Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - test obiektywu

22 sierpnia 2013

3. Budowa i jakość wykonania

Tokina AT-X PRO DX 12–28 mm f/4 jest obiektywem nietypowym i takiego zakresu ogniskowych nie ma żaden z jej konkurentów. Z konieczności musimy więc ją porównać do instrumentów klasy 12–24 mm i 10–24 mm. Robimy to w niniejszej tabeli. Ciekawe jest to, że model 12–28 mm, mając większy zakres ogniskowych i więcej soczewek od poprzednika o parametrach 12–24 mm, jest od niego nieznacznie lżejszy. Jest jednocześnie wciąż cięższy od konkurentów marki Nikon, Pentax i Tamron. Jako zalety nowej Tokiny można wymienić aż dziewięć listków przysłony i minimalną odległość ogniskowania wynoszącą 0.25 metra (tylko Tamron ma lepszą).

Na poniższym zdjęciu testowany obiektyw stoi pomiędzy Tokiną 11–16 mm f/2.8 II a pełnoklatkową Tokiną 17–35 mm f/4.0.

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania


----- R E K L A M A -----

Tokina AT-X PRO DX 12–28 mm f/4 rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza styki i tylną soczewkę obiektywu o średnicy 18 mm. Jest ona ruchoma i znajduje się na równi z bagnetem dla ogniskowej 12 mm. Przy przejściu do ogniskowej 28 mm chowa się wgłąb tubusa na głębokość aż prawie 3 cm. Jej otoczenie jest bardzo ładnie wyczernione i zmatowione, choć trzeba zaznaczyć, że pomiędzy małym tubusem otaczającym tylną soczewkę, a właściwym tubusem obiektywu powstaje całkiem duża szpara.

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania

Pierwszym elementem właściwego tubusu obiektywu jest nieruchomy pierścień, na którym umieszczono jedynie białą kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do korpusu. Kolejny element to pierścień do zmiany ogniskowej o szerokości 23 mm. Jest on pokryty wygodnym w dotyku karbowaniem i pracuje z należytym oraz równym oporem. Znajdziemy na nim znaczniki ogniskowych dla wartości 12, 16, 20, 24 i 28 mm.

Idąc dalej natrafiamy na tabliczkę z nazwą i parametrami obiektywu, która otacza szybkę, za którą znajduje się skala odległości wyrażona w metrach i stopach. Po drugiej stronie obiektywu niż tabliczka znajduje się jego numer seryjny oraz informacje o średnicy filtrów 77 mm, o zastosowaniu soczewek asferycznych i o tym, że obiektyw wyprodukowano w Japonii.

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania

Kolejnym elementem jest karbowany i wygodny w dotyku pierścień do manualnego ustawiania ostrości. W trybie MF pracuje on właściwie i pozwala na precyzyjne nastawy, a przebieg całego zakresu wymaga obrotu o kąt 90 stopni. Problemem jest sposób przechodzenia pomiędzy trybami AF i MF. Przy tym archaicznym sposobie (uniemożliwiającym manualne doostrzenie w trybie AF) została już chyba tylko Tokina. Chcąc bowiem zmienić tryb, musimy przesunąć całym pierścieniem wzdłuż korpusu obiektywu. Ruch ten często jest na tyle gwałtowny, że potrafi poruszyć skalą odległości, a przez to zmienić wartość, którą pieczołowicie wcześniej ustawiliśmy.

Na samym końcu obiektywu znajdziemy bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej, który otacza nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 77 mm. Owo mocowanie zaś otacza przednią, ruchomą soczewkę, która ma średnicę 49 mm.

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania

Na konstrukcję optyczną testowanego obiektywu składa się 14 soczewek ustawionych w 12 grupach. Producent nie pożałował elementów specjalnych. Przede wszystkim mamy dwie soczewki niskodyspersyjne SD, przy czym każda jest wykonana z innego rodzaju szkła (FK01 i FK03). Do tego dochodzi duża, klasyczna soczewka asferyczna umieszczona w przednim układzie, a także mniejsza ulokowana w tylnej grupie, wykonana w technologii formowania szkła. Wewnątrz natrafimy jeszcze na kołową przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć do wartości f/22.

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki oraz tulipanową osłonę przeciwsłoneczną.

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania