Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - test obiektywu

22 sierpnia 2013

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Koma maleje wraz ze wzrostem ogniskowej. Na najszerszym kącie widzenia można uznać ją za dużą, na ogniskowej 20 mm jest już tylko średnia, a na ogniskowej 28 mm robi się mała.

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wyniósł 5.5%. Biorąc pod uwagę, że za część z tej wartości odpowiada aberracja chromatyczna, która ma wpływ na rozdzielczość poziomej granicy, możemy ocenić, że testowany obiektyw koryguje astygmatyzm bardzo dobrze.

----- R E K L A M A -----

Krążki powstałe przez rozogniskowanie punktów świetlnych mają wyraźnie jaśniejsze krawędzie i ciemniejszy środek. To nie ma dobrego wpływu na wygląd obrazów poza głebią ostrości. Jako zaletę można jednak podać fakt, że krążki uzyskane w rogu kadru niewiele różnią się kształtem od tych w centrum. Co ważne, jest to prawdziwe nawet dla maksymalnego otworu względnego, co wskazuje na dobrze skorygowane winietowanie.

Tokina AT-X PRO DX 12-28 mm f/4 - Koma, astygmatyzm i bokeh