RED V-Raptor XE
Firma RED zaprezentowała kamerę V-Raptor XE. Jest to odchudzona wersja modelu V-Raptor [X], z którym dzieli m.in. wyposażoną w jednoczesny odczyt („global shutter”) pełnoklatkową matrycę 8K.
Z wyżej pozycjonowanego modelu zapożyczono także korpus, złącza oraz kompatybilność z akcesoriami. Co zatem okrojono? Maksymalne klatkaże w poszczególnych trybach nagrywania, które w porównaniu do V-Raptora spadły o połowę. Prezentują się one następująco:
- dla rozdzielczości 8K do 60 kl/s,
- dla rozdzielczości 6K do 80 kl/s,
- dla rozdzielczości 4K do 120 kl/s,
- dla rozdzielczości 2K do 240 kl/s.
![]() |
Jeśli chodzi o specyfikację już w oderwaniu od porównań z innymi modelami, to V-Raptor XE oferuje sensor o rozmiarze 40.96 × 21.60 mm (przekątna 46.31 mm, zatem nieco większa niż dla pełnej klatki i odpowiadająca standardowi Vista Vision), rozdzielczości 8192 × 4320 i deklarowanym zakresie tonalnym sięgającym 17 EV.
Filmowanie jest możliwe w proporcjach 17:9, 2:1, 2.4:1, 16:9 oraz 1:1, w tym z obsługą obiektywów anamorficznych. Zapis odbywa się w skompresowanym surowym kodeku Redcode lub w różnych wariantach Apple ProRes (tylko do 4K włącznie), a maksymalne przepływności przy zapisie sięgają 800 MB/s (3.2 Gbit/s). Ten ostatni odbywa się na nośniki CFexpress typu B.
![]() |
Na obudowie znajdziemy szereg złącz do podpięcia: zewnętrznych monitorów, kodu czasowego, sygnału z generatora (genlock), zdalnego sterowania, czy też szeregu opcjonalnych akcesoriów, jakie oferuje sam RED. Kamera pozwala też na łączność bezprzewodową (Wi-Fi 2.4 lub 5 GHz) oraz po kablu, przy wykorzystaniu adaptera z USB-C na RJ45. Obudowa bez akcesoriów i baterii mierzy 149.63 × 115.5 × 108 mm i waży 1.83 kg. Za zasilanie odpowiadają akumulatory w standardzie Micro V-Lock.
![]() |
Sprzedaż kamery RED V-Raptor XE już się rozpoczęła. Samo body wyceniono na niecałe 15 tys. dolarów, czyli połowę kwoty, jaką firma życzy sobie z wyżej pozycjonowanego V-Raptora. Dostępne są też zestawy z różnego rodzaju akcesoriami, a całość jest oferowana w wersjach z bagnetem Canon RF oraz Nikon Z.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
"Firma RED zaprezentowała kamerę V-Raptor XE [...] wyposażoną w jednoczesny odczyt („global shutter”) pełnoklatkową matrycę 8K [...] o rozmiarze 40.96 × 21.60 mm [...] i deklarowanym zakresie tonalnym sięgającym 17 EV. [A] całość jest oferowana w wersjach z bagnetem Canon RF oraz Nikon Z."
Imponujące parametry - i zapewne można przyjąć, że obiektywy RF/Z mają odpowiednie koła obrazowe?
Jak nie mają, to można dokadrować, albo przestawić w tryb 7K i mieć mniejszy aktywny obszar matrycy. To już problem użytkownika.
To o 3,039 mm większe pole obrazowe
^
To o 3,039 mm większa średnica pola obrazowego
-czyli po 1,5mm w samych rogach.
@Amadi,
nowe kamery RED mają podwójne sloty kart,
bo te starsze Komodo i Raptor miały tylko pojedyncze CFexpress?
Przechodząc na winiete to ok -2EV,tak no oko :)
@PDamian – w czasach starszych kamer RED nie było standardu CFexpress. Chodziły na ich autorskie nośniki RedMag bazujące na dyskach SSD. I wtedy slot był jeden.
Fajnie byłoby robić projekty które uzasadniałyby i finansowałyby jej zakup. Cena wydaje się bardzo atrakcyjna jak na możliwości.
A nie jest tak, że w produkcji filmowej nawet takie kamery jak te (czy ich poprzedniczki z Hollywood: [ link ] i [ link ]), to relatywnie niewielki koszt w zestawieniu z całą resztą sprzętu na planie (i kosztem jego obsługi)?
No bo do filmowania w stylu "run and gun" (albo - jak kto woli bardziej dostojnie: "cinéma vérité") oba Raptory to raczej "technological overkill"?
Hubert: czy ta profesjonalna kamera IBIS? ;)
Hubert: jeśli nie ma to mam drugie pytanie, czy użytkownicy tej kamery i innych podobnych bez IBIS jedzą gruz i popijają wrzątkiem? ;))))
@Hubert Multana,
Kamery można wypożyczyć, każdy projekt możesz zrealizować. Tylko pytanie co miałby przedstawiać. Już dawno sprzęt jest dostępny…. Tylko z trascia jest kłopot…
Każda młoda i utalentowana reżyserka wiedziałaby co z tym zrobić...