. Warto także zauważyć, że pod tym względem testowany Olympus ustępuje jedynie nieznacznie Sony NEX-6, którego maksymalny wynik jest na poziomie 6.7 EV. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku tego ostatniego dotyczy on ISO 100, podczas gdy w E-PL5 mamy do czynienia z wynikiem dla ISO 200. W tej kategorii testowany Olympus wygrywa natomiast nieznacznie z Samsungiem NX20, który zanotował maksymalny wynik na poziomie 6.3 EV.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Spoglądając na maksymalne wyniki dla pozostałych kryteriów można zauważyć że Olympus E-PL5 również w tej kategorii notuje dobre wyniki, i porównywalne z tymi jakie zanotował OM-D. Trzeba jednak przyznać, że przegrywa w tym pojedynku z Sony NEX-6, który w zależności od rozpatrywanego kryterium ma przewagę sięgającą nawet więcej niż 1 EV. W porównaniu z Samsungiem NX20 natomiast daje się zauważyć nieznaczną przewagę E-PL5 w wynikach dla średniej i niskiej jakości obrazu.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/16 oraz ISO 1600 i przysłonie f/11. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Panasonikiem G5. Należy jeszcze dodać, że w jego przypadku parametry ekspozycji dla zdjęcia wykonanego przy czułości ISO 160 wynosiły f/14 i 30 sekund.

Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
160 ISO
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu, na zdjęciach wykonanych przy niskich czułościach E-PL5 radzi sobie wyraźnie lepiej od Panasonika G5. W testowanym Olympusie na ISO 200 dało się wydobyć pewne szczegóły obrazu, choć widać, że szum też dość wyraźnie się uwydatnił podczas tego procesu. W G5 natomiast szum zupełnie zdominował obraz zarówno przy ISO 200 jaki i ISO 160. Dla czułości ISO 1600 E-PL5 również ma przewagę. Widać jednak, że w tym przypadku szum okazał się na tyle duży, że same szczegóły obrazu są ledwie widoczne.

Efekt końcowy procesu przyciemniania jasnych partii obrazu również wydaje się być lepszy w testowanym Olympusie. Trzeba jednak zauważyć, że oryginalne zdjęcia z obu aparatów wyraźnie różnią się naświetleniem, mimo że były wykonywane w tym samym czasie i przy tych samych parametrach ekspozycji. Przepalenia w Panasoniku są większe, zatem przyciemnianie w jego przypadku wypada mniej korzystnie na tle E-PL5. Jednoznaczna ocena w takiej sytuacji jest zatem niemożliwa. Owe różnice w naświetleniu mogą jednak wskazywać, że skale czułości w tych aparatach są inaczej skalibrowane.

200 ISO
0 EV
−4 EV
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
160 ISO
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny
G5
Olympus E-PL5 - Zakres tonalny Olympus E-PL5 - Zakres tonalny