Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8 - test obiektywu

6 września 2011

4. Rozdzielczość obrazu

Większość optyki systemu Mikro 4/3 była przez nas testowana w oparciu o pliki RAW z Olympusa E-PL1. Wybór tego korpusu był podyktowany brakiem różnic w pionowych i poziomych wartościach MTF50 oraz brakiem ingerencji w RAW-y. W przypadku niniejszego testu byliśmy konsekwentni i także użyliśmy E-PL1. Warto tutaj przypomnieć, że za poziom przyzwoitości uznajemy tutaj wartości w zakresie 42–45 lpmm. Jak dotychczas, z optyki systemowej Olympusa i Panasonika, najwyższy wynik na tej matrycy uzyskał obiektyw Leica DG MACRO-ELMARIT 45 mm f/2.8 ASPH. MEGA O.I.S., który na przysłonie f/4.0 dotarł do aż 80 lpmm. Rezultaty „naleśników” Panasonika były trochę gorsze. Model 1.7/20 ocierał się o 75 lpmm, a szerokokątny LUMIX G 14 mm f/2.5 ASPH. delikatnie przekraczał 70 lpmm.

Zobaczmy teraz jak na tym tle prezentuje się Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8.

Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8 - Rozdzielczość obrazu

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Na widok takich osiągów ręce same składają się do oklasków. W centrum kadru, już na maksymalnym otworze względnym obiektyw osiąga świetny wynik 66 lpmm. Po przymknięciu, nie ma problemów, żeby przekraczać 75 lpmm. Tutaj naprawdę trudno oczekiwać dużo więcej.

Można się zastanawiać dlaczego obiektyw nie dociera do poziomu 80 lpmm jak to zrobiła Leica 2.8/45. Przyczyny mogą być dwie. Po pierwsze, ciemniejsze obiektywy makro zwykle biją rekordy rozdzielczości, a jasne „stałki” portretowe nie. Po drugie, Leica 2.8/45 nie błyszczała na samym brzegu kadru, a Olympus 1.8/45 poczyna tam sobie świetnie. Już na maksymalnym otworze względnym obraz jest w pełni użyteczny. W przypadku teleobiektywów o takim świetle zdarza się to bardzo rzadko.

Podsumowując, mamy świetne zachowanie w centrum kadru i równie świetne na jego brzegu. Naprawdę nie ma więc sensu szukać dziury w całym i zastanawiać się gdzie leży przyczyna ucieczki małych kilku lpmm w stosunku do maksymalnych osiągów Leiki 2.8/45 Macro.

Na zakończenie prezentujemy wycinki zdjęć naszych tablic testowych pobrane z plików JPEG.

Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8 - Rozdzielczość obrazu