Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Nikon Zr (Aktualizacja)

Nikon Zr (Aktualizacja)
10 września
2025 09:38

Nikon Zr to właśnie zaprezentowana kompaktowa kamera filmowa. Bazuje ona na pełnoklatkowym sensorze znanym z bezlusterkowca Z6 III.

Wspomniany sensor ma 24.5 megapiksela i oferuje wbudowaną stabilizację oraz zakres czułości od ISO 100 do 51200. Przy korzystaniu z profili logarytmicznych są przy tym dostępne dwie bazowe – ISO 800 i ISO 6400.

Pierwszą ważną nowością jest to, jak mogą być zapisywane ujęcia z rzeczonej matrycy. Do listy kodeków dołączył surowy format R3D NE dostępny w 6K w trybie pełnoklatkowym z prędkościami do 60 kl.s i w 4K w trybie APS-C z klatkażami do 120 kl/s. Z kolei wśród profili obrazu, poza N-Logiem czy HLG, znajdziemy kombinację RED WideGamut RGB/Log3G10 oraz zestaw 9 gotowych filmowych looków także opracowanych wspólnie z RED-em.

Nikon Zr (Aktualizacja)

Nikon Zr jest przy tym urządzeniem w pełni hybrydowym, pozwala zatem także na zapis zdjęć w formatach RAW (NEF), HEIF oraz JPEG z prędkościami aż do 120 kl/s. Odbywa się on dość egzotyczną kombinację nośników pamięci, Zr oferuje bowiem jedno gniazdo kart CFexpress typu B oraz jedno gniazdo kart mikro SD. Z fotograficznego punktu widzenia warto jednak odnotować, że Zr nie posiada migawki mechanicznej, przez co synchronizacja błysku jest możliwa tylko do 1/60 s.

Z pokrewnego modelu Z6 III odziedziczono także hybrydowy 299-polowy układ autofokusa mogący pracować od –10 do +19 EV i potrafiący wykryć i śledzić szereg różnego rodzaju obiektów. Bez zmian pozostał także akumulator EN-EL15c, który powinien, według deklaracji producenta, wystarczyć na nieco ponad 2 godziny filmowania.

Najwięcej zmian zaszło oczywiście z zewnątrz. Zr nie posiada wizjera elektronicznego, ale zastosowano w nim duży w porównaniu z aparatami ekran o przekątnej 4 cali i rozdzielczości 3.07 mln punktów. Jest on oczywiście rozkładany do boku. Inną wartą odnotowania zmianą jest obecność wielofunkcyjnej gorącej stopki, na której możemy zamocować zaprezentowany razem z kamerą mikrofon Nikon MD-E10.

Nikon Zr (Aktualizacja)

Nikon Zr (Aktualizacja)

Co ciekawe, w modelu Zr nie zdecydowano się na zastosowanie aktywnego chłodzenia, a cały korpus jest zaskakująco kompaktowy. Mierzy 134 × 80.5 × 49 mm i waży 630 g z baterią i dwiema kartami (540 g bez nich). Uwagę zwraca też nieco mniejsza liczba przycisków i kółek oraz typowa dla kamer ich pełna programowalność (stąd cyfry na przyciskach zamiast oznaczeń funkcji), a także okalająca przycisk spustu migawki dźwigienka do sterowania elektrycznym zoomem w obiektywach typu PZ.

Nikon Zr (Aktualizacja)

Nikon Zr jest już dostępny w przedsprzedaży na polskiej stronie producenta. Wyceniono go tam na niecałe 10 tys. zł. Dostawy mają się rozpocząć 20 października. Z kolei mikrofon Nikon MD-E10 wycniono na 1299 zł.


Aktualizacja – otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Nikon oficjalną informację prasową na temat nowego urządzenia. Zamieszczamy ją poniżej.

INFORMACJA PRASOWA

NIKON | RED WPROWADZA ZR: UNIWERSALNĄ KAMERĘ „Z CINEMA”

Amsterdam, Holandia, 10 września 2025 r.: Nikon | RED wzbogaca dziś linię Z CINEMA o pełnoklatkowy model ZR. Kamera ZR została opracowana z myślą o twórcach i filmowcach pracujących w ruchu. Jest najlżejszą uniwersalną kamerą filmową na rynku1. Zapewnia znacznie większe możliwości, niż można się spodziewać na podstawie jej rozmiarów. Dzięki pełnoklatkowej matrycy 6K, wiedzy o kolorze RED, dużemu monitorowi i nagrywaniu dźwięku wbudowanymi mikrofonami w 32-bitowym formacie zmiennoprzecinkowym (float), użytkownicy filmujący zupełnie nową kamerą ZR mogą zarejestrować oszałamiające materiały z czystym dźwiękiem – bez konieczności sięgania po dodatkowy sprzęt.

Od starannie zainscenizowanych ujęć po filmowanie dynamicznych sytuacji, kamera ZR jest idealnym narzędziem do zrealizowania lepszej jakościowo narracji filmowej. Zapis na karcie w kamerze obrazu w rozdzielczości do 6K/60p oraz pełen zestaw formatów wideo pozwalają elastycznie dostarczać materiały dostosowane do praktycznie każdej platformy i metody pracy. Jedną z unikalnych cech jest wyjątkowy kodek R3D NE dający użytkownikom kamery Nikon wiedzę o kolorze RED. Ponadto kamera ZR ma dwie natywne czułości ISO 800/6400, przy których zachowany jest 15 stopniowy zakres dynamiki matrycy, zapewniając maksymalną szczegółowość obszarów mocno oświetlonych i zacienionych.

W uniwersalnych konfiguracjach ogromnym atutem jest 4-calowy ruchomy monitor kamery ZR. Duży, jasny wyświetlacz pełni funkcje przestronnego centrum sterowania oraz zapewnia odwzorowanie gamy kolorów DCI-P3, umożliwiając precyzyjne monitorowanie kolorów na planie. Obraz to tylko połowa historii, dlatego ZR wyróżnia się jako pierwsza na świecie kamera1 umożliwiająca nagrywanie dźwięku w 32-bitowym formacie zmiennoprzecinkowym (Float) przy użyciu wbudowanych mikrofonów. Zakres dynamiki 32-bitowego dźwięku jest tak ogromny, że podczas filmowania nie trzeba stale monitorować poziomów: dźwięk można nagrywać swobodnie, a poziomy dostosować podczas postprodukcji bez obaw o zniekształcenia.

Inne profesjonalne cechy kamery ZR to między innymi pełne zabezpieczenie przed czynnikami atmosferycznymi oraz zgodność z szeroką gamą obiektywów marki Nikon i innych producentów. Ponadto kamera ZR zapewnia szerokie możliwości rozbudowy systemu, a nowy cyfrowy mikrofon typu shotgun ME-D10 firmy Nikon zapewnia wysoką jakość kierunkowego rejestrowania dźwięku w różnorodnych warunkach.

Zurab Kiknadze, Product Manager w Nikon Europe, powiedział:Dzisiaj oficjalnie prezentujemy pierwszą prawdziwie filmową kamerę firmy Nikon. Nasza współpraca z firmą RED przynosi owoce, a filmowa przyszłość rysuje się w jasnych barwach!”

Podsumowanie najważniejszych cech: kamera filmowa ZR

  • Nagrywanie w rozdzielczości do 6K/60p na kartę w kamerze: elastyczna regulacja klatkażu i rozdzielczości. Od kinowego 24p po 240p do ujęć w bardzo zwolnionym tempie. Od ekstremalnie szczegółowego 6K po wyraźny obraz i kompaktowe rozmiary plików w rozdzielczości 1080p.
  • Pełnoklatkowa częściowo stakowana matryca: szeroki zakres dynamiki i duże prędkości odczytu, które skutecznie minimalizują dystorsję „rolling shutter”.
  • Słynna wiedza o kolorze RED: wyjątkowy kodek R3D NE firmy RED zapewnia ogromną swobodę podczas postprodukcji i umożliwia dopasowanie wyglądu materiałów rejestrowanych kamerą ZR do filmów nagranych systemem kamer RED.
  • Duży, jasny, 4-calowy monitor dotykowy: zapewnia odwzorowanie gamy kolorów DCI-P3 i w formacie wyświetlania 16:10. Do sterowania wystarczą delikatne i ciche dotknięcia ekranu. Do kamery można wczytać nawet 10 tabel LUT 3D, aby podczas filmowania kontrolować kolorystykę na monitorze.
  • Dwie natywne czułości ISO 800/6400: podczas filmowania z użyciem krzywej logarytmicznej Log3G10. Szeroki zakres dynamiki wynoszący ponad 15 stopni jest zachowywany przy obu natywnych wartościach czułości ISO.
  • Nagrywanie kamerą dźwięku w 32-bitowym formacie zmiennoprzecinkowym Float: swobodnie nagrywaj dźwięk wewnętrznymi mikrofonami kamery lub kompatybilnym mikrofonem zewnętrznym i dostosuj poziomy podczas postprodukcji bez obaw o zniekształcenia.
  • Kinowe tryby wideo i niestandardowe ustawienia RED Picture Control: 4 kreatywne tryby wideo w połączeniu z 9 niestandardowymi ustawieniami RED Picture Control, aby uzyskać kinowy wygląd i estetykę bezpośrednio w kamerze.
  • Szybki, inteligentny autofokus: błyskawicznie działający, dokładny, niezawodny i konfigurowalny. Inteligentne wykrywanie i śledzenie obiektów, niestandardowe szerokie pole AF i wybierane prędkości AF pozwalają uzyskać płynne, powtarzalne ustawianie ostrości.
  • Wbudowana w kamerę 5-osiowa stabilizacja obrazu: redukcja drgań na matrycy firmy Nikon zapewnia stabilność obrazu.
  • Kompensacja „oddychania” obiektywu: aby przejścia były bardziej płynne i naturalne.
  • Długi czas nagrywania: innowacyjna konstrukcja korpusu umożliwia skuteczne i ciche odprowadzanie ciepła.
  • Lekka, wytrzymała: kamera ZR waży ok. 540 g (sam korpus) i jest w pełni zabezpieczona przed czynnikami atmosferycznymi.
  • Mocowanie Z zapewniające swobodę wyboru obiektywu: kamera może współpracować z dowolnym obiektywem Nikkor Z, dowolnym obiektywem Nikon F oraz szeroką gamą obiektywów innych firm.
  • Możliwość rozbudowy: dzięki specjalnym akcesoriom Nikon i marek partnerskich kamera ZR może stać się centralnym elementem rozbudowanego zestawu do filmowania.
  • Nowy cyfrowy mikrofon typu shotgun ME-D10: kompatybilny z 32-bitowym zmiennoprzecinkowym formatem dźwięku i zapewniający stosunek sygnału do szumu 77 dB, dzięki czemu umożliwia nagrywanie dźwięku wolnego od zniekształceń.

RED Digital Cinema ogłasza V-RAPTOR XE

RED Digital Cinema, spółka zależna Nikon Corporation, ma przyjemność ogłosić wprowadzenie na rynek2 nowego modelu kinowej kamery cyfrowej V-RAPTOR XE od 9 września 2025. Jest to udoskonalona wersja przełomowej kamery V-RAPTOR [X], jako kolejna w linii kamer Z CINEMA zapewnia niezbędne narzędzia do tworzenia narracji filmowej. V-RAPTOR XE wyposażona została w funkcje właściwe dużym produkcjom kinowym za cenę przystępniejszą niż dotychczas. Wymyślona dla niezależnych twórców, którzy wymagają bezkompromisowej jakości obrazu. Nowa kamera zachowuje wiodącą w branży matrycę wielkoformatową RED (VV) 8K z migawką globalną, znaną z kamer V-RAPTOR [X]. Zapewnia to pozostawienie kinowej wierności obrazu, odpowiedniego zakresu dynamiki, jak również doskonałej jakości w trudnych warunkach oświetleniowych, którym to cechom mogą zaufać filmowcy z całego świata. Dzięki wszechstronnej linii produktów do filmowania oznaczonych marką Z CINEMA, Nikon wraz z RED zaspokajają szerokie spektrum potrzeb przemysłu filmowego.

Przypisy:

1 Na podstawie badań firmy Nikon, stan z 10 września 2025 r.
2 V-RAPTOR XE będzie dostępny w RED Digital Cinema oraz u autoryzowanych dystrybutorów RED. Szczegóły produktu na oficjalnej stronie RED, wraz z informacjami o datach wprowadzenia i regionach sprzedaży.


Komentarze czytelników (23)
  1. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 09:44


    "I was very surprised by the $2,200 pricing. I consider the ZR a direct competitor to the Sony FX3, which sells for nearly twice the price at $4,100. The Nikon ZR offers internal RAW video, 6K capture, more effective IBIS, and more detailed stills for WAY less money."

    -Jordan Drake
    link

  2. szejbtom
    szejbtom 10 września 2025, 09:55

    JA bym widział takie body u siebie do zdjęć i filmów, małe zgrabne. z Jakimś dobrym naleśnikiem do streetu też by było super.

  3. ad1216
    ad1216 10 września 2025, 10:03

    PDamian niedawno atakowaleś jakiś produkt konkurencji Nikona za niską cenę bo podobno się nie sprzedaje i dlatego cena jest niska. Czy u Nikona niska cena też jest wadą bo Nikon spodziewa się niskiego popytu i ustala od razu niską cenę? ;)) To jest przecież Z6III bez wizjera i mechanicznej migawki, nic dziwnego że tańszy. Ale mikrofon ma lepszy i ekranik z tyłu. Może to zachęci nabywców ?

  4. 1backspace65
    1backspace65 10 września 2025, 10:10

    Świetny, na pierwszy rzut oka

  5. Hubert Multana
    Hubert Multana 10 września 2025, 10:10

    Kilka dziwnych rozwiązań ergonomicznych ale generalnie czegoś takiego brakuje obecnie w Canonie. Możliwości filmowych, obudowy filmowej ale nie okrojonej ze stabilizacji jak to zostało zrobione w C50.

  6. ad1216
    ad1216 10 września 2025, 10:19

    Hubert Multana: prawdziwi filmowcy podobno nie potrzebują stabilizacji, zawsze kręcą filmy z jakiegoś rodzaju statywu, gimbala, rigu, glidecamu i czego tam jeszcze nie wymyślą ;)

  7. Hubert Multana
    Hubert Multana 10 września 2025, 10:22

    Ta, do tego gryzą gruz i zalewają herbatę wrzątkiem prosto w gardło :)

  8. ad1216
    ad1216 10 września 2025, 10:28

    Miałem na myśli oczywiście stabilizację matrycy, która może ograniczać zakres dynamiki tonalnej. Jesli cooler jest zamontowany z tyłu na matrycy to ją obciąża i IBIS działa słabo, a im chłodniejsza matryca tym zakres tonalny lepszy. Coś za coś jak to zwykle w życiu bywa

  9. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 10:31


    "To jest przecież Z6III bez wizjera i mechanicznej migawki, nic dziwnego że tańszy."

    -Wbrew logice Sony FX3 jest droższe od A7SIII.

  10. Szabla
    Szabla 10 września 2025, 10:33

    @ad1216
    Wentylator nie jest przymocowany do matrycy. Skąd Ci to przyszło do głowy?

  11. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 10:41


    Nie tylko ci co pisali "FX3 Killer"
    -PetaPixel w C50 też widzi konkurenta FX3

    link

  12. ad1216
    ad1216 10 września 2025, 10:42

    Szabla: miałem myśli radiator a nie wentylator

  13. Szabla
    Szabla 10 września 2025, 10:44

    On również nie dynda na matrycy.

  14. Amadi
    Amadi 10 września 2025, 10:44

    @ad1216 - głównym źródłem ciepła w aparatach i kamerach jest procesor, nie matryca. Chłodzenie sensora to znajdziesz co najwyżej w dedykowanych urządzeniach do astrofotografii

  15. Hubert Multana
    Hubert Multana 10 września 2025, 10:46

    @PDamian bo petapixel to tacy sami influencerzy jak inni.

  16. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 11:24

    @Hubert Multana, chciałeś chyba napisać:

    "@PDamian bo petapixel to tacy sami influencerzy jak ja [5.48K subscribers],
    czy Amadi [4.32K subscribers] -tylko trochę więksi."

    -?

  17. Hubert Multana
    Hubert Multana 10 września 2025, 11:26

    Jak będę potrzebował copywritera do pisania za mnie postów to dam Ci znać. Na obecną chwilę pisze to co chciałem napisać, a nie to co się komuś wydawało :)

  18. JarekB
    JarekB 10 września 2025, 11:30

    Fajna ta kamerka, da się podpiąć rebrandowane Tamrony G1. Przyjemny ten design, trochę podobny do Sony.

  19. JarekB
    JarekB 10 września 2025, 11:33

    Czy WAY less money jest w proporcji do WAY less lenses?

  20. ad1216
    ad1216 10 września 2025, 11:50

    Amadi: twierdzisz że sensory w kamerach nie są w ogóle chłodzone?

  21. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 12:28


    link

    Nikon movie / cine cameras link

  22. Amadi
    Amadi 10 września 2025, 12:39

    @ad1216 – za wszystkie kamery się nie wypowiem. Ale głównym źródłem ciepła zasadniczo jest procesor. Rzucę parę obrazków z tego co da się znaleźć w sieci:

    Canon V1 – termowód wyraźnie idzie od procesora do radiatora – link
    Sony FS5 – tu wszystko biegnie blisko matrycy, ale ułożenie blaszek radiatora wyraźnie pokazuje, że chłodzony zasadniczo jest procesor, jeśli matryca też to tylko przy okazji – link
    Panas – tu trudno stwierdzić co jest na obrazku, ale po położeniu i proporcjach prostokąta też wnoszę, że to procesor – link

  23. ryszardo
    ryszardo 10 września 2025, 14:09

    W sytuacji, gdy ciepło generuje głównie procesor podłączanie matrycy do tego samego układu chłodzenia mogłoby ją podgrzewać zamiast chłodzić, a to by było mało optymalne ;-)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.