Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

RED V-Raptor XE

RED V-Raptor XE
10 września
2025 16:17

Firma RED zaprezentowała kamerę V-Raptor XE. Jest to odchudzona wersja modelu V-Raptor [X], z którym dzieli m.in. wyposażoną w jednoczesny odczyt („global shutter”) pełnoklatkową matrycę 8K.

Z wyżej pozycjonowanego modelu zapożyczono także korpus, złącza oraz kompatybilność z akcesoriami. Co zatem okrojono? Maksymalne klatkaże w poszczególnych trybach nagrywania, które w porównaniu do V-Raptora spadły o połowę. Prezentują się one następująco:

  • dla rozdzielczości 8K do 60 kl/s,
  • dla rozdzielczości 6K do 80 kl/s,
  • dla rozdzielczości 4K do 120 kl/s,
  • dla rozdzielczości 2K do 240 kl/s.
Nadal zatem są to wartości analogiczne jak w topowych bezlusterkowcach i bazujących na ich podzespołach kamerach.

RED V-Raptor XE

Jeśli chodzi o specyfikację już w oderwaniu od porównań z innymi modelami, to V-Raptor XE oferuje sensor o rozmiarze 40.96 × 21.60 mm (przekątna 46.31 mm, zatem nieco większa niż dla pełnej klatki i odpowiadająca standardowi Vista Vision), rozdzielczości 8192 × 4320 i deklarowanym zakresie tonalnym sięgającym 17 EV.

Filmowanie jest możliwe w proporcjach 17:9, 2:1, 2.4:1, 16:9 oraz 1:1, w tym z obsługą obiektywów anamorficznych. Zapis odbywa się w skompresowanym surowym kodeku Redcode lub w różnych wariantach Apple ProRes (tylko do 4K włącznie), a maksymalne przepływności przy zapisie sięgają 800 MB/s (3.2 Gbit/s). Ten ostatni odbywa się na nośniki CFexpress typu B.

RED V-Raptor XE

Na obudowie znajdziemy szereg złącz do podpięcia: zewnętrznych monitorów, kodu czasowego, sygnału z generatora (genlock), zdalnego sterowania, czy też szeregu opcjonalnych akcesoriów, jakie oferuje sam RED. Kamera pozwala też na łączność bezprzewodową (Wi-Fi 2.4 lub 5 GHz) oraz po kablu, przy wykorzystaniu adaptera z USB-C na RJ45. Obudowa bez akcesoriów i baterii mierzy 149.63 × 115.5 × 108 mm i waży 1.83 kg. Za zasilanie odpowiadają akumulatory w standardzie Micro V-Lock.

RED V-Raptor XE

Sprzedaż kamery RED V-Raptor XE już się rozpoczęła. Samo body wyceniono na niecałe 15 tys. dolarów, czyli połowę kwoty, jaką firma życzy sobie z wyżej pozycjonowanego V-Raptora. Dostępne są też zestawy z różnego rodzaju akcesoriami, a całość jest oferowana w wersjach z bagnetem Canon RF oraz Nikon Z.


Komentarze czytelników (13)
  1. Bahrd
    Bahrd 10 września 2025, 16:46

    "Firma RED zaprezentowała kamerę V-Raptor XE [...] wyposażoną w jednoczesny odczyt („global shutter”) pełnoklatkową matrycę 8K [...] o rozmiarze 40.96 × 21.60 mm [...] i deklarowanym zakresie tonalnym sięgającym 17 EV. [A] całość jest oferowana w wersjach z bagnetem Canon RF oraz Nikon Z."

    Imponujące parametry - i zapewne można przyjąć, że obiektywy RF/Z mają odpowiednie koła obrazowe?

  2. Amadi
    Amadi 10 września 2025, 17:09

    Jak nie mają, to można dokadrować, albo przestawić w tryb 7K i mieć mniejszy aktywny obszar matrycy. To już problem użytkownika.

  3. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 17:16

    To o 3,039 mm większe pole obrazowe

  4. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 17:18

    ^
    To o 3,039 mm większa średnica pola obrazowego

    -czyli po 1,5mm w samych rogach.

  5. PDamian
    PDamian 10 września 2025, 18:36


    @Amadi,
    nowe kamery RED mają podwójne sloty kart,
    bo te starsze Komodo i Raptor miały tylko pojedyncze CFexpress?

  6. BlindClick
    BlindClick 10 września 2025, 21:06

    Przechodząc na winiete to ok -2EV,tak no oko :)

  7. Amadi
    Amadi 10 września 2025, 21:14

    @PDamian – w czasach starszych kamer RED nie było standardu CFexpress. Chodziły na ich autorskie nośniki RedMag bazujące na dyskach SSD. I wtedy slot był jeden.

  8. Hubert Multana
    Hubert Multana 11 września 2025, 08:12

    Fajnie byłoby robić projekty które uzasadniałyby i finansowałyby jej zakup. Cena wydaje się bardzo atrakcyjna jak na możliwości.

  9. Bahrd
    Bahrd 11 września 2025, 11:30

    A nie jest tak, że w produkcji filmowej nawet takie kamery jak te (czy ich poprzedniczki z Hollywood: [ link ] i [ link ]), to relatywnie niewielki koszt w zestawieniu z całą resztą sprzętu na planie (i kosztem jego obsługi)?

    No bo do filmowania w stylu "run and gun" (albo - jak kto woli bardziej dostojnie: "cinéma vérité") oba Raptory to raczej "technological overkill"?

  10. ad1216
    ad1216 11 września 2025, 11:59

    Hubert: czy ta profesjonalna kamera IBIS? ;)

  11. ad1216
    ad1216 11 września 2025, 12:20

    Hubert: jeśli nie ma to mam drugie pytanie, czy użytkownicy tej kamery i innych podobnych bez IBIS jedzą gruz i popijają wrzątkiem? ;))))

  12. Rafiki
    Rafiki 11 września 2025, 12:22

    @Hubert Multana,
    Kamery można wypożyczyć, każdy projekt możesz zrealizować. Tylko pytanie co miałby przedstawiać. Już dawno sprzęt jest dostępny…. Tylko z trascia jest kłopot…

  13. filemon112
    filemon112 11 września 2025, 12:53

    Każda młoda i utalentowana reżyserka wiedziałaby co z tym zrobić...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.