Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
14 grudnia
2025 17:18

Zapraszamy do lektury naszego cotygodniowego zestawienia najciekawszych plotek z branży.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

7Artisans

50 mm f/1.2

Obiektyw 7Artisans, którego zarys prezentowaliśmy w „plotkach” z zeszłego tygodnia to najprawdopodobniej manualna 50-tka f/1.2 dla bezlusterkowców APS-C. Ma być oferowana z mocowaniami Fujifilm X, Mikro 4/3, Nikon Z i Sony E.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fisheye 6 mm f/2

Wygląda na to, że już wkrótce zobaczymy nowy manualny obiektyw fisheye od 7Artisans: 6 mm f/2. Instrument oferuje 220-stopniowe pole widzenia i przeznaczony jest dla aparatów APS-C. Oprócz widocznego na zdjęciu wariantu z bagnetem Fujifilm X, ma być także dostępny z mocowaniami Canon RF, Mikro 4/3, Nikon Z i Sony E.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon

Coś dla miłośników patentów

W sieci dostępne są patenty Canona, opisujące konstrukcje optyczne trzech jasnych teleobiektywów: 200 mm f/1.8L, 300 mm f/2L oraz 145 mm f/1.4.

Fujifilm

Aparat z sensorem 1”

W sieci pojawiła się plotka, że Fujifilm pracuje nad nowym aparatem kompaktowym z sensorem formatu 1”. Póki co, nie wiadomo jeszcze, czy będzie to następca jednej ze starszych linii (XF, XQ, X30), czy zupełnie nowa konstrukcja.

Leica

Nowy SL

Mówi się, że Leica pracuje nad nowym bezlusterkowcem serii SL. Miałby on wypełnić lukę pomiędzy 24-megapikselowym modelem SL3-S, a 60-megapikselowym SL3. W nowym aparacie może się znaleźć 44-megapikselowy sensor z Panasonika S1R II – możliwe są ulepszenia autofokusa względem SL3-S, natomiast mniejszy nacisk zostanie położony na funkcjonalność wideo. Data rzekomej premiery to maj 2026 roku.

Pentax

Espio 140

Do sieci trafiła informacja prasowa z listopada br., opisująca kompakt analogowy Pentax Espio 140. Być może firma chce wznowić produkcję aparatu, który miał swoją premierę w 1997 roku.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sigma

Coś dla miłośników patentów

W sieci można znaleźć patent Sigmy, opisujący konstrukcję optyczną obiektywu 300 mm f/2.8 OS.

Sony

Firmware dla A1 II

W sieci pojawiły się przecieki na temat możliwych przyszłych aktualizacji firmware dla flagowej A1 II. Kolejne wersje miałyby wprowadzić następujące funkcje:
  • 4.02 - nowe algorytmy pracy balansu bieli, jak w A7 V,
  • 4.04 - nowy tryb seryjny o szybkości większej od dotychczasowych 30 kl/s, być może wraz z obsługą standardu CFexpress A 4.0,
  • 5.0 - funkcja Priorytetu kąta widzenia, by uzyskać 4K 60p z nadpróbkowaniem przy niewielkim cropie.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Viltrox

Obiektywy RF-S

Mówi się, że Viltrox wejdzie wkrótce do wąskiego grona firm produkujących obiektywy z autofokusem do bezlusterkowców Canona. Chodzi tu jednak o modele APS-C, wobec których Canon nie jest aż tak restrykcyjny.


Komentarze czytelników (66)
  1. PDamian
    PDamian 14 grudnia 2025, 17:25


    Jak widać nie tylko obiektywy Viltrox nie działają na Sony A7V

    Tamron 70-180/2.8 link

  2. sektoid
    sektoid 14 grudnia 2025, 17:41

    I słusznie.

  3. JarekB
    JarekB 14 grudnia 2025, 17:42

    Zdaje się, że zaraz w komentarzach wpadnie promka na Nikona.

  4. sektoid
    sektoid 14 grudnia 2025, 17:43

    Podróba bez licencji.

  5. JarekB
    JarekB 14 grudnia 2025, 17:44

    Trochę nie rozumiem tej informacji o Pentaxie... W Plotkach pojawia się informacja prasowa z przeszłości i to informacja prasowa o której nikt (chyba) nie słyszał...

  6. ryszardo
    ryszardo 14 grudnia 2025, 18:38

    Ostatni paragraf tej 'informacji prasowej' o Pentaxie wskazuje, że to nie jest informacja od producenta, bo jest mowa o ograniczonej dostępności i cenach aparatów używanych. Wygląda bardziej na marzenia autora lub wpis na blogu plotkarskim podchwycony przez innych.

  7. koń który mówi
    koń który mówi 14 grudnia 2025, 18:39

    Czy ten Pentax będzie miał nagrywanie w 4K i 20 klatek na sek. zdjęć seryjnych?

  8. bonaventura
    bonaventura 14 grudnia 2025, 18:44

    Ten Pentax to fejk. Cena nie pasuje. 130 zł za nieużywany aparat to trochę dziwne.
    Chyba że odkryli gdzieś w magazynach duże zapasy niesprzedanego modelu a taka niska cena jest częścią kampanii reklamowej.

  9. PDamian
    PDamian 14 grudnia 2025, 19:20


    Tak, 130 zł za Espio 140
    i 2000 za 17 link

  10. Bahrd
    Bahrd 14 grudnia 2025, 20:13

    煎餅 贰贰/贰 - Viltrox, rozumiemy się, prawda!?

  11. LarsikOwen
    LarsikOwen 14 grudnia 2025, 20:16

    20 klatek w serii na błonie filmowej? W drukarkach przemysłowych była granica prędkości wydruku: grawitacja ciągnęla papier w dół, podajnik w górę i zaczynała się rwać perforacja. Jakiś Nikon miał 12 klatek na sekundę z dodatkowym winderem.

  12. Bahrd
    Bahrd 14 grudnia 2025, 20:35

    Lars, a to widziałeś [ link ]?

  13. Negatyw
    Negatyw 14 grudnia 2025, 20:36

    Ten Pentax Espio 140 to nieważne co, byleby o Pentaksie pisali.

  14. LarsikOwen
    LarsikOwen 14 grudnia 2025, 21:22

    Widziałeś... może nie dokładnie "to", ale co do zasady podobne instrumenty. Ograniczona poręczność, rzekłbym.

  15. Bahrd
    Bahrd 14 grudnia 2025, 21:47

    No ba! :D

    PS
    W kwestii poręczności, to oczywiście poprawiło się z czasem, ale np. 300/2 to "w zasadzie" 600/4?
    Na CR podpowiadają, że na specjalne zamówienie powstały jeszcze mniej poręczne 300/1.8: [ link ].

  16. SKkamil
    SKkamil 14 grudnia 2025, 22:25

    Troche to smieszne nie sadzicie? Przykladowo ja jako fan tej marki widze ze pentax chce produkować Espio ...i w porywie euforii lece kupic cos innego od Pentaxa ?

  17. JarekB
    JarekB 14 grudnia 2025, 22:47

    Co jest śmiesznego? Że producent chce sprzedawać aparaty? Myślę, że gdybyś zapytał kogoś znającego się na marketingu, to podpowiedziałby Tobie jak to działa, ale na razie dyskusja jest prowadzona na podstawie rzekomej informacji prasowej wyciągniętej z tzw. dudy na jakimś portalu.

  18. BlindClick
    BlindClick 14 grudnia 2025, 23:32

    Fuji wchodzi w 1", Pentax w analogowe kompakty, więc można..

  19. leszek3
    leszek3 15 grudnia 2025, 00:59

    V75/1.2 na 33Mpix z IBIS? Brałbym.
    Albo V56/1.2.

    A jeszcze bardziej V9/2.8, bo tu to w ogóle nic nie ma, a ten viltrox jest jak na złość bardzo dobry.

  20. leszek3
    leszek3 15 grudnia 2025, 01:01

    Sigma 300/2.8 os... no fajnie, ale znowu bez TC.

  21. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2025, 01:37


    Sigma 200mm F2 DG OS Sports, Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sports
    i Sigma 300-600 mm F4 DG OS Sports
    są kompatybilny z telekonwerterami Sigma TC-1411 (1.4x) i Sigma TC-2011 (2x).

  22. rhalf
    rhalf 15 grudnia 2025, 03:03

    Jaki słodziak z tego fiszaja. Ciekawe, że taki sam kąt widzenia Samyang ma na 9 mm ogniskowej.

  23. molon_labe
    molon_labe 15 grudnia 2025, 09:21

    PDamian
    "Sigma 200mm F2 DG OS Sports...są kompatybilny z telekonwerterami Sigma TC-1411 (1.4x) i Sigma TC-2011 (2x)"

    Opisz to trochę szerzej, bo w przypadku tego obiektywu, to byłaby istotna zmiana.
    Do tej pory nikt tak nie twierdził, ani oficjalnie, ani z własnego doświadczenia.


  24. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2025, 11:49

    Rozpędziłem się z tą Sigma 200mm F2 DG OS Sports.

  25. baron13
    baron13 15 grudnia 2025, 11:52

    Co prawda Canon ciągle coś patentuje, ale myślę, że opatentowanie jasnych obiektywów powinno zwrócić uwagę. Nie jestem pewien czy na pewno, ale podejrzewałbym, że przynajmniej obliczono te szkła i wyszło, że są możliwe. W przypadku 200 mm f/1,8 zapewne wszystko było gotowe, poza szkłem, bo jeśli wierzyć doniesieniom (donosom?) to wycofano "oko Saurona" z powodu szkła ołowiowego. Tak, czy owak, wydaje się, że w Canonie ktoś dostrzegł, że prócz tanich f/11 z rewelacyjną stabilizacją, trzeba mieć jakąś odpowiedź na produkty niezależnych firm.

  26. Bahrd
    Bahrd 15 grudnia 2025, 12:15

    Damian: "Rozpędziłem się z tą Sigma 200mm F2 DG OS Sports."

    Swoją drogą ciekawe, że nikt z całego YT i okolic nie wziął szkła i konwertera - i zwyczajnie nie sprawdził... ♪♫Gdzie ci mężczyźni, prawdziwy tacy, gdzie te chłopy!♫♪ śpiewała już dawno temu Danuta Rinn [ link ].

    Baron: "wydaje się, że w Canonie ktoś dostrzegł, że prócz tanich f/11 z rewelacyjną stabilizacją"

    Ano właśnie! Ten 200/1.8 ma na schemacie sekcję IS. I - zapewne - będzie działał z konwerterami! :D

  27. SKkamil
    SKkamil 15 grudnia 2025, 14:38

    Jarek B
    Z góry zakładam ,że nie znam sie na marketingu ale skoro allegro sprzedaje tych obiektywów tysiace to można by powiedzieć ze jest to ankieta popularności jakiegoś produktu - patrz próba statystyczna
    Oczywiscie zgadzam sie ze ze nie jest to próba losowa ale jednak ;

  28. SKkamil
    SKkamil 15 grudnia 2025, 14:49

    Zgadzam sie z Toba ,że by nie dążyć juz tematu ze wiele osob woli sprzedaż stacjonarna droższego sprzętu ..

  29. qbic
    qbic 15 grudnia 2025, 15:43

    Gdy czytam Fuji + sensor 1'' to przypomina mi sie katastrofa z X half.

  30. TRI-X
    TRI-X 15 grudnia 2025, 16:55

    LarsikOwen14 grudnia 2025, 20:16
    20 klatek w serii na błonie filmowej?
    Proste rozwiązanie, film jest ciągnięty bez regulacji długości klatki prze zębatą rolkę. Tym zajmuje się czujnik liczący perforację. Mój pierwszy Nikonos Calypso ma bezperforacyjny przesuw błony. Między innymi by perforacja nie rwała się przy bardzo niskich temperatura kiedy błona staje się krucha.

  31. ad1216
    ad1216 15 grudnia 2025, 17:10

    PDamian: nie siej paniki z tymi obiektywami Vitroxa. Viltrox już poinformował że pracuje na zmianą softu. Mali muszą się dostosować do dużych takie są prawa natury :)

  32. maksiczek
    maksiczek 15 grudnia 2025, 22:13

    Prawem Natury jest dobór naturalny. W nauce i technice nie ma zastosowania.

  33. janek_w
    janek_w 16 grudnia 2025, 09:07

    @Bahrd
    Ze schematu wynika, że tylna soczewka jest bardzo blisko krawędzi... Może dlatego pokusa sprawdzenia, czy się zmieści jest słaba?
    Ja wciąż wierzę w nieograniczoną wyobraźnię społeczności zinternetyzowanych maniaków sprzętu fotograficznego, jeśli da się bez młotka - sprawdzą. Jeśli potrzeba użyć młotka, też sprawdzą, ale później.

  34. Piotrunio
    Piotrunio 16 grudnia 2025, 09:42

    Ale że słowem się nikt w komentarzach nie zająknął o reinkarnacji legendarnej stałki Canona 200/1.8L?

    Szkło, które wycofano tylko ze względów środowiskowych? Popyt wśród fotoreporterów sportowych był ogromny.

  35. Bahrd
    Bahrd 16 grudnia 2025, 09:50

    Janek: "Ze schematu wynika, że tylna soczewka jest bardzo blisko krawędzi... Może dlatego pokusa sprawdzenia, czy się zmieści jest słaba?"

    Ano - może faktycznie doczytali, jak szybko zdezaktualizowała się maksyma "audentes Fortuna iuvat" jej autorowi? ;)

  36. SKkamil
    SKkamil 16 grudnia 2025, 13:25

    Zasiłek powinien starczyć na przekazywanie genów w cywilizowany sposób i cos dla duszy czyli paczka negatywów ; No chyba ze ktos powie dziekuje postoję ale bez wymiany płynów ustrojowych ; to wtedy dwie paczki ...taki ustrój niestety ;

  37. maksiczek
    maksiczek 16 grudnia 2025, 14:36

    Dobór naturalny raczej nie działa aż tak indywidualistycznie, że dotyka każdego z osobna. A nawet jeśli, to dobór naturalny nie miał jeszcze czasu odpowiedzieć na zasiłek socjalny. Może za sto lat coś z tego wyniknie. Bo jak świat światem ze świata ubogich wychodzili młodzi zdolni i kształcąc się w odpowiednich zawodach robili kariery w mieście. Zasiłki wyrównują szanse i przyśpieszają postęp cywilizacyjny. Kiedyś tak sobie pomyślałem: dlaczego kobiety w polityce potrzebują parytetu ? I odpowiedź w doborze naturalnym wydaje się sensowna - mężczyźni byli silniejsi, bardziej bezwzględni czy brutalni i to oni sięgali po władzę. Kobiety mimo tylu feministek na ziemi, nie są w całej swej ogólności jako zbiorze jednostek, odpowiednio przystosowane, by przejąć władzę od mężczyzn i wydaje się, że nie da się tego tortu podzielić nawet na pół, bo stosunkowo tylko jakaś nieduża część kobiet nadaje się do przejęcia władzy. Dobór naturalny zapewne będzie starał się to nadrobić i powiększyć liczbę kobiet lepiej przystosowanych do kierowania głównymi urzędami i korporacjami czy też innymi ośrodkami władzy, jak np. w wojsku. Częściowo to już się dzieje, ale dobór naturalny musi mieć czas.

  38. BlindClick
    BlindClick 16 grudnia 2025, 15:08

    W naturze ogień ma swój cel i woda ma swój, a elity chcą udowodnić ze wszyscy mają ten sam cel...

  39. JarekB
    JarekB 16 grudnia 2025, 15:16

    Co tu się znowu wyrabia?

  40. SKkamil
    SKkamil 16 grudnia 2025, 16:12

    Bądzcie powazni dobór naturalny skonczył sie na etapie łowców zbieraczy ; Tak zwany social to wierzchołek góry lodowej ; Przykładowo w takiej teokracji też nie ma doboru naturalnego bo niekoniecznie chodzi o pieniadze i stosunki pracy , czy np w systemie teokratycznym rozmnażają się najlepsze jednostki ? ;

  41. Negatyw
    Negatyw 17 grudnia 2025, 10:20

    @JarekB czuwa. Nadgorliwy moderator usunął moją wypowiedź. Trudno się było z nią nie zgodzić, bo pisałem o faktach a nie o poglądach. No, ale jak fakty nie pasują do poglądów to tym gorzej dla faktów.

    @SKkamil:
    "Bądzcie powazni dobór naturalny skonczył sie na etapie łowców zbieraczy"

    Czyli nie jest to prawo natury? Bo jeżeli coś jest prawem, jak np. prawo grawitacji, to nie może być tak, że działa do 20.05.2026 roku a po tej dacie już nie działa.

  42. Bahrd
    Bahrd 17 grudnia 2025, 11:02

    Ano właśnie - jeśli chcemy być poważni, to musimy sobie najpierw zadać poważne pytanie: skąd przypuszczenie, że procesy fizyczne/chemiczne, takie jak np.:

    + przemiana soli srebra na srebro pod wpływem fotonów,
    + powstanie glukozy z dwutlenku węgla i wody (a.k.a. fotosynteza - też z udziałem fotonów),

    czy w końcu (znacznie mniej jeszcze poznane):

    + reakcje, które doprowadziły do połączenia się dwóch chromosomów w jeden (to ten nasz, oznaczony liczbą dwa) - być może też za sprawą fotonów,

    i w rezultacie do pojawienia się - mniej lub bardziej zdolnych - fotografów, mają jakikolwiek cel (a jeśli mają, to od kiedy)?

    ———

    Śmiem twierdzić, że dopóki na nie nie odpowiemy, to tego rodzaju dyskusja pozostanie na wysokim poziomie. Ignorancji.

  43. Negatyw
    Negatyw 17 grudnia 2025, 11:56

    @Bahrd:
    "Śmiem twierdzić, że dopóki na nie nie odpowiemy, to tego rodzaju dyskusja pozostanie na wysokim poziomie. Ignorancji."

    Dyskutować nie zaszkodzi. Co z tego, że odpowiemy na to pytanie jak możemy się mylić?
    Może wstawię definicję, którą moderator usunął:

    "Dobór naturalny to mechanizm ewolucji, który prowadzi do przetrwania najlepiej przystosowanych osobników w populacji, co zwiększa ich szanse na rozmnażanie i przekazywanie korzystnych cech potomstwu."

  44. maksiczek
    maksiczek 18 grudnia 2025, 16:38

    Na czymś trzeba się jednak opierać, choćby idąc od początków dyskusji: Karol Darwin "O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego". Link do całej książki: link
    Od Darwina się zaczęło.

  45. maksiczek
    maksiczek 18 grudnia 2025, 16:43

    Na chomikuj z kolei znalazłem książkę Darwina " O pochodzeniu człowieka". Tę pierwszą o pochodzeniu gatunków kiedyś zacząłem czytać, ale kiedy się zorientowałem, że to książka o rybach, a nie o człowieku, to dałem sobie spokój. Ale podejdę do niej jeszcze raz, warto znać.

  46. SKkamil
    SKkamil 18 grudnia 2025, 16:51

    Optyczne powinno zostać skasowane ..przecież rząd właśnie poinformował o tym ze szcześliwie ( dzieki rzadowi ) narodziło sie iles tam dzieci z próbówki a wy takie rzeczy ...

  47. JarekB
    JarekB 18 grudnia 2025, 17:50

    Cytując kabaret (bo cytaty tu w modzie) - Ja cierpię dolę 😶.

  48. maksiczek
    maksiczek 18 grudnia 2025, 19:51

    Z probówki to mógłby się narodzić homunkulus.

  49. Negatyw
    Negatyw 18 grudnia 2025, 21:05

    @SKkamil:
    "..przecież rząd właśnie poinformował o tym ze szcześliwie ( dzieki rzadowi ) narodziło sie iles tam dzieci z próbówki a wy takie rzeczy ..."

    To dlatego zamykają porodówki?

  50. Bahrd
    Bahrd 19 grudnia 2025, 08:52

    Maksiczek, ale spostrzeżenie Darwina, jakkolwiek wówczas przełomowe, doczekało się przez te lata doprecyzowania, a część z jego wniosków okazała się co najmniej wątpliwa, np. "[men attain] a higher eminence, in whatever he takes up, than can women—whether requiring deep thought, reason, or imagination, or merely the use of the senses and hands."

    Więc oryginał warto czytać, ale jednak z perspektywy obecnego stanu wiedzy - a tu można chyba polecić tego gościa: [ link ].

  51. BlindClick
    BlindClick 19 grudnia 2025, 15:21

    Dobór naturalny działa zawsze, zawsze.
    Tworzenie sztucznych wzorów "sit" zaburza nature, ale tylko chwilowo bo czas w tym układzie nie jest liniowy a przestrzenny.
    I na dłuższą meta nie wyrabia się energetycznie więc system się wali...

  52. Negatyw
    Negatyw 20 grudnia 2025, 13:01

    To dlaczego zamykają porodówki?

  53. maksiczek
    maksiczek 20 grudnia 2025, 18:20

    Ja z doborem naturalnym pierwszy raz zetknąłem się chyba podczas lektury Claude Lévi-Strauss`a na zajęciach z teorii kultury. Zdaje się, że była to chyba "Antropologia strukturalna", ale nie jestem pewien, minęło sporo czasu od tamtych dni. Jedna z jego książek nosi znany powszechnie tytuł: "Smutek tropików". link I należy do kanonu, są kolejne wydania.

  54. maksiczek
    maksiczek 20 grudnia 2025, 18:39

    Mogę się jednak mylić. Levi-Strauss według AI pisał o głębokich strukturach umysłu ludzkiego, które kształtują ludzką kulturę, niejako obok doboru naturalnego. AI:

    "Claude Lévi-Strauss nie zajmował się bezpośrednio teorią doboru naturalnego w sensie biologicznym (jak Darwin), lecz stosował strukuralizm do analizy kultury, dowodząc, że uniwersalne wzorce myślenia, czyli głębokie struktury umysłu, rządzą mitami, pokrewieństwem i społeczeństwami, a różnice między kulturami wynikają z odmiennych "materiałów mentalnych". Lévi-Strauss skupiał się na logice elementarnej stojącej za organizacją społeczną (np. systemy pokrewieństwa oparte na relacjach między grupami, a nie na zstępowaniu), a nie na adaptacji biologicznej, choć podkreślał rolę umysłu w porządkowaniu świata.
    Kluczowe koncepcje Lévi-Straussa a dobór (naturalny/kulturowy):
    Strukturalizm: Wszelkie zjawiska kulturowe (mity, rytuały, systemy pokrewieństwa) są przejawami uniwersalnych, nieświadomych struktur ludzkiego umysłu, które posługują się binarnymi opozycjami (np. surowe/gotowane, natura/kultura).

    Rola umysłu: To struktura umysłu, a nie środowisko, dyktuje kulturę. Umysł ludzki jest z natury racjonalny i dąży do porządkowania chaosu, tworząc systemy.
    Logika elementarna: Poszczególne kultury to różne realizacje tych samych, skończonych możliwości strukturalnych umysłu. Różnice wynikają z odmiennego "materiału" (mitów, relacji), a nie z odmiennej inteligencji.
    Mediator: W systemach (jak totemizm czy kastowość) poszukuje się modeli pośredniczących, które łagodzą opozycję między naturą a kulturą (np. gatunki przyrodnicze jako modele dla porządku społecznego).

    Podsumowując: Lévi-Strauss przeniósł idee strukturalne z lingwistyki do antropologii, pokazując, że logika i struktury umysłu (a nie tylko biologiczny dobór) kształtują ludzkie społeczeństwa i ich systemy. Chociaż nie używał terminu "dobór naturalny" w sensie biologicznym Darwina, jego teoria podkreśla "dobór" pewnych wzorców myślowych jako fundamentalnych dla kultury i organizacji społecznej".

  55. Bahrd
    Bahrd 20 grudnia 2025, 20:01

    Maksiczek: "wszelkie zjawiska kulturowe (mity, rytuały, systemy pokrewieństwa) są przejawami uniwersalnych, nieświadomych struktur ludzkiego umysłu, które posługują się binarnymi opozycjami (np. surowe/gotowane, natura/kultura)."

    Nieco arbitralnie zawężona wydaje się ta binarna opozycja:
    + "surowe/gotowane" - a co z umysłami, które znają jeszcze smażone, pieczone, wędzone albo marynowane?
    + "natura/kultura" - a gdzie tu jeszcze nauka? Albo wiara?

    Wolę jednak podejście nieco mniej - na początek - przyjazne, ale właśnie też mniej podatne na "pomysłowość" autorów: [ link ].

  56. Negatyw
    Negatyw 21 grudnia 2025, 12:14

    Pomysłowość jest wskazana w każdej dziedziedzinie. Jednak wychodzenie z doborem naturalnym poza biologię to dyskusja o farmazonach.

  57. Bahrd
    Bahrd 21 grudnia 2025, 14:08

    Oczywiście, że nie.

    Chyba, że będziesz w stanie pokazać, że wszystkie zjawiska w biologii (w tym dobór naturalny) jesteś w stanie wytłumaczyć bez odwoływania się do chemii, fizyki.
    Natomiast otwartym problemem jest, czy wszystkie da się z nich wywieść: [ link

  58. Negatyw
    Negatyw 21 grudnia 2025, 14:17

    Biologia to też chemia, fizyka, matematyka. No chyba, że chodzi o biologię lub przyrodę w szkole podstawowej.

  59. Bahrd
    Bahrd 21 grudnia 2025, 14:57

    No to nie rozumiem, gdzie są te farmazony?

  60. Negatyw
    Negatyw 21 grudnia 2025, 15:20

    To oczym napisał @maksiczek.

  61. Bahrd
    Bahrd 22 grudnia 2025, 10:09

    Ale trzeba uzasadnić takie próby (przybliżenia) wyjaśnień tym, że póki co "porządnych" wyjaśnień nie ma. W końcu medycyna bardzo długo dochodziła do etapu "evidence based" (a ostatnio nawet "science based": [ link ]) i wiele udało się w niej dzięki intuicjom i obserwacjom.

    A fotografię odkryto i stosowano przez prawie sto lat nie wiedząc nawet, czym są atomy...

  62. Negatyw
    Negatyw 22 grudnia 2025, 12:53

    Dalej nie wiemy czym są atomy.

  63. Bahrd
    Bahrd 22 grudnia 2025, 13:24

    Ale wiemy już trochę więcej czym nie są. A to, że ich obecne modele są nieustannie weryfikowane i nadal przydatne (np. dla inżyniera), to już jest bardzo dużo.

    Jak mawiał Korzybski "the map is not the territory" [ link ], ale przecież nadal mapa jest przydatna, a czasem nawet nieodzowna, a często wystarczająca. Tak jak fajka Margitte'a, która jest tylko Platońskim "cieniem" prawdziwej fajki [ link ].

  64. Bahrd
    Bahrd 22 grudnia 2025, 13:51

    Blind, nie wali się, tylko ewoluuje. To nie tylko kwestia energii: [ link ].

  65. Bahrd
    Bahrd 22 grudnia 2025, 20:59

    Mapy mapami, ale co z planetami: [ link ]?

    Można prosić Redakcję o komentarz w tej sprawie? Czy definicja planety byłaby jeszcze inna, gdyby ludzkość zamieszkiwała Księżyc?

    PS
    Nie żebym jakoś tęsknił za Plutonem - od dziecka złowieszczo mi się kojarzył:
    ♪♫ Inwazja śmierci z Plutona(na cel)
    Wzięła planetę zieloną [...]
    To desant gigantycznych statków wbił żądła
    W planetę pełną tlenu, wody - co za łup ♫♪
    [ link ].

  66. Negatyw
    Negatyw 23 grudnia 2025, 09:22

    Kopernik by udowodnił, że Księżyc kręci się wokół Ziemi. A pluton egzekucyjny by nazywał się jakoś inaczej.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.