Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
12 października
2025 11:43

Zapraszamy do zapoznania się z naszym cotygodniowym zestawieniem najciekawszych plotek z branży.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

EOS R6 Mark III

W serwisie canonrumors pojawiła się informacja, że EOS-a R6 Mark III na 100% zostanie zaprezentowany w listopadzie br. Możliwe są dwie daty: 16 i 26.11.

Najnowsza, domniemana specyfikacja wygląda następująco:

  • matryca34.2mp/32mp, taka sama jak w EOS-ie C50
  • autofocus Dual Pixel CMOS AF II z wykrywaniem wielu rodzajów obiektów
  • stabilizacja o skuteczności 6.5 EV
  • slot kart CFexpress i SD UHS-II
  • funkcja Pre-capture
  • tryb seryjny 40 kl/s z migawką elektroniczną
  • max ISO: 64000
  • nagrywanie wideo w Open Gate
  • cena: 2899 EUR
Do sieci trafiło również bardzo kiepskiej jakości zdjęcie, rzekomo przestawiające nowego EOS-a.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Przypominamy, że również w listopadzie br. możemy zobaczyć kolejne nowości. Wśród nich wymienia się telezoom RF 300-600 mm f/4-5.6 L IS, stałkę RF 45 mm f/1.2 STM, czy zoom 20-50 mm f/4 PZ.

Coś dla miłośników patentów

W sieci można znaleźć wnioski patentowe od Canona, opisujące następujące obiektywy zoom:
  • RF 50-150 mm f/2.8 (być może serii L),
  • RF 200-500 mm f/5.6 L IS,
  • RF 60-175 mm f/2.8,
  • RF 28-400 mm f/3.2-6.3.
Kolejna lista dotyczy instrumentów stałoogniskowych:
  • RF 45 mm f/1.2,
  • RF 35 mm f/1.8,
  • RF 70 mm f/1.8,

Fujifilm

X-T30 III i XC 13-33 mm f/3.5-6.3

Mówi się, że aparat X-T30 III oraz obiektyw XC 13-33 mm f/3.5-6.3 ujrzą światło dzienne już 23 października br. O obu tych urządzeniach plotkuje się od jakiegoś czasu. Z ostatnich doniesień dowiadujemy się, że X-T30 III ma zyskać pokrętło trybów symulacji filmów, analogiczne jak w X-T50.

Panasonic

Premiera już wkrótce

Wygląda na to, że już w piątek, 17 października Panasonic zaprezentuje nowe urządzenie z rodziny Lumix. W serwisie YouTube opublikowano bowiem teaser, który dość szybko przestał być dostępny. Nie wiadomo jednak, o jakie urządzenie może chodzić, pojawiły się tylko nazwy kodowe: P23005A, P23006A i P23007A.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sony

A7 V

Według ostatnich doniesień, premiera wyczekiwanej Alphy A7 V odbędzie się w połowie listopada br. Dostawy natomiast mają się rozpocząć w pierwszym kwartale 2026 roku, prawdopodobnie na przełomie stycznia i lutego.

Viltrox

1.4/50

W sieci pojawiła się informacja odnośnie oficjalnej premiery Viltroksa 50 mm f/1.4 Pro. Ta ma się odbyć 15 października br., czyli już w najbliższą środę.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (62)
  1. gamma
    gamma 12 października 2025, 11:55

    Pierwszy... zaczynam czytać ;-)

  2. gamma
    gamma 12 października 2025, 11:57

    Fajnie by było, żeby Panas pokazał jakiś nowy aparat m43, np. następce G110.

  3. Aronia
    Aronia 12 października 2025, 12:45

    > AF Dual Pixel CMOS AF II z wykrywaniem wielu rodzajów obiektów
    Czyli wzięli AI i wytrenowali algorytm na nowych obiektach, można byłoby to pewnie dodać do obecnych modeli, ale pewnie nie, bo przełomowa nowość. ;)

    Ani słowa o odchylanym ekranie w osi korpusu, czyżby prawnicy dali ciała i dalej nie byli w stanie przepchnąć/obronić wykorzystania patentu, bo nie wierzę, że technicznie jest to nie do zrobienia dla Canona.

  4. Negatyw
    Negatyw 12 października 2025, 12:51

    EOS R6 Mark III na ty zdjęciu wygląda pękato niczym lustrzanka.

  5. Aronia
    Aronia 12 października 2025, 12:55

    Może będzie mieć chłodzenie aktywne? Ogarnięcie nagrywania wideo w Open Gate na pasywnym brzmi nieco nierealnie.

    Przy okazji wytłumaczy ktoś jaki jest cel biznesowy ustawiania premier na listopad? Kiedy raporty CIPA ewidentnie pokazują najlepszą sprzedaż sprzętu (korpusy + obiektywy) w październiku każdego roku.
    No chyba, że fotografowie ślubni hajsu po sezonie tyle, że nie mogą się doliczyć, to i bankroll pójdzie na inwestycje. ;)

  6. PDamian
    PDamian 12 października 2025, 12:58


    Ta matryca z Canon EOS C50

    pasowałaby do Sony A7 V
    ...

  7. ad1216
    ad1216 12 października 2025, 13:25

    Sony ma swoją bardzo podobną do Canona C50 matrycę która jest w Panasonic S1RII

  8. ad1216
    ad1216 12 października 2025, 13:33
  9. leszek3
    leszek3 12 października 2025, 13:41

    Przy 33 Mpix rozmowa się wreszcie zaczyna, ale przy cenie 12000 zł lub więcej kończy... eksmisją.

  10. leszek3
    leszek3 12 października 2025, 13:45

    Ciekaw jestem, kiedy Viltrox zaoferuje f/1.2 (mam na myśli FF, bo do aps-C to już jest).

  11. molon_labe
    molon_labe 12 października 2025, 13:59

    Aronia :"..cel biznesowy ustawiania premier na listopad? Kiedy raporty CIPA ewidentnie pokazują najlepszą sprzedaż sprzętu (korpusy + obiektywy) w październiku...."

    W japońskich firmach rok obrachunkowy kończy się 3 miesiące po naszym (31 marca). Więc oni są mniej więcej w naszym lipcu...premiera będzie w ich sierpniu, rozpoczną dostawy we wrześniu i sprzedaż w październiku...
    Wszystko się zgadza ;]

  12. Bahrd
    Bahrd 12 października 2025, 14:15

    Aronia, ale w Hainan na wyspie Sanya sezon ślubny dopiero się zaczyna [ link ]... ;)

    PS
    Chłodzenie aktywne w tym przypadku to chyba tylko przez grip? Jak w R5II?

  13. ad1216
    ad1216 12 października 2025, 14:39

    Aronia: Najlepszy sezon na zakupy to okres przed świętami, koniec listopada i grudzień kiedy sklepy robią czasem nawet 80-90%.obrotów . Nie przypadkiem Black friday przypada na koniec listopada

  14. ad1216
    ad1216 12 października 2025, 14:50

    Kiedyś zdarzyło mi się być w amerykańskim centrum handlowym dzień po świętach i większości sklepów w szczególności audio-video były tylko puste półki bo przed świętami sprzedali wszystko co mieli ;))

  15. JarekB
    JarekB 12 października 2025, 15:02

    Jeszcze nikt nie zauważył, że 16.listopada premiery nie będzie?

  16. JarekB
    JarekB 12 października 2025, 15:07

    Raporty CIPA pokazują produkcję, nie sprzedaż. Ponadto obok Black Friday istnieje jeszcze 11.11 w Chinach, które dla firm foto stały się już nieco większym rynkiem niż obydwie Ameryki.

  17. teta
    teta 12 października 2025, 15:30

    gamma, ja też byłem kiedyś pierwszy, ale to dopiero po przeczytaniu. Swoją drogą to idiotyczna tradycja.

  18. Aronia
    Aronia 12 października 2025, 15:30

    A dokładnie rzecz ujmując dostawy, a nie produkcję. Czyli to by się w sumie zgadzało - zaopatrzenie sklepów przed BF i okresem świątecznym.

  19. yose
    yose 12 października 2025, 15:31

    @Negatyw
    "EOS R6 Mark III na ty zdjęciu wygląda pękato niczym lustrzanka."

    Zdjęcie wygląda prawie jak fotka UFO, Yeti lub Wielkiej Stopy:)), równie dobrze może być na nim wydmuszka oferowana pod marketem za pół ceny jako "bezlusterkowiec świeżo zwędzony z półki" ;)

  20. JarekB
    JarekB 12 października 2025, 15:46

    BF sobie, a 11.11 sobie :-)

    link
    link

  21. Bahrd
    Bahrd 12 października 2025, 16:24

    ad1216, odkąd jest Amazon, to gdzieniegdzie już nawet półek nie ma [ link ].

  22. Omnigraf
    Omnigraf 12 października 2025, 16:35

    @leszek3, pewnie lada moment. 50mm f/1.2 w wersji LAB jest w ich ogłoszonych na początku roku planach

  23. ad1216
    ad1216 12 października 2025, 17:41

    Bafrd: w magazynach Amazona półki ciągle są ;)

  24. ad1216
    ad1216 12 października 2025, 18:13

    JarekB: udowadnianie wyższości jednych świąt nad drugimi jest zwykle przykładem bezsensownych porównań a sprzedaż w Chinach jest ciągle dużo mniejsza niż w świecie zachodnim, ale chyba celowo do Ameryki nie doliczyłes Europy, Australii itd. Wiele krajów Azji także woli BF niż chińskie święta i zwyczaje Chiny bardzo się w Azji i nie tylko rozpychają czym szczególnie w Azji nie cieszą się sympatią. Obyśmy święta niepodległości 11.11 nie musieli niedługo zamieniać na święto singli

  25. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 12 października 2025, 18:33

    P23005A to Lumix S1IIE (DC-S1M2ES)
    P2306A to Lumix S1II (DC-S1M2)
    P2307A to Lumix S1RII (DC-S1RMII)

    Wiec, to po prostu jakis bejt i raczej bym nie oczekiwal zadnej nowej kamery. Prawdopodobnie bedzie to ogloszenie nowego oprogramowania, tak jak to mialo miejsce w ubieglym roku. Tez wszyscy sie podniecali, czekali, a cale ogloszenie wygladalo tak, ze jakis chlop nagral vloga i opowiedzial o nowej wersji oprogramowania, ktora niedlugo bedzie dostepna na aparaty l-mount. Chyba tam chodzilo o te platna funkcje Arri log3 o ile sie nie myle, wiec nie podniecalbym sie za wczasu.

    Z drugiej strony, fajnie by bylo, gdyby lumix faktycznie oglosil aparat m43 moi faworyci, to GX8 II lub LX100 III. Fajnie jakby wprowadzili podobne funkcje obliczeniowe jak OM System, live composite, high ress z reki, czy filtry Nd live, moze nawet polowkowy jak w OM1 II.

    Ale jestem realista i watpie, ze to sie wydarzy...

  26. gamma
    gamma 12 października 2025, 18:55

    @teta
    No taka tradycja z tym "pierwszym". W życiu codziennym też są tradycje czy zachowania, których racjonalność można kwestionować.

  27. romeczek
    romeczek 12 października 2025, 19:07

    @leszek3 "Przy 33 Mpix rozmowa się wreszcie zaczyna" ale w przypadku gdyby taka matryca pojawiła się w Sony A7V. Dopóki Canon zamyka się na obce szkła wejście w tak drogi system mija się z celem. No i za mało opcji.

  28. vulkanwawa
    vulkanwawa 12 października 2025, 19:10

    Logicznym wydaje się być że w A7V powinien już być Stacked CMOS.
    Nikon Z6III już ma więc czekamy.

  29. romeczek
    romeczek 12 października 2025, 19:15

    Dokładnie

  30. PDamian
    PDamian 12 października 2025, 19:44

    W Z6 III jest "partially stacked" ,

    Nie zmienia to faktu, że matryca A7 IV jest powolna
    i odstaje od konkurencji.

    Sony A7 IV 1/15
    Canon R6 II 1/68
    Nikon Z6 III 1/69
    Panasonic S1 II 1/69 s

    link

  31. Negatyw
    Negatyw 12 października 2025, 20:20

    @yose:
    "Zdjęcie wygląda prawie jak fotka UFO, Yeti lub Wielkiej Stopy:)), równie dobrze może być na nim wydmuszka oferowana pod marketem za pół ceny jako "bezlusterkowiec świeżo zwędzony z półki" ;)"

    To co na zdjęciu wygląda jak lustrzanka. Mam kilka, więc mam porównanie. UFO, Yeti lub Wielkiej Stopy nie widziałem.

  32. Negatyw
    Negatyw 12 października 2025, 20:38

    Pod względem rozmieszczenia pokręteł podobny jest do Samsunga NX30, tylko Samsung jest mniejszy bo jest APS-C i jest cienki jak przystało na bezlusterkowca.
    link

  33. JarekB
    JarekB 12 października 2025, 23:02

    'udowadnianie wyższości jednych świąt nad drugimi jest zwykle przykładem bezsensownych porównań'

    Niczego nie porównywałem, poinformowałem jedynie o istnieniu 11.11 (Dnia Singla) w Chinach. To dosyć duże wydarzenie handlowe na dosyć dużym rynku mające wpływ na dostawy realizowane przez producentów i byłoby dobrze, gdyby analitycy z forum o tym wiedzieli.

    'chyba celowo do Ameryki nie doliczyłes Europy, Australii'

    Bardzo celowo, dokładnie tak jak czynią to roczne raporty sprzedaży wyróżniające (jako oddzielne rynki) min. Europę, Ameryki, Japonię, Chiny. Ponadto - porównanie czyniłem z Amerykami, a Europa i Australia do Ameryk (handlowo) nie należą.

    'Wiele krajów Azji także woli BF niż chińskie święta i zwyczaje'

    To oczywiste, niemniej pisałem o 11.11 w Chinach, a nie o preferencjach innych krajów.

  34. ALIGATOR
    ALIGATOR 12 października 2025, 23:45

    Ciekaw jestem tego EOS R6 Mark III czy nadal jak pozostałe wer 1 i 2 czy wersja 3 będzie mogła nagrywać na kartę w aparacie i wypuszczać czysty sygnał po HDMI. Bo w R5 wypuścili upgrade i umożliwili ale w EOS R6 Mark II i EOS R6 Mark I niestety ale możesz nagrywać tylko na zewnętrznym rekorderze, a w aparcie już nie. To strasznie głupie moim zdaniem bo Sony już A7III nagrywa w aparacie i wypuszcza czysty sygnał po HDMI bez problemu ,a tu w R6 nadal jest to wielkie halo.

  35. yose
    yose 12 października 2025, 23:53

    @Negatyw

    "To co na zdjęciu wygląda jak lustrzanka. Mam kilka, więc mam porównanie. UFO, Yeti lub Wielkiej Stopy nie widziałem. "

    Chodziło mi o to, że zdjęcie rzekomego R6III jest podobnie rozmazane jak zawsze rozmazane i niewyraźne są zdjęcia rzekomych UFO, Yeti albo Sasquatcha- to co się na nich widzi zależy od opisu redaktora i interpretacji patrzącego :)

  36. Bahrd
    Bahrd 13 października 2025, 07:50

    Lepsze takie rozmyte zdjęcia "Bigfoota" niż takie ostre: [ link ]?

  37. kojotek85
    kojotek85 13 października 2025, 11:30

    @vulkanwawa
    Nie spodziewaj się zbyt szybkiej matrycy w A7V. To bądź co bądź jednak średnia półka sprzętowa, jak S5II, R6II, Z6III i nie powinna stanowić realnej konkurencji dla szybkiej matrycy z A9III, a szybkością 30 klatek/s z małym rolling shutter już takową będzie do wielu sportów. Jeśli już będzie matyca stacked, to semi-stacked jak w Z6III czy S1II.

    Nie spodziewał bym się w premierach Panasonic nowych modeli micro4/3. Mimo iż są oczekiwane, ale najbardziej prawdopodobna jest premiera S1H II i czegoś w segmencie kamer jak np BS, w segmencie profesjonalnego wideo Panasonic chce być obecny.

  38. Bahrd
    Bahrd 13 października 2025, 11:38

    Co to znaczy, że matryca jest "semi-stacked"/"partially stacked"?
    Co w niej jest "częściowo-warstwowe"?

  39. Negatyw
    Negatyw 13 października 2025, 12:20

    @yose:
    "Chodziło mi o to, że zdjęcie rzekomego R6III jest podobnie rozmazane jak zawsze rozmazane i niewyraźne są zdjęcia rzekomych UFO, Yeti albo Sasquatcha- to co się na nich widzi zależy od opisu redaktora i interpretacji patrzącego :)"

    Nie na tyle rozmazane żeby nie było widać pokręteł rozmieszczonych jak w Samsungu NX-30, żeby nie zauważyć dość dużego wymiaru grubości, (podobny jak w lustrzankach) i to że obiektyw nie jest zamocowany do korpusu, lub bagnet mocujący jest przesunięty w stronę dłoni, co wydaje mi się mało realne. A zdjęcie jest rozmazane bo wykonane sprzętem konkurencji: link

  40. vulkanwawa
    vulkanwawa 13 października 2025, 12:41

    @Bahrd
    oczywiście miałem na myśli że w A7 V powinna być matryca partially stacked czyli rozwiazanie jak w np. Z6 III - czyli stackowana nie z całej powierzchni matrycy (jaka seria A9) tylko z wybranych obszarów matrycy.

  41. vulkanwawa
    vulkanwawa 13 października 2025, 12:45

    Nikon Z9 3,73 ms
    Nikon Z8 3,73 ms
    Sony A1 3,91 ms
    Canon R3 4,79 ms
    Fuji X-H2S 6,20 ms
    Sony A9 6,60 ms
    Sony ZV-1 7,78 ms
    OMS OM-1 7,98 ms
    Nikon Z6 III 14,41 ms
    Panasonic S1 II 14,47 ms
    Canon R6 II 14,73 ms
    Canon R8 14,75 ms
    Olympus E-M5 III 16,16 ms
    Canon R5 16,39 ms
    Panasonic GH7 18,54 ms
    Canon R6 19,44 ms
    Sony A7S III 20,91 ms
    Sony ZV-E1 20,91 ms
    Fuji X100V 24,10 ms
    Canon R7 29,70 ms
    Fuji X-T2 35,04 ms
    Fuji X100VI 36,40 ms
    Panasonic S1R 38,23 ms
    Leica Q2 38,71 ms
    Leica SL2 38,81 ms
    Panasonic GX85 40,12 ms
    Nikon Z30 45,93 ms
    Sony A6300 46,07 ms
    Sony A6400 46,13 ms
    Nikon Zfc 46,63 ms
    Nikon Zf 50,51 ms
    Panasonic S5 IIx 50,74 ms
    Nikon Z6 50,81 ms
    Nikon Z6 II 50,81 ms
    Sony A7C 62,28 ms
    Sony A7 III 62,33 ms
    Nikon Z7 II 65,58 ms
    Nikon Z7 65,67 ms
    Sony A7 IV 67,63 ms
    Sony A7R III 69,70 ms
    Canon M50 II 78,39 ms
    Sony A7R II 78,78 ms
    Sony A7R IV 100,30 ms
    Sony A7R V 100,49 ms
    Leica M11 102,04 ms
    Nikon Z5 111,85 ms
    Fuji GFX 100S 163,78 ms
    Hasselblad X2D 163,85 ms
    Fuji GFX 100 II 164,83 ms
    Fuji GFX 50S 299,04 ms

  42. vulkanwawa
    vulkanwawa 13 października 2025, 12:45
  43. baron13
    baron13 13 października 2025, 12:57

    Taki drobiazg w specyfikacji R6m3 "max ISO: 64000". W tej chwili jest 204800. Pomyłka? Jakaś zaskakująca koncepcja?

  44. JdG
    JdG 13 października 2025, 13:46

    > "max ISO: 64000". W tej chwili jest 204800. Pomyłka? Jakaś zaskakująca koncepcja?

    te 205K ISO to sztuczka komputera a 64K to maksymalny parametr matrycy - tak przypuszczam.

  45. BlindClick
    BlindClick 13 października 2025, 14:35

    Jak to się ma do pomiarów Optycznych gdzie zazwyczaj wychodzi ze powyżej 400 - 1600 to już wzmocnienie komputerowe/cyfrowe?

  46. Bahrd
    Bahrd 13 października 2025, 14:54

    Vulkan, a nie jest tak, że w "fully stacked" na wierzchniej warstwie są tylko fotodiody, a poniżej część analogowa (wzmacniacze, przetworniki), a jeszcze niżej część cyfrowa (odpowiadająca za np. łączenie pikseli), natomiast "partially stacked" to np. tylko dwie warstwy (gdzie np. fotodiody są na jednej z częścią analogową)?

  47. yose
    yose 13 października 2025, 16:53

    @Negatyw
    "A zdjęcie jest rozmazane bo wykonane sprzętem konkurencji:"
    No tak, wiadomo że autofokusy nowych Nikonów są trochę słabsze :)

    @Bahrd
    Lepsze takie rozmyte zdjęcia "Bigfoota" niż takie ostre: [ link ]?
    Ostre zdecydowanie lepsze :)

  48. molon_labe
    molon_labe 13 października 2025, 17:53

    Zawsze zastanawiało mnie, dlaczego niektóre matryce są tylko częściowo ułożone — „partially stacked”, jakby celowo niedokończone.

    To wiadomość z przyszłości. Te tylko częściowo ułożone warstwy to zakłócenia w czasie, echo technologii, która nie powinna istnieć w naszym świecie.
    Ktoś — lub coś — próbowało zbudować pełną strukturę, ale zostało zatrzymane.
    I teraz te matryce są jak niedokończone sygnały z przyszłości, które próbują powiedzieć nam coś ważnego.

  49. Szabla
    Szabla 13 października 2025, 19:15

    Chcą pewnie powiedzieć, żeby dbać o zdrowie.

  50. Bahrd
    Bahrd 13 października 2025, 20:14

    Molon: "Zawsze zastanawiało mnie, dlaczego niektóre matryce są tylko częściowo ułożone"

    No cóż - być może to parafraza człowieczeństwa? W końcu w otaczającej nas kosmicznej grze w kości (jak utrzymują niektórzy - pewnie hazardziści z krwi i tych kości!), same szóstki wypadają rzadko.


    A (gdyby tak spróbować bardziej) serio: mnie się pomysł Fuji, żeby inspirować się nieregularnością rozłożenia czopków i pręcików, bardzo podobał. Ale czy faktycznie zmniejszyła im się dzięki temu mora - to szczerze wątpię (a nam mora w oku nie powstaje).

  51. baron13
    baron13 13 października 2025, 20:50

    Pomarudzę teoretycznie. W temacie programowego podnoszenia czułości. Po mojemu jest tak, że pomiędzy senselem a przetwornikiem A/C jest wzmacniacz. Zmiana wzmocnienia analogowego daje zmianę ISO. Zagadka, Jak się robi iso 50 ? Czy natywna czułość to wzmocnienie równe 1? Wcale tak być nie musi. Ale jak może wyglądać programowe podniesienie czułości? Najprościej pomnożyć wskazanie przetwornika. Przy 16384 czyli 2^14 nikt nie zauważy, że części wskazań nie ma. Bo przy pomnożeni np przez 2 znikną liczby nieparzyste. Taka uwaga, że operacja "wyrównaj poziomy" w RT jest bardziej skomplikowana niż przemnożenie. Odejmujemy obszar bezszczegółowej czerni i bieli i wyliczamy przez ile trzeba pomnożyć to, co zostało, żeby dostać pełen zakres sygnału, na którym pracuje program. Jak robimy coś takiego w GIMP-ie na 8 bitowych obrazkach, to możemy zobaczyć powstałe w wyniku operacji dziury w histogramie. . Pewnych wartości nie ma. Otóż gdy dokonujemy operacji uśredniania wielu zdjęć, to nie tylko znikają szumy, ale pojawiają się dodatkowe przejścia tonalne. To oznaczałoby, że aparat działa jak postulowałem. Pomiędzy przetwornikiem a senselem mamy wzmacniacz analogowy. Wystarczy, że szumi z rozkładem normalnym, a pojawią się poziomy które po ustawieniu większego wzmocnienia utonęły w szumach. Pytanie, czy tak jest, czy to moje marzenia?

  52. baron13
    baron13 13 października 2025, 20:52

    Wiem, wystarczy przeczytać instrukcję, ale zgodnie z dobrą inżynierską praktyką, ten desperacki krok zostawiamy na okoliczność, gdyby wszystko inne zawiodło...

  53. lukzab
    lukzab 13 października 2025, 21:03

    @baron13

    Szacun, niezła rozkmina.

  54. JdG
    JdG 13 października 2025, 22:55

    > Wystarczy, że szumi z rozkładem normalnym, a pojawią się poziomy które po ustawieniu większego wzmocnienia utonęły w szumach. Pytanie, czy tak jest, czy to moje marzenia?

    z moich doświadczeń wynika, że z każdym odejściem od bazowego ISO (zwykle ca ISO 200) jest raczej gorzej, czyli nic nie przybywa a z pewnością ubywa; takie nieartyficjalne, czyli realne dodatkowe wartości do zdjęcia wnoszą techniki w rodzaju HDR, HiRes itp., czyli z grubsza składanie wielu zdjęć.

  55. BlindClick
    BlindClick 14 października 2025, 08:25

    Po angielsku, ale podoba mi się ten punkt widzenia.
    "
    Not much of an of explanation there, just an observation.

    True, base ISO is the ISO for which the sensor can achieve its full dynamic range, which is to say it requires no amplification of the output signal (required for higher ISO) or software corrected exposure (required for lower ISO).

    Signal amplification raises both noise and signal, so as you need to increase ISO one stop for each halving in signal you effectively get twice the noise for the same exposure, hence dynamic range is reduced by noise.

    Software correction of the exposure is little different than overexposing by a stop and then opening the image in a RAW converter and reducing the exposure slider by a stop and adjusting the tone curve to match. Because its actually overexposed you will lose highlight DR even if the midtones are adjusted to the same level.

    Most DSLRs have about a stop or more of highlight headroom because cameras are adjusted to expose for midtones and the built-in contrast "S" curve (and those in RAW converters) normally allow for this by creating a "roll off" of shadows and highlights (ie it compresses some parts of the linear signal and expands others to make the image look more contrasty - film did this naturally).

    So as long as the scene DR is not too great and you have not clipped any channels you can get away with this a lot of the time, but you lose flexibility when shooting high DR scenes.

    Note, lower ISO is still useful and does actually produce less shadow noise and allows you to open up the aperture for thin DOF, just be aware you wont be able to recover blown highlights as well as you can at native ISO.

    And what determines native ISO? Simply, how fast can I "fill" a photo site to clipping point for a given light intensity.

    Generally the higher the electron well capacity (how many photons can I absorb before the photosite is full) the longer it takes (base ISO increases). On the other hand the better the quantum efficiency (proportion of incident light directed to the photosentitive area) the faster it will fill (base ISO reduces). The first also affects the tonal range of the image (number of bits) and the latter the S/N ratio (noise floor) so ideally a sensor should have as large a well depth and as high QE as possible to maximise both DR and tonal range (bit depth).

    Larger photosites normally have larger areas (better QE) and larger well capacity, so give better DR and noise performance for a given number of megapixels."

  56. baron13
    baron13 14 października 2025, 10:42

    Jest tu jeszcze zagadnienie sensowności przekraczania czułości (wzmocnienia) przy której przetwornik liczy już pojedyncze wygenerowane elektrony. Elektrony nie dzielą się na kawałki. Więc jeśli np przy czułości iso 800 jeden elektron powoduje zmianę potencjału sensela powodującą zmianę zliczenia o 1 to przy braku szumu podniesienie czułości do iso 1600 da taki sam efekt jak przemnożenie wskazań przetwornika A/C przez 2. Wyższe czułości nie miały by sensu. Uśrednienie pozwala zmierzyć prawdopodobieństwo wygenerowania elektronu. Wyższa czułość daje ułamki elektronu czy na powierzchnię (uśredniamy wartość sąsiednich senseli) czy na serię klatek. To ma sens, jeśli przed przetwornikiem A/C zwiększamy wzmocnienie. Więc gdyby tak było, to iso 204800 ma jakiś sens. Wracam do pytania: co oznacza to iso 64000?

  57. Bahrd
    Bahrd 14 października 2025, 17:43

    Blind: "Generally the higher the electron well capacity (how many photons can I absorb before the photosite is full) the longer it takes (base ISO increases)."

    To mi się nie kompiluje...

  58. Negatyw
    Negatyw 14 października 2025, 18:07

    @baron13:
    "Wracam do pytania: co oznacza to iso 64000?"

    Zjedzone zero. ISO 640 000 to i tak mało w porównaniu do 1 600 000, które ma matryca APS-C aparatu Pentax K-3 III.

  59. baron13
    baron13 14 października 2025, 20:27

    @Bahrd: oczywiście masz rację U=Q/C :-)

  60. BlindClick
    BlindClick 14 października 2025, 22:33

    Bahrd, może pisał szybko i skrótowo i coś mu się ucięło?
    Ja to sobie tak tłumaczę ze im glebsza/pojemniejsza studnia tym mocniejszy sygnał, a to wymaga mniejszego wzmocnienia więc powoduje wrażenie że bazowe ISO jest wyższe.

  61. Negatyw
    Negatyw 15 października 2025, 08:58

    @BlindClick:
    "Ja to sobie tak tłumaczę ze im glebsza/pojemniejsza studnia tym mocniejszy sygnał"

    Studnia powinna być głębsza na wypadek gdyby teściowa do niej wpadła.

  62. Bahrd
    Bahrd 15 października 2025, 13:07

    Blind, myślę, że autor próbował się posłużyć analogią z filmu, gdzie wysokie ISO kojarzono z dużym ziarnem (albo forsowaniem (wzmacnianiem) w ciemni).

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.