Sony Cyber-shot RX100 - pierwsze wrażenia
2. Rozdział 2
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa ma zasięg od 30 cm do 17.1 m dla szerokiego kąta, oraz od 55 cm do 6.3 m dla najdłuższej ogniskowej (czułość ISO Auto). Pod prawym przyciskiem kierunkowym odnajdziemy opcje związane z trybem pracy lampy błyskowej:
- lampa wyłączona,
- błysk automatyczny,
- błysk wypełniający,
- synchronizacja z długimi czasami,
- synchronizacja na drugą kurtynę,
Autofokus
System ustawiania ostrości w Sony RX100 działa w oparciu o detekcję kontrastu. Do dyspozycji mamy następujące tryby ustawiania ostrości:
- pojedynczy (AF-S),
- ciągły (AF-C),
- manualny (MF),
- pojedynczy z korekcją ręczną (DMF, Direct Manual Focus).
- wielopunktowy,
- centralny,
- elastyczny punktowy.
Ustawianie ostrości w RX100 odbywa się całkiem szybko, choć trzeba przyznać, że w stosunku do tego, co pod tym względem pokazują na przykład najnowsze bezlusterkowce Olympusa lub Panasonika trochę jednak brakuje. Wydaje się jednak że AF w RX100 jest szybszy niż w Canonie G1 X, choć do wiarygodnej oceny obu aparatów pod tym względem, trzeba by je porównać w tym samym momencie, w jednakowych warunkach. Przy dobrym oświetleniu autofokus w najnowszym kompakcie Sony zachowuje się poprawnie. Podczas wykonywania zdjęć przykładowych nie doświadczyliśmy w zasadzie żadnych problemów, a jego szybkość działania była zadowalająca. Przy słabym świetle autofokus wspomagany jest przez diodę, choć trzeba mieć świadomość, że wystarcza on wyłącznie przy ostrzeniu na w miarę bliskich obiektach. W trybie MF do ręcznego ustawiania ostrości służy przedni pierścień sterujący. Po jego poruszeniu, na wyświetlaczu automatycznie zostaje powiększony obraz 8.6- lub 17.1-krotnie. Funkcję tę oczywiście można wyłączyć odpowiednią opcją w menu aparatu. Aby ułatwić ręczne ustawianie ostrości, do dyspozycji mamy również funkcję, która powoduje kolorowanie zarysów obiektów widocznych na ekranie, które znajdują się w płaszczyźnie ostrości (tzw. focus peaking). Do wyboru mamy trzy poziomy intensywności kolorowania (wysoki, średni, niski) oraz trzy kolory (biały, czerwony, żółty).
Pomiar światła
System pomiaru światła w Sony RX100 oferuje standardowe tryby:
- wielosegmentowy,
- centralnie ważony,
- punktowy.
Tryb wideo
Sony RX100 posiada dedykowany przycisk pozwalający rozpocząć nagrywanie filmów w dowolnym momencie. Większą kontrolę w zakresie filmowania mamy w oddzielnym trybie wideo, znajdującym się na kole nastaw. Niewątpliwą zaletą RX100 jest możliwość nagrywania filmów we wszystkich trybach ręcznych (P, A, S oraz M) zachowując jednocześnie możliwości konfiguracji charakterystyczne dla danego trybu. Co więcej parametry ekspozycji (przysłonę, migawkę, czułość, kompensację) można zmieniać również w czasie filmowania.
Jeśli chodzi o format, rozdzielczość oraz jakość nagrywanych filmów, Sony RX100 oferuje następujące możliwości:
- format AVCHD Full HD (1920×1080 pix):
- 50i, 24 Mb/s (FX),
- 50i, 17 Mb/s (FH),
- 50p, 28 Mb/s (PS),
- format MP4:
- HD (1440×1080 pix), 12 Mb/s, 25 kl/s,
- VGA (640×480 pix), 3 Mb/s, 25 kl/s.
Dodatkowe opcje w trybie filmowania obejmują funkcję usuwania szumu wiatru oraz możliwość użycia stabilizacji obrazu. Bez problemu możemy także używać zoomu optycznego. Dodatkowo dostępny jest również zoom cyfrowy. Podczas filmowania działa automatyczne ustawianie ostrości, jednak istnieje oczywiście możliwość ręcznej kontroli ostrości. Z pomocą może przyjść w tym przypadku funkcja focus peaking, która jest dostępna w trakcie nagrywania filmu.
Przykładowe filmy:
- film 1 – Full HD (1920×1080 pix), 50p (PS), 33 s, 109.9 MB,
- film 2 – Full HD (1920×1080 pix), 50p (PS), 22 s, 72.9 MB,
- film 3 – Full HD (1920×1080 pix), 50i (FX), 24 s, 69.5 MB,
- film 4 – Full HD (1920×1080 pix), 50i (FX), 29 s, 82.1 MB,
- film 5 – HD (1440×1080 pix), 26 s, 40.1 MB.
- film 6 – HD (1440×1080 pix), 21 s, 32.8 MB.
Użytkowanie
Jeżeli chodzi o użytkowanie Sony RX100, nie mamy do niego szczególnych zastrzeżeń. Oceniając wygodę fotografowania, trzeba pamiętać, że jest to aparat typowo kompaktowy. Nie posiada rękojeści, a miejsca na rozłożenie palców jest naprawdę mało. W przypadku większej dłoni wygodniej jest trzymać RX100 pomiędzy kciukiem (od spodu) a palcem wskazującym (od góry), spoczywającym jednocześnie na spuście. Typowy uchwyt z kciukiem na tylnej ściance ma niestety tę wadę, że obudowa aparatu jest dość śliska i pozostałe palce ułożone z przodu aparatu nie mają dobrego i stabilnego oparcia. Można przypuszczać, że pionowy pasek z gumowego chropowatego materiału na przedniej ściance aparatu poprawiłby sytuację.
Niewielkie rozmiary aparatu sprawiają, że również elementy sterujące są małe. Mimo to jednak ich obsługa jest całkiem wygodna. Wciskanie przycisków czy obsługa niewielkiego pokrętła na tylnej ściance nie przysparza w zasadzie problemów. Bardzo wygodny w obsłudze jest przedni pierścień sterujący. Dobrze nadaje się do kontroli zoomu lub ręcznego ustawiania ostrości. Nieco inaczej wygląda sytuacja, jeśli przypiszemy mu regulację jakiegoś skokowo zmieniającego się parametru. Pierścień bowiem obraca się płynnie i w takim przypadku potrzeba nieco wyczucia aby dokładnie wybrać interesującą nas wartość. Z pewnością jest to jednak kwestia przyzwyczajenia, które przychodzi z czasem.
obraz na wyświetlaczu podczas zmiany ogniskowej za pomocą przedniego pierścienia |
Samej funkcjonalności elementów sterujących nie można wiele zarzucić. Przycisków nie ma dużo, ale konstruktorzy RX100 zadbali o to, by część z nich była programowalna, i by wybór w tym zakresie był spory. Niewątpliwie należy również docenić możliwość zaprogramowania poszczególnych funkcji podręcznego menu jak również przedniego pokrętła sterującego. To wszystko sprawia, że całkiem łatwo dostosować aparat do własnych potrzeb oraz umożliwić łatwy i szybki dostęp do najczęściej używanych parametrów. Dodatkową zaletą jest możliwość zapisania trzech zestawów własnych ustawień aparatu, do których później mamy dostęp poprzez tryb MR na kole nastaw.
Z punktu widzenia użytkowania warto pochwalić bogate i łatwe w obsłudze menu aparatu. Takie funkcje jak balans bieli według skali Kelwina czy focus peaking również można zaliczyć do zalet. Plusem jest niewątpliwe tryb wideo oferujący spore możliwości, w tym ręczną kontrolę nad wszystkimi parametrami ekspozycji. Warto także wspomnieć o funkcjach dodatkowych, jak wykonywanie z ręki zdjęć panoramicznych, tryb HDR, czy filtry artystyczne. Cieszy fakt, że dwie ostanie funkcje są dostępne w trybach P, A, S oraz M, dzięki czemu możemy z nich korzystać, nie tracąc jednocześnie kontroli nad parametrami ekspozycji.
Działanie funkcji focus peaking |
Podsumowanie
Musimy przyznać, że Sony Cyber-shot RX100 zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie. Dostajemy bardzo kompaktowy aparat, kieszonkowy można by wręcz rzec, który oferuje całkiem spore możliwości i dobrą funkcjonalność. Zaawansowany użytkownik z pewnością znajdzie w nim sporo rozwiązań, które przypadną mu do gustu, jak chociażby zapis surowych plików, obiektyw o użytecznym zakresie ogniskowych, szerokie możliwości konfiguracyjne, czy rozbudowany tryb wideo.
Na podstawie pierwszych zdjęć w formacie JPEG można wnioskować, że również zastosowana w RX100 matryca oferuje całkiem obiecującą (zwłaszcza jak na kompakt) jakość obrazu. Trzeba przyznać, że ilość szczegółów jaka zachowuje się na zdjęciach nawet na wyższych czułościach jest całkiem spora, a szum mimo niebagatelnej liczby 20 milionów pikseli jest dość niski. Oczywiście znacznie więcej będzie można powiedzieć na ten temat po przeprowadzeniu pełnego testu, jednak już teraz nasze oczekiwania są spore. Nasze zainteresowanie tym aparatem jest również duże, zatem mamy nadzieję, że okazja do dokładnego sprawdzenia jego wszystkich możliwości nadarzy się już niebawem.
Pełna specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:
Polskiemu oddziałowi Sony Europe Limited dziękujemy za udostępnienie aparatu.
Przykładowe zdjęcia