Olympus E-PL3 pod wodą
4. Konwerter makro Olympus PTMC-01
Miłośnicy podwodnej makrofotografii powinni uwzględnić w swoich zakupach wodoodporny do 40 metrów, mokry konwerter makro Olympus PTMC-01. Produkt ten nie jest już tak złożony jak opisywany wcześniej konwerter szerokokątny, gdyż składa się on zaledwie z dwóch soczewek scalonych w jedną grupę, które powiększają obraz dwukrotnie i pozwalają uzyskać większą skalę odwzorowania.
Choć wcześniej nigdy nie zajmowaliśmy się podwodną makrofotografią, to już z pierwszego nurkowania z konwerterem Olympus PTMC-01 udało nam się wrócić z kilkoma ciekawymi zdjęciami mureny, błazenka i schowanej w zakamarkach rafy koralowej ośmiornicy.
![]() Olympus E-PL3 + M.ZUIKO 14–42 mm f/3.5–5.6 II + obudowa PT-EP05L + konwerter PTMC-01 + lampa UFL-1 |
![]() Olympus E-PL3 + M.ZUIKO 14–42 mm f/3.5–5.6 II + obudowa PT-EP05L + konwerter PTMC-01 + lampa UFL-1 |
![]() Olympus E-PL3 + M.ZUIKO 14–42 mm f/3.5–5.6 II + obudowa PT-EP05L + konwerter PTMC-01 + lampa UFL-1 |
We wszystkich powyższych przypadkach posiłkowaliśmy się wodoodporną do 40 m zewnętrzną lampą błyskową Olympus UFL-1 wyzwalaną kablem światłowodowym. Dzięki temu mogliśmy odczepić ją od obudowy i ustawiać z boku kadru, co pozwoliło na uzyskanie ciekawych efektów oświetleniowych.
![]() Robiąc zdjęcie murenie brak bocznego uchwytu lampy błyskowej rekompensowaliśmy poprzez trzymanie lampy w dłoni. |
Bez dodatkowego oświetlenia z pewnością nie udałoby się uzyskać takich efektów, dlatego każdy nurek chcący robić dobre zdjęcia podwodne, prędzej czy później będzie musiał wyposażyć się w lampę błyskową lub lampę światła ciągłego, którą możemy wykorzystać również w trybie wideo.
Zanim uda się nam zebrać na to pieniądze, w makrofotografii możemy posiłkować się wbudowanymi w obudowę diodami LED, o których wspominaliśmy w pierwszym rozdziale. Niestety ich możliwości są ograniczone i na zdjęciach JPEG wykonanych na większych głębokościach poprawa kolorystyki jest minimalna.
![]() Zdjęcie JPEG wykonane bez oświetlenia LED |
![]() Zdjęcie JPEG wykonane z oświetleniem LED |
Jednak wywołując pliki RAW dostrzegamy, że zdjęcie wyraźnie zyskuje na kolorystyce.
![]() Zdjęcie wywołane z pliku RAW bez oświetlenia LED |
![]() Zdjęcie wywołane z pliku RAW z oświetleniem LED |