Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Canon EOS 5Ds - test aparatu

30 grudnia 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 53

5. Balans bieli

Canon 5Ds oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto, (3000–7000K),
  • Dzień słoneczny (5200K),
  • Cień (7000K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3200K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Światło lampy błyskowej (6000K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
W przypadku trybu automatycznego mamy dodatkową opcję „priorytet bieli”, po wybraniu której zmniejsza się intensywność ciepłego zabarwienia na zdjęciach wykonanych przy świetle żarowym. Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Co więcej, istnieje możliwość włączenia bracketingu WB ze skokiem ±1, ±2 lub ±3 w jednej z osi kolorów (G-M lub B-A).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.03 97.86
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 8.58 103.2
Pochmurny dzień Auto 3.87 96.61
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.42 96.48
3000K Auto 19.2 121.8
3000K Auto (priorytet bieli) 12.2 105.2
3000K Żarówki 9.34 99.13
3000K 3000K 8.2 94.29
5500K Auto 6.17 107
5500K 5500K 9.66 110.9
Lampa błyskowa Auto 3.31 89.82
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.74 91.15


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W Canonie 5Ds nie obserwujemy poważniejszych problemów z pracą balansu. Przy pochmurnej pogodzie oraz w świetle lampy błyskowej błędy koloru dla automatycznego balansu bieli osiągają niskie wartości, które są nawet niższe niż te zanotowane dla ustawień dedykowanych. Również przy świetle słonecznym automatyka daje błąd na rozsądnym poziomie. Widać jednak, że przy tym oświetleniu nieco większy błąd niż zazwyczaj otrzymaliśmy dla ustawienia dedykowanego. O tej porze roku słońce utrzymuje się nisko nad horyzontem i daje cieplejsze światło, w związku z czym mogło mieć to wpływ na otrzymane wyniki. Ponadto, test był przeprowadzony przy słońcu osłabionym przez wysokie chmury, co również mogło mieć znaczenie. Niestety, nie mieliśmy możliwości powtórzyć testu przy przejrzystym niebie.

Dla standardowego trybu Auto w świetle żarowym dostajemy typowe wyraźne ciepłe zabarwienia obrazu i spory błąd koloru na poziomie ponad 19%. Włączenie opcji priorytetu bieli pozwala zauważalnie ograniczyć ten efekt, choć wartość błędu koloru otrzymanego w tej sytuacji można wciąż uznać za całkiem sporą. Dla uzyskania „bielszej bieli” przy świetle żarowym lepiej jest wybrać tryb dedykowany, a najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Z nasyceniem kolorów w testowanej lustrzance nie ma większych problemów. W większości przypadku odchyłki od 100% są niewielkie lub utrzymują się na rozsądnym poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(priorytet bieli)
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Canon EOS 5Ds - Balans bieli Canon EOS 5Ds - Balans bieli