Nowa linia filtrów w ofercie Marumi – UV/IR CUT
Firma Marumi Optical zaprezentowała nową linię filtrów o nazwie UV/IR CUT. Podstawową funkcją nowych filtrów jest blokowanie promieniowania ultrafioletowego i podczerwonego, przy jednoczesnym zachowaniu jak najlepszych parametrów transmisyjnych w świetle widzialnym.
Informacja prasowa
Marumi Optical prezentuje nową linię filtrów fotograficznych – UV/IR CUT. Najnowsze filtry doskonale blokują uciążliwe promieniowanie podczerwone (IR) oraz ultrafioletowe (UV), które zakłóca rzeczywisty obraz i ma negatywny wpływ na przetwarzane kolory i pomiary matryc CCD.
![]() |
Filtry tej linii polecane są do aparatów cyfrowych oraz kamer cyfrowych, szczególnie tych, wyposażonych w matrycę światłoczułą CCD (Charge Coupled Device). W fotografii analogowej sprawdzają się nad morzem, w wysokich górach oraz przy wysokim nasłonecznieniu - wówczas promieniowanie podczerwone jest najsilniejsze. Dzięki filtrom otrzymujemy niezwykle ostry i czysty obraz, pozbawiony odbić i smużenia obrazu, które powstają w wyniku promieniowania IR. Negatywny wpływ na ostrość obrazu ma również zbyt wysoka wrażliwość sensorów w paśmie częstotliwości aparatów. Filtr UV/IR CUT absorbuje niewidzialny zakres światła - ultrafiolet i podczerwień. Nie wpływa na balans kolorów w widzialnym spektrum, zwiększa jednak ich nasycenie i wyostrza obraz, redukując zamglenie i zakłamania niektórych barw (czerni, fioletów), powodowane przez widmo podczerwieni. Użycie filtra zapewnia trójwymiarową jakość zdjęć oraz lepszą gradację kolorów, które są dużo bardziej naturalne.
Najnowsza linia filtrów Marumi przeznaczona jest do fotografowania w każdych warunkach. Pełni także funkcję ochrony przedniej soczewki obiektywu.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
odnośnie "Najnowsza linia filtrów (...) Pełni także funkcję ochrony przedniej soczewki obiektywu." polecam link
I mój rzep do marketingoidów z K-Consult:
"Negatywny wpływ na ostrość obrazu ma również zbyt wysoka wrażliwość sensorów w paśmie częstotliwości aparatów." - złota czcionka.
szczerze chętnie zobaczyłbym szybki test co taki typ filtra daje w rzeczywistości. jakieś "real life" porównanie z UV i CPL
"Nie wpływa na balans kolorów w widzialnym spektrum, zwiększa jednak ich nasycenie..." To wpływa, czy nie wpływa? Dlaczego filtr ma kolor błękitny? Wpływa, na balans, czy nie? Czy w K-Consult ktokolwiek myśli logicznie???
@komor, zapewne chodzi o częstotliwość CPU aparatu :-)
A tak w ogóle, to po co pchać na przód obiektywu filtr o takiej samej charakterystyce widmowej, jak ten na matrycy? Czy to aby jest filtr do cyfry? A może jedynie do Leiki M8/M9?
moze po to, zeby wskutek nadmiernej transmisji IR nie powstawaly takie efekty: link
À propos filtrów IR/UV (w zakresie IR - chodzi mi o filtr odcinający a nie przepuszczający podczerwień): czy ktoś kiedyś porównywał charakterystyki transmisji poza zakresem widzialnym typowego obiektywu i filtru? Czy aby taki obiektyw nie filtruje kilka razy lepiej niż cienka szybka filtru?
I drugie pytanie: sprawdzał ktoś, ile orientacyjne kosztuje wymiana przedniej soczewki w stosunku do ceny obiektywu?
f8@24mm, ale piszesz nie na temat. Tam ktoś założył jakiś kiepski filtr z zafarbem. I co z tego? Jego aparat prawdopodobnie obrazuje normalnie, gdy nie ma nakręconego filtra.
Ja się pytam, po co filtrować światło wejściowe z ultrafioletu i podczerwieni, żeby jeszcze raz je filtrować w ten sam sposób filtrem na matrycy? Ultrafiolet jeszcze rozumiem. Jego obecnosć może spowodować fluorescencję szkieł w obiektywie i pogorszenie kontrastu. Tu z pomocą przychodzą filtry UV. Ale po co odcinać przed obiektywem podczerwień?
U jednego ze sprzedawców znalazłem chyba rozsądny fragment:
"...Nie zalecane przy skrajnie szerokich kątach, ze wzgledu na wprowadzenie zielonkawego zabarwienia na obrzeżach kadru. W fotografii analogowej sprawdzają się nad morzem, w wysokich górach oraz przy wysokim nasłonecznieniu gdy promieniowanie IR jest najsilniejsze. "
ciekawus - a moze wiece czytaj, a przede wszystkim mysl, a mniej pisz.
jesli filtr daje zafarb w korpusach Nikona o matrycy z duza wrazliwoscia na IR, a nie daje zafarbu w body Canona... to moze jednak ma to jakis zwiazek z filtrami blokujacymi pasmo niewidzialne?
Z tymzafarbem to wygląda na to, że jak filtr na obiektywie pochłania znaczną część światła widzialnego a nie odcina podczerwieni (tak działają filtry IR - można by powiedzieć, że taki bardzo mocny ND) to przy słabym filtrze IR-cut na matrycy (jak w Leice M8 czy trochę mniej w nikonach) podczerwień staje się znczącym źródłem sygnału. Stąd efekty "białej" zieleni i czerwony zafarb. Czasem jest tak, że filtr nie tyle słabo odcina ir, co nie koniecznie obejmuje jej najbliższy zakres który może swobodnie przenikać przez filtry szare. Wtedy taki IR-cut jak wyżej będzie faktycznie spełniał swoją funkcję.
f8@24mm - a może Ty więcej czytaj i choć trochę myśl. Wspomniałem przecież wcześniej o Leice.
Nie sądziłem, że Nikon też ma problem ze zbyt dużą czułością w zakresie IR. Bo dla mnie jest to problem. Na szczęście używam Canona. Widać Nikon ma słaby filtr IR (lub jak wolisz czulszą matrycę w zakresie IR) i ten filtr nakręcany jak najbardziej jest wskazany. No to przynajmniej teraz rozumiem, dlaczego zalecają go do cyfry. Jak dobrze, że używam Canona :-)
No i nie muszę nakręcać dwóch na raz :-)
Czytalem wlasnie testy obiektywow C. Zeissa , poogladalem setki zdjec. I zastanawialem sie jak to sie dzieje ze nikt nie potrafi zrobic soczewek o podobnych parametrach, takich ladnych 3d. Cos jest w tych zdjeciach "innego". Przeciez geometrycznie mozna juz wyszlifowac wszsystko - asferyki itp. Teraz mnie oswiecilo czy to przypadkiem w tych Distagonach i Planarach jakosc nie wynika z geometrii a glownie z materialu z jakiego sa zrobione tzn odcinajacego wszystkie niepotzrebne IR/UV? Wtedy matryca dostaje czysciutkie pasmo ktore potrafi zarejsterowac bez "brudow" UV/IR. Geometrie mozna podpatrzec i "przykopiowac" ale materialu na szklo tak jak skladu coca Coli chyba nie.