Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony DSC-RX100 III - test aparatu

22 września 2014

5. Jakość obrazu JPEG

RX100 III oferuje zapis zdjęć w następujących rozdzielczościach:

  • dla formatu 3:2
    • L: 20M 5472×3648 pikseli,
    • M: 10M 3888×2592 pikseli,
    • S: 5.0M 2736×1824 pikseli,
  • dla formatu 16:9
    • L: 17M 5472×3080 pikseli,
    • M: 7.5M 3648×2056 pikseli,
    • S: 4.2M 2720×1528 pikseli,
  • dla formatu 4:3
    • L: 18M 4864×3648 pikseli,
    • M: 10M 3648×2736 pikseli,
    • S: 5.0M 2592×1944 pikseli,
    • VGA 640×480 pikseli,
  • dla formatu 1:1
    • L: 13M 3648×3648 pikseli,
    • M: 6.5M 2544×2544 pikseli,
    • S: 3.7M 1920×1920 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF) w rozdzielczościach podanych powyżej,
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG L.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować używając funkcji „Efekt gładkiej skóry” oraz zestawów ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są następujące opcje:
  • standard,
  • intensywny,
  • neutralny,
  • czysty,
  • głęboki,
  • pastelowy,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • nocny widok,
  • jesienne liście,
  • czerń i biel,
  • sepia,
  • 6 nastaw użytkownika.
Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel” oraz „sepia”).

Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG

Różnice w poziomie odszumiania można dostrzec bez problemu porównując zdjęcia z krańcowych nastaw. Utrata szczegółów jest dość znaczna, jednak musimy przyznać, że nawet na ISO 6400 zakłócenia są słabo widoczne dla neutralnej nastawy. W połączeniu z wyostrzaniem użytkownik może zatem spodziewać się obrazów stosunkowo dobrej jakości.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG

Nawet dla neutralnej nastawy widoczność artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach jest już znaczna. Maksymalna nastawa tworzy mocno przeostrzone, nieprzyjemne w odbiorze obrazy.

Balans bieli

Aparat RX100 III umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • auto,
  • światło dzienne,
  • w cieniu,
  • pochmurnie,
  • żarówka,
  • świetlówka: ciepła biała,
  • świetlówka: zimna biała,
  • świetlówka: dzienne biała,
  • świetlówka: światło dzienne,
  • lampa błyskowa,
  • temperatura koloru/filtr,
  • 3 niestandardowe (według wzorca),
  • programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.55 106.6
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.72 107.7
Zacienienie Auto 9.24 107.8
Zacienienie Zacienienie 5.22 103.8
Zachmurzenie Auto 8.63 110.2
Zachmurzenie Zachmurzenie 9.03 112.7
Żarówki Auto 11.1 114.5
Żarówki Żarówki 8 107
Żarówki 3000K 6.41 107.4
5500K Auto 7.51 117.4
5500K 5500K 8.56 119.3
Błysk Auto 4.87 92.99
Błysk Błysk 5.08 91.71

Jak widać, aparat stosunkowo dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny oświetlonej światłem żarowym. Choć takie zachowanie jest typowe dla większości konstrukcji, należy pochwalić aparat za równomierne przetwarzanie kolorów niezależnie od źródła oświetlenia. W praktyce po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki.

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do lekkiego przesycania kolorów – średnia odchyłka to 7%. Największe wartości aparat uzyskuje dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym oraz świetle 5000 K. Co ciekawe, dla błysku występuje niedosycenie niezależnie od wyboru trybu (automat czy dedykowany).

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Błysk
Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG

Zarówno charakterystyka wykresu, jak i poziom szumu są bardzo podobne do tych, jakie uzyskaliśmy przy teście aparatu RX10 – to znak, że matryca i jej oprogramowanie są bliźniaczo podobne. W wypadku RX100 III jednak powyżej ISO 800 dostrzec można większe różnice między poziomem szumu dla poszczególnych składowych. Oprogramowanie aparatu inaczej też traktuje wysokie czułości – krzywa zmienia swoją charakterystykę, co dowodzi, że odszumianie jest silniejsze. Musimy przyznać, że poziom szumu poniżej 3% dla kanału luminancji i ISO 6400 to dobry wynik.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony DSC-RX100 III - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Patrząc na wycinki scenki testowej możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 3200. Powyżej niej zaczynają się już pojawiać kolorowe przebarwienia i ziarnista struktura szumu. Porównanie do najbliższego konkurenta, którym jest Canon G1X Mark II, pokazuje, że mniejsza gęstość pikseli jego matrycy dużo lepiej sprawuje się przy wyższych czułościach. Gdy porównamy RX100 III do RX10, okaże się, że mimo ogólnych podobieństw to właśnie obrazowanie RX100 III skażone jest większym szumem.