Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 - test obiektywu

28 kwietnia 2014

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Koma zachowuje się dość ciekawie. Na maksymalnym otworze względnym widać ją wyraźnie, ale przymknięcie przysłony do okolic f/2.5 powoduje, że znika ona praktycznie całkowicie.

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh


----- R E K L A M A -----

Największym problemem testowanego obiektywu jest jednak astygmatyzm i to właśnie on jest przyczyną braku rekordów rozdzielczości. Proszę zobaczyć jak wygląda różnica między pionowymi i poziomymi MTF-ami dla jednej z naszych tablic testowych.

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Dla przysłon f/1.8–2.8 średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50 przekracza wysoki poziom 20%. Dopiero dla f/4.0 astygmatyzm zmniejsza się do umiarkowanego poziomu 9%, by na f/5.6 spaść do niewielkiej wartości 5%.

Jeśli chodzi o wygląd obrazów pozaogniskowych, to nie mamy tutaj zastrzeżeń. Rozogniskowane punkty świetlne pokazują co prawda trochę koncentrycznych kręgów, jednak nie mają one dużego natężenia, a same krążki nie mają wyraźnych obwódek na brzegu.

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh