Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH3 - test aparatu

7 lutego 2013
Maciej Latałło Komentarze: 105

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Aparaty serii GH i G Panasonika charakteryzowały się zazwyczaj sporymi rozmiarami. Tworząc GH3, producent poszedł krok dalej i obecnie model ten jest największym bezlusterkowcem na rynku (nie licząc aparatów Leica) i wielkością przypomina raczej lustrzankę entry-level niż produkty bezpośredniej konkurencji.

Aparat zbudowano z materiałów wysokiej jakości. Elementy są ze sobą świetnie spasowane, przez co konstrukcja sprawia wrażenie bardzo solidnej i trwałej. Korpus wykonano ze stopu magnezu, a całość została uszczelniona przed kurzem i wilgocią. Nie mamy najmniejszych zarzutów do jakości wykonania.




----- R E K L A M A -----

Zasilanie i gniazda

Panasonic GH3 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o napięciu 7.2 V i pojemności 1860 mAh. Komorę akumulatora umieszczono na spodzie korpusu i zamknięto pod plastikową klapką. Aby ją otworzyć, należy przesunąć znajdującą się na niej dźwignię z położenia LOCK na OPEN. Według instrukcji aparatu wydajność ogniwa wynosi około 540 zdjęć. Nasze obserwacje w tej kwestii potwierdzają te dane. Ładowanie akumulatora dołączoną do zestawu ładowarką trwa około 220 minut. Aparat można także zasilać kompatybilnym zasilaczem sieciowym przez opcjonalne złącze DC. W sprzedaży dostępny jest także dodatkowy uchwyt do zdjęć pionowych (DMW-BGGH3), w którym możemy umieścić dodatkowy akumulator.

Lumix GH3 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC/SDXC (także zgodnymi z UHS-I). Slot nośnika danych znajduje się na prawej ściance aparatu, zamykany pod plastikową klapką. Jej konstrukcja nie jest niestety najlepsza, bowiem wielokrotnie zdarzyło nam się, że owa klapka otworzyła się podczas użytkowania aparatu. Nieco powyżej niej, zlokalizowano złącze wężyka zdalnego sterowania.


Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na lewej ściance aparatu, pod gumowymi zaślepkami umieszczono następujące wejścia i wyjścia (patrząc od dołu korpusu):

  • wielofunkcyjne złącze USB/AV OUT.
  • wyjście mini-HDMI typu C,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wejście mikrofonu.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

GH3 wyposażono w optymalny zestaw przycisków i pokręteł. Dzięki stosunkowo dużemu rozmiarowi korpusu, możliwe było korzystne z punktu widzenia ergonomii rozlokowanie elementów sterujących.

Naszą uwagę zwróciła duża liczba konfigurowalnych przycisków – na obudowie mamy do dyspozycji pięć sztuk. Dwa dodatkowe (Fn6Fn7) zostały zrealizowane jako wirtualne – dostępne tylko na dotykowym wyświetlaczu. Opis elementów sterujących zaczynamy tradycyjnie od górnej ścianki korpusu.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na górnej ścianie aparatu, po lewej stronie umieszczono pokrętło trybów pracy migawki, zawierające cztery pozycje: zdjęcia pojedyncze, seryjne, bracketing i samowyzwalacz. Poniżej, na obudowie wizjera odnajdziemy przycisk podnoszący lampę błyskową. Na prawo od lampy znajduje się koło nastaw, zawierające następujące pozycje:

  • iA – inteligentny tryb automatyczny,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb priorytetu przysłony,
  • S – tryb priorytetu migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • M Film – tryb ręczny filmowania,
  • C1, C2, C3 (1, 2, 3) – tryby użytkownika,
  • SCN – tryb scen: Czysty portret, Jedwabista cera, Miękkie podświetlenie, Czysty podświetlony, Nastrój zrelaksowania, Słodka twarzyczka dziecka, Wyrazista sceneria, Czyste błękitne niebo, Romantyczna zorza zachodu, Żywa poświata zachodu, Lśniąca woda, Pogodna noc, Chłodne nocne niebo, Ciepły krajobraz nocny, Nocny krajobraz artystyczny, Roziskrzone oświetlenie, Czysty portret nocny, Miękki obraz kwiatu, Apetyczne danie, Smakowity deser, Zatrzymaj zwierzę w ruchu, Czyste zdjęcie sportowe, Monochromatyczny,
  • tryb filmu kreatywnego: Ekspresyjny, Retro, Wysoka tonacja, Niska tonacja, Sepia, Dynamiczne czarno-białe, Mocny obraz, Wysoka dynamika, Efekt krosowania, Efekt zabawki, Efekt miniatury, Miękka ostrość, Filtr gwiezdny, Obraz jednobarwny.

Wspomniane pokrętło trybów pracy otacza dźwignia włącznika aparatu. Dalej na prawo zlokalizowano pierwszy z programowalnych przycisków – Fn1. Jego domyślną funkcją jest aktywowanie Wi-Fi, natomiast lista dostępnych funkcji jakie możemy przyporządkować pod niego (oraz każdy z klawiszy Fn) wygląda następująco:

  • Wi-Fi,
  • Q. Menu,
  • Tryb AF,
  • Przeł. wizjer/wyświetlacz,
  • AF/AE LOCK,
  • Podgląd,
  • Jednoprz. AE,
  • Wskaźnik poziomu,
  • Ustaw obszar ostrości,
  • Regulacja zoom,
  • 1 zdjęcie RAW+JPG,
  • 1 pomiar zdjęcia punktowy,
  • Blokada przycisku kursora,
  • Style zdjęć,
  • Format obrazu,
  • Rozmiar obrazu,
  • Jakość,
  • Tryb pomiaru,
  • Szybkość serii,
  • Auto bracket,
  • Samowyzwalacz,
  • i. dynamika,
  • i. rozdzielczość,
  • HDR,
  • Elektroniczna migawka,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Ustawienie filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Wyświetlanie kodu czasowego,
  • AFS/AFF,
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Obszar nagrywania,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Przywróć domyślne.
Powyżej Fn1, znajdują się trzy guziki, odnoszące się do następujących funkcji (kolejno od lewej do prawej): balans bieli, czułość ISO i kompensacja ekspozycji. Na górnym panelu aparatu znajdziemy również pierwsze pokrętło sterujące oraz przycisk migawki.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę GH3.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W lewym górnym rogu tylnego panelu odnajdziemy dwa guziki: wejścia do trybu przeglądania oraz Fn5/LVF (domyślnie służy on od do przełączania wyświetlania obrazu pomiędzy ekranem OLED a wizjerem elektronicznym). Na prawo od wizjera umieszczono dźwignię autofokusa. Dostępne opcje to: AFS/AFF (pojedynczy/automatyczny), AFC (ciągły) oraz MF (ostrzenie ręczne). W środku tego przełącznika, znalazł się przycisk AF/AE LOCK. Jego funkcję definiujemy w menu, a możliwe warianty obejmują następujące opcje: tylko blokada ekspozycji, tylko blokada ostrości, blokada ekspozycji oraz ostrości, aktywacja autofokusu (AF-ON). Zaraz obok opisywanych elementów, umieszczono guzik natychmiastowego uruchomienia rejestracji filmu. W prawym górnym rogu tylnej ścianki zlokalizowano drugie pokrętło sterujące. Poniżej znajdują się trzy kolejne przyciski: Fn2 (uruchamia domyślnie Q.MENU), Fn3 (pozwala na zmianę trybu autofokusa lub włącza miniaturki w trybie przeglądania) oraz DISP (sterowanie sposobem wyświetlania informacji na ekranie). Pod nimi umieszczono obrotowy pierścień regulacyjny, pełniący jednocześnie rolę krzyżaka wielofunkcyjnego. Poza funkcjami nawigowania, poszczególne przyciski kierunkowe, nie pełnią dodatkowej roli. Pewne zastrzeżenia mamy do umiejscowienia owego pokrętła. Otóż jego prawa część jest schowana w zagłębieniu rękojeści, co nieco utrudnia szybkie korzystanie z kółka.
Pośrodku niego znajduje się guzik MENU/SET, który otwiera menu aparatu i służy do zatwierdzania dokonywanych ustawień. Na samym dole omawianego tylnego panelu odnajdziemy przycisk Fn4, który domyślnie pozwala na usuwanie zdjęć w trybie przeglądania lub cofnięcie się w menu o jedną pozycję.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przednia część aparatu zawiera tylko przycisk blokady bagnetu. Warto jeszcze wspomnieć o gnieździe synchronizacji lampy błyskowej (typu PC) widocznym w prawym górnym rogu przedniej ścianki.

Menu

Dostęp do menu głównego uzyskujemy przez naciśnięcie przycisku MENU/SET. Podzielono je na pięć kategorii: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji, oraz menu odtwarzania. Jeśli liczba elementów w danym menu jest duża, dzieli się ono wówczas na odpowiednią liczbę podstron. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w poszczególnych zakładkach.

Menu Nagrywanie:

Zakładka nagrywanie podzielona jest na 6 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych (Custom),
  • Proporcje obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
  • Rozmiar obrazu: L, M lub S,
  • Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
  • Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
  • Szybkość trybu seryjnego (SH, H, M, L),
  • Auto bracketing:
    • zdjęcia pojedyncze lub seria,
    • krok EV,
    • sekwencja ekspozycji,
  • Inteligentna dynamika (HIGH, STANDARD, LOW, OFF),
  • Inteligentna rozdzielczość (HIGH, STANDARD, LOW, EXTENDED, OFF),
  • HDR (ON/OFF),
  • Wielokrotna ekspozycja,
  • Zdjęcia poklatkowe,
  • Elektroniczna migawka,
  • Opóźnienie migawki,
  • Lampa błyskowa,
    • Tryb wyzwalania,
    • Tryb lampy błyskowej,
    • Synchronizacja lampy,
    • Regulacja flesza,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Skok ISO (1EV lub 1/3 EV),
  • Rozszerzone ISO,
  • Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
  • Kompensacja zacienienia,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy: (4x, 2x, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Stabilizator obrazu (Tryb 1 – stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w kierunku pionowym, OFF) – opcja ta jest aktywna tylko wtedy gdy do aparatu podłączony jest obiektyw z mechanizmem optycznej stabilizacji obrazu.
  • Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
  • Rozpoznawanie twarzy z pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
  • Ustawianie profilu – możliwość wpisania imion i dat urodzenia dwóch osób i jednego zwierzęcia.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu film:

Zakładka film podzielona jest na 5 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Tryb filmowania (AVCHD, MP4, lub MOV),
  • Jakość nagrywania,
  • Tryb ekspozycji (P, A, S, M),
  • Prędkość klatek,
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
  • Tryb obrazu (format zdjęć zapisywanych po naciśnięciu migawki podczas filmowania),
  • Ciągły AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Inteligentna dynamika,
  • Kod czasowy,
  • Podśw. nagr. (zaznaczanie obszarów przepalonych)
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Redukcja migotania (OFF, 1/120, 1/100, 1/60, 1/50).
  • Cicha obsługa,
  • Zoom cyfrowy,
  • Wyświetlanie poziomu mikrofonu,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Specjalny mikrofon,
  • Wyciszanie odgłosu wiatru.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień własnych:

Zakładka ustawień własnych podzielona jest na 8 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2, C3–1, C3–2, C3–3,
  • Blokada: AF, AE, lub AF/AE,
  • Utrzymywanie blokady AF/AE po zwolnieniu przycisku (ON/OFF),
  • AF z migawką (ON/OFF) – ustawienie włączania AF po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
  • Poł. przyc, – zwol. – Migawka uruchamia się od razu po wciśnięciu spustu migawki do połowy, Szybki AF (ON/OFF) – przy opcji ON ostrość będzie ustawiana cały czas,
  • AF przy aktywacji czujnika oczu (ON/OFF),
  • Czas precyzyjnego ustawiania AF (LONG, MID, SHORT),
  • Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
  • Bezp. obsz. ostr. – powiększanie obszaru ostrzenia za pomocą przycisków kursora,
  • Priorytet ostrości lub zwolnienia spustu migawki,
  • AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
  • Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
  • Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
  • Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
  • Wybór linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
  • Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
  • Stały podgląd,
  • Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
  • Styl wyświetlania obrazu dla wizjera,
  • Styl wyświetlania obrazu dla ekranu LCD,
  • Wyśw. inf. o wyświetl. – pozwala wyświetlić ekran informacyjny zapisu,
  • Obszar nagrywania – zmienia widok podczas nagrywania filmu i robienia zdjęć (zdjęcie/film),
  • Wyświetl pozostałe pamięci – przełączanie wyświetlania pomiędzy liczbą możliwych do zapisania zdjęć a dostępnym czasem nagrywania,
  • Czas autopodglądu,
  • Przypisanie roli przyciskom funkcyjnym (Fn1 – Fn7),
  • Q. Menu,
  • Ustawienia pokrętła,
  • Przysick wideo,
  • Ustawienia czujnika oczu,
  • Ustawienia ekranu dotykowego,
  • Dotykowe przewijanie – wybór szybkości ciągłego przewijania zdjęć za pomocą dotyku,
  • Przewijanie menu,
  • Zdjęcia bez obiektywu (ON/OFF).

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu konfiguracji:

Zakładka konfiguracji podzielona jest na 6 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Data i czas,
  • Strefa czasowa – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
  • Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
  • Ustawienie sygnałów dźwiękowych i dźwięku migawki,
  • Ustawienie poziomu głośności głośnika,
  • Ustawienie poziomu głośności słuchawek,
  • Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności, kontrastu i nasycenia oraz odcienia czerwony-zielony i żółty-niebieski
  • Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność LCD), Mode2 (standardowa),
  • Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
  • Priorytet użycia akumulatora BODY/GRIP,
  • Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
  • Ustawienia wyjścia wideo:
    • Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
    • Format TV (16:9 lub 4:3),
    • Tryb HDMI (Auto, 1080p, 1080i, 720p [PAL], 576p [PAL]/480p [NTSC]),
    • Wyśw. inf. HDMI,
  • Funkcja „VIERA Link”,
  • Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
  • Przywracanie ostatniej pozycji w menu,
  • Kolor tła menu,
  • Język,
  • Wersja oprogramowania,
  • Zerowanie numeracji zdjęć,
  • Resetowanie ustawień aparatu,
  • Resetowanie ustawień Wi-Fi,
  • Odświeżanie mapy pikseli,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Formatowanie karty pamięci.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania:

Zakładka odtwarzanie podzielona jest na 3 strony. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Pokaz slajdów:
    • Wszystko,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
    • Wybór kategorii,
    • Ulubione,
  • Tryb odtwarzania:
    • normalny,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
    • Kategoria,
    • Ulubione,
  • Rejestracja lokalizacji,
  • Edycja tytułu (pojedyncze, wiele),
  • Dodawanie tekstu (pojedyncze, wiele),
  • Dzielenie filmów wideo na dwie części,
  • Zmiana rozmiaru zdjęć,
  • Kadrowanie,
  • Obracanie zdjęć,
  • Obracanie zdjęć wykonanych w pionie,
  • Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpieczanie zdjęć,
  • Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Q Menu

Przycisk oznaczony symbolem Q.MENU otwiera tzw. szybkie menu. Może ono pracować w dwóch trybach zawartości: predefiniowanej lub ustalanej przez użytkownika. Elementy które można wyświetlać w menu funkcyjnym są następujące:

  • Styl zdjęć,
  • Ustawienia zdjęć,
  • Jakość,
  • Tryb pomiaru światla,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Szybkość serii,
  • Auto bracket,
  • Samowyzwalacz,
  • Wyświetlenie kodu czasowego,
  • AFS/AFF,
  • HDR,
  • Inteligentna dynamika,
  • Kompensacja siły błysku,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Cyfrowy zoom,
  • Elektroniczna migawka,
  • Stabilizator,
  • Czułość,
  • Balans bieli,
  • Ustawienia filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Dodatkowa telekonwersja (zdjęcia/filmy),
  • Dźwignia funkcji,
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Obszar nagrywania,

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Wyświetlacz zastosowany w GH3 to 3-calowy ekran OLED, o rozdzielczości wynoszącej 614 000 punktów. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast i nasycenie, a także kolorystykę (odcień czerwony – zielony oraz żółty – niebieski) wyświetlanych na nim obrazów. Zmiana odbywa się w zakresie od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym. Kolejna pozycja w menu konfiguracji służy do ustawiania intensywności podświetlenia ekranu (auto, zwiększona jasność, standardowa jasność).

Podobnie jak w GH2 i G5, wyświetlacz umieszczono na obrotowym przegubie. Umożliwia on zmianę położenia ekranu – odchylenia o ok. 170 stopni oraz obrotu o ok. 240 stopni. Ów przegub zlokalizowano po lewej stronie monitora, co nie powoduje problemów z manewrowaniem wyświetlaczem nawet po zamocowaniu aparatu na statywie.

Obraz prezentowany na ekranie jest wyrazisty i kontrastowy. Nie mielibyśmy do niego żadnych zastrzeżeń, gdyby nie kwestia, którą zauważyliśmy także podczas testowania Olympusa OM-D E-M5 (również wyposażonego w panel typu OLED). Jeśli patrzymy na ekran prostopadle, obraz prezentuje się dobrze. Problemy pojawiają się jednak, kiedy patrzymy na ekran pod kątem. Obraz dostaje wówczas niebieskawego zafarbu i w zasadzie już stosunkowo niewielka zmiana kąta patrzenia powoduje zmianę koloru.

Ekran w GH3 wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Oznacza to, że w testowanym modelu mamy możliwość operowania nim praktycznie bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy zmieniać parametry, oraz nawigować po nim. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać. Tych ostatnich czynności dokonujemy przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu pojemnościowego typu wyświetlacza. Ekran umożliwia także ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu, jak również zoomowanie za pomocą dotyku (z obiektywami Power Zoom).

Nawigowanie i obsługa aparatu przy pomocy dotyku działa płynnie, tym samym nie daje powodów do narzekań. Podobną funkcjonalność oferował testowany przez nas kilka miesięcy temu Canon 650D.

Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania można przełączać tryby wyświetlania informacji na ekranie LCD.

  • aktualny kadr, parametry ekspozycji oraz informacje o wybranych ustawieniach aparatu. Opcjonalnie: linie kadrowania, histogram (którego położenie na LCD możemy ustalić samodzielnie), cyfrowa poziomica oraz zakładka funkcji dotykowych (której wygląd zmienia się w zależności od trybu fotografowania lub w trybie filmowania),
  • aktualny kadr wraz z parametrami ekspozycji. Opcjonalnie: linie kadrowania oraz zakładka funkcji dotykowych,
  • tablica kontrolna z ustawieniami aparatu,
  • wyświetlacz wyłączony.

    Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

    Schematy wyglądu wyświetlacza OLED z opisem elementów widocznych podczas fotografowania prezentujemy poniżej.

    Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

    1. Tryb nagrywania,
    2. Styl zdjęcia,
    3. Tryb lampy błyskowej,
    4. TRYB NAGR. (nagrywanie filmów) / Jakość nagrywania,
    5. Rozmiar obrazu,
    6. Jakość,
    7. Tryb ustawiania ostrości,
    8. Tryb AF,
    9. Zdjęcia pojedyncze / seryjne / Tryb zdjęć wielokrotnych / Samowyzwalacz,
    10. Wskaźnik akumulatora,
    11. Optyczny stabilizator obrazu / Ostrzeżenie przed drganiami,
    12. Stan nagrywania (miga na czerwono.) / Ostrość (podświetla się na zielono.),
    13. Zakładka dotykowa,
    14. Zoom dotykowy,
    15. Migawka dotykowa,
    16. Fn6 (Przycisk funkcji),
    17. Fn7 (Przycisk funkcji),
    18. Liczba możliwych do zapisania zdjęć,
    19. Dodatkowa telekonwersja (podczas robienia zdjęć),
    20. Czułość ISO,
    21. Wartość kompensacji ekspozycji / jasności / wspomagania ekspozycji ręcznej,
    22. Szybkość migawki,
    23. Wartość przysłony,
    24. Tryb pomiaru,
    25. Pomiar ekspozycji / Wyświetlanie odległości ostrzenia / Step Zoom,
    26. Ramka AF,
    27. Karta (wyświetlane tylko podczas nagrywania) / Czas nagrywania,
    28. Inteligentne sterowanie zakresem dynamiki,
    29. Wi-Fi,
    30. Ustawienia przycisku funkcyjnego,
    31. Ustawienia własne,
    32. Ekran regulacji trybu kreatywnego sterowania,
    33. Lampa błyskowa,
    34. Dodatkowa telekonwersja (podczas nagrywania filmów),
    35. Elektroniczna migawka; liczba klatek na sekundę,
    36. Tryb obrazu,
    37. Blokada AF,
    38. Funkcja rozpoznawania twarzy,
    39. Histogram,
    40. Funkcja sterowania rozmyciem,
    41. Kolor,
    42. Jasność,
    43. Zakładka dotykowa,
    44. Rodzaj rozmycia ([Efekt miniatury]) / [Obraz jednobarwny],
    45. Regulacja kreatywnego sterowania,
    46. Zakładka dotykowa (tryb kreatywnego sterowania),
    47. Zakładka dotykowa (filmowanie),
    48. Regulacja poziomu mikrofonu,
    49. Wielokrotny balans bieli,
    50. Dostępny czas nagrywania,
    51. Dokładna regulacja balansu bieli,
    52. Balans bieli / Kolor,
    53. Punkt docelowy obiektu,
    54. Samowyzwalacz; zdjęcia poklatkowe,
    55. Aktualna data i godzina / Docelowego miejsca podróży,
    56. Programowana zmiana ustawień,
    57. Blokada AE,
    58. Wyświetlanie poziomu mikrofonu / Wiek / Docelowe miejsce,
    59. Imię / Liczba dni od daty wyjazdu,
    60. Wskaźnik nagrywania równoczesnego,
    61. Zoom cyfrowy,
    62. HDR / Wielokrotna ekspozycja.

    W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:

    • samo zdjęcie,
    • zdjęcie + podstawowe informacje ,
    • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
    • miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
    • zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).

    Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 szt.) i z poziomu kalendarza.


    Panasonic Lumix DMC-GH3 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


    Tryb Wideo

    Panasonic GH3 posiada bardzo rozbudowany tryb wideo. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie filmu w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na tylnej ściance obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. Jeżeli chodzi o formaty i jakość nagrywanych filmów do dyspozycji mamy następujące możliwości:

    • Format AVCHD (format 16:9):
      • [PSH] 1920×1080 / 50p (28 Mbps),
      • [FSH] 1920×1080 / 50i (17 Mbps),
      • [FPH] 1920×1080 / 25p (24 Mbps),
      • [FPH] 1920×1080 / 24p (24 Mbps),
    • Format MP4:
      • [FHD] 1920×1080 / 25p (20 Mbps, format 16:9),
      • [HD] 1280×720 / 25p (10 Mbps, format 16:9),
      • [VGA] 640×480 / 25p (4 Mbps , format 4:3).
    • Format MOV (format 16:9):
      • [PSH] 1920×1080 / 50p IPB (50 Mbps),
      • [FPH] 1920×1080 / 25p ALL-INTRA (72 Mbps),
      • [FPH] 1920×1080 / 25p IPB (50 Mbps),
      • [FPH] 1920×1080 / 24p ALL-INTRA (72 Mbps),
      • [FPH] 1920×1080 / 24p IPB (50 Mbps),
      • [FPH] 1280×720 / 50p ALL-INTRA (72 Mbps),

    Maksymalny czas nagrania jednego klipu został ograniczony do 29 minut i 59 sekund (w trybie PAL). Poza większym wyborem w zakresie rozdzielczości i liczby klatek na sekundę niż u poprzednika, pojawiła się również możliwość korzystania z dwóch metod kompresji. Metoda wewnątrzklatkowa (ALL-INTRA) dokonuje kompresji każdej klatki pojedynczo, dzięki czemu zyskujemy lepszą jakość i większą swobodę przy edycji filmu. Metoda międzyklatkowa (IPB) natomiast, dokonuje kompresji na wielu klatkach jednocześnie. GH3 pozwala nam także nagrywać filmy w zwolnionym i przyspieszonym tempie, a do wyboru mamy następujące ustawienia: 40%, 48%, 80% oraz 160%, 200% i 300% (dotyczy tylko formatu AVCHD Full HD 24p).

    W dedykowanym trybie filmowania, mamy do dyspozycji tryby PASM, charakteryzujące się analogiczną funkcjonalnością jak podczas fotografowania. Przykładowo, tryb M umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (w zakresie od 200 do 6400 ISO) w trakcie rejestracji. Warto również wspomnieć, że możliwe jest wykonywanie zdjęć podczas nagrywania filmu (maks. 10 szt. w pełnej rozdzielczości, lub maks. 40 szt. w rozmiarze S – tylko w dedykowanym trybie filmowania).

    Testowany Panasonic pozwala nagrywać i regulować poziom rejestracji dźwięku stereo, z możliwością wyświetlenia skali głośności dla obu kanałów dźwięku. Wbudowany mikrofon został umieszczony na szczycie obudowy wizjera. Do GH3 można także podłączyć zewnętrzny mikrofon stereo (np. opcjonalny DMW-MS1 lub kierunkowy pistoletowy DMW-MS2). W menu odnajdziemy również czterostopniową redukcję szumu wiatru.

    Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus, a jeśli chcemy ustawiać ostrość ręcznie, to wystarczy, nawet w trakcie nagrywania, ustawić przełącznik w pozycji MF. Dostępna jest także funkcja cyfrowego zoomu o wartości 2x lub 4x.

    Klipy filmowe można rejestrować z wykorzystaniem filtrów cyfrowych dostępnych w aparacie, z wyjątkiem ustawień „Miękka ostrość” oraz „Filtr gwiezdny”. Warto także wspomnieć o funkcji redukcji migotania (dla czasów 1/120, 1/100, 1/60 i 1/50 s).

    Wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu (opcję tą należy uprzednio aktywować w menu). Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych i obsługiwanych przy pomocy ekranu dotykowego. Dostępne funkcje to:

    • zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu Power Zoom),
    • przysłona,
    • czas naświetlania,
    • kompensacja ekspozycji,
    • czułość ISO,
    • regulacja poziomu nagrywania dźwięku.

    Podczas odwarzania filmów, na dotykowym ekranie dostępne są następujące przyciski: play, pauza i przewijanie przód/tył. Po zatrzymaniu odtwarzania przy użyciu pauzy, mamy możliwość zapisania zdjęcia z wybranej sceny.

    Dla zaawansowanych użytkowników w GH3 zaimplementowano także obsługę kodów czasowych, które wykorzystywane są do synchronizacji obrazu i dźwięku przy nagrywaniu ujęć z kilku aparatów czy kamer i ułatwiają późniejszy proces edycji na komputerze. Funkcja ta działa przy aktywnych formatach nagrywania MOV oraz AVCHD.

    Poniżej prezentujemy kilkanaście przykładowych filmów nagranych w trakcie testowania aparatu. Film nr 14 został nagrany w trybie zwolnionym 40%, a nr 15 w przyspieszonym 300%. Klip nr 16 został zarejestrowany z włączonym filtrem cyfrowym „Efekt krosowania”, a nr 17 – „Efekt miniatury”. W klipie nr 18 ustawiliśmy najwyższą dostępną w trybie filmowania czułość – ISO 6400.


    film 1 AVCHD 1920×1080 50p 28 Mb/s 39 MB
    film 2 AVCHD 1920×1080 50i 17 Mb/s 22 MB
    film 3 AVCHD 1920×1080 25p 24 Mb/s 45 MB
    film 4 AVCHD 1920×1080 24p 24 Mb/s 34 MB
    film 5 MP4 1920×1080 25p 20 Mb/s 21 MB
    film 6 MP4 1280×720 25p 10 Mb/s 13 MB
    film 7 MP4 640×480 25p 4 Mb/s 5 MB
    film 8 MOV 1920×1080 50p 50 Mb/s 75 MB
    film 9 MOV 1920×1080 25p ALL-I 72 Mb/s 82 MB
    film 10 MOV 1920×1080 25p 50 Mb/s 84 MB
    film 11 MOV 1920×1080 24p ALL-I 72 Mb/s 84 MB
    film 12 MOV 1920×1080 24p 50 Mb/s 76 MB
    film 13 MOV 1280×720 25p ALL-I 72 Mb/s 77 MB
    film 14 AVCHD 1920×1080 24p (40%) 24 Mb/s 87 MB
    film 15 AVCHD 1920×1080 24p (300%) 24 Mb/s 32 MB
    film 16 AVCHD 1920×1080 25p 24 Mb/s 31 MB
    film 17 AVCHD 1920×1080 25p 24 Mb/s 18 MB
    film 18 AVCHD 1920×1080 25p 24 Mb/s 22 MB


    Wizjer

    OLED-owy wizjer w Panasoniku GH3 charakteryzuje się rozdzielczością 1 744 000 punktów, powiększeniem x1.34 oraz odległością punktu ocznego wynoszącą 21 mm. Wyświetlane jest w nim wszystko to, co na ekranie LCD, a więc posiada 100% krycie. Zaletą tego wizjera jest szeroki zakres regulacji dioptrii wynoszący od −4 do +4, którego dokonujemy przy pomocy pokrętła umieszczonego po prawej stronie celownika. Pod wizjerem znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu, obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w EVF po przyłożeniu aparatu do oka.

    Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo wysoka. W dobrych warunkach oświetleniowych nie ma mowy o jakimkolwiek smużeniu, czy zaszumieniu. Te niedogodności pojawiają się dopiero przy korzystaniu w niemal całkiem ciemnym otoczeniu.

    W zasadzie nie mamy zastrzeżeń do celownika zastosowanego w GH3. Można jedynie nieco ponarzekać na jego rozmiar, odrobinę mniejszy niż w NEX-ach 6 i 7. Przypomnijmy – w wartościach ekwiwalentnych dla małego obrazka powiększenie wizjera w Panasoniku wynosi x0.67, natomiast w aparatach Sony – x0.78.