Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Podstawowa korekta fotografii

15 stycznia 2010
Adobe Creative Team Komentarze: 10

16. Stosowanie filtru Unsharp Mask (Maska wyostrzająca)

Ostatnim etapem retuszowania fotografii będzie zastosowanie filtru Unsharp Mask (Maska wyostrzająca), dzięki któremu poprawimy kontrast krawędzi szczegółów, przez co uzyskamy wrażenie bardziej wyostrzonego obrazu.
    1. Z menu Filter (Filtr) wybierz polecenie Sharpen/Unsharp Mask (Wyostrzanie/Maska wyostrzająca).

    2. W oknie filtra sprawdź, czy pole Preview (Podgląd) jest zaznaczone, dzięki czemu można będzie obserwować efekty wprowadzanych zmian.

Obraz w okienku podglądu można przesuwać i oglądać różne fragmenty zdjęcia. Można również skalować widok podglądu, korzystając z przycisków plus i minus, znajdujących się pod okienkiem podglądu.
    3. Przeciągnij suwak Amount (Wartość) do około 70%, aby wyostrzyć obraz.

    Podstawowa korekta fotografii - Stosowanie filtru Unsharp Mask (Maska wyostrzająca)


    ----- R E K L A M A -----

    PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

    Sony A7 IV + 50/1.8 FE

    13146 zł 12722 zł


    4. Przeciągnij suwak Radius (Promień), aby określić liczbę pikseli z otoczenia krawędzi, które będą objęte wyostrzaniem. Im wyższa rozdzielczość, tym wyższa powinna być ta wartość (my użyliśmy domyślnej wartości 1,0).

    5. (Opcjonalnie) Można także użyć suwaka Treshold (Próg). Ustawiona tu wartość określa, jak różne od otoczenia muszą być piksele, by zostały uznane za krawędź i w efekcie wyostrzone przez filtr. Domyślna wartość 0 oznacza, że wyostrzane będą wszystkie piksele obrazu. Wypróbuj inne wartości, na przykład 2 lub 3.

    6. Jeśli uzyskany wynik jest satysfakcjonujący, kliknij przycisk OK., aby zatwierdzić efekt użycia filtra.

    7. Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz).

    Podstawowa korekta fotografii - Stosowanie filtru Unsharp Mask (Maska wyostrzająca)

Wskazówka
Podczas wypróbowywania różnych ustawień włączaj i wyłączaj opcję Preview (Podgląd), aby zobaczyć zmiany fotografii w oknie obrazu. Można także kliknąć obrazek na podglądzie w oknie dialogowym, a następnie, przytrzymując przez chwilę przycisk myszy, wyłączać na moment działanie filtra. Jeśli fotografia jest duża, wykorzystanie podglądu w oknie dialogowym będzie bardziej efektywne, ponieważ program potrzebuje mniej czasu na odświeżenie widoku małego obszaru.

O masce wyostrzającej
Maska wyostrzająca (Unsharp Mask) bazuje na tradycyjnej technice wyostrzania obrazu w fotografii analogowej. Koryguje rozmycie powstałe podczas procesu fotografowania, skanowania, ponownego próbkowania lub drukowania. Filtr ten sprawdza się podczas wyostrzania obrazów przeznaczonych zarówno do druku, jak i o publikacji sieciowych.

W masce wyostrzającej na podstawie określanego przez użytkownika progu lokalizowane są piksele różniące się od otoczenia, a następnie zwiększany jest między nimi kontrast o wartość również zdefiniowaną przez użytkownika. Dodatkowo użytkownik podaje promień obszaru, z którym każdy piksel jest porównywany.

Efekt filtra jest dużo bardziej widoczny na ekranie niż na materiale wyjściowym o wysokiej rozdzielczości. Jeśli fotografia będzie drukowana, warto poeksperymentować, aby sprawdzić, jakie ustawienia filtra dadzą najlepsze rezultaty.