Olympus PEN-F - test aparatu
1. Wstęp
|  | 
Wbrew początkowym przewidywaniom aparatu nie zaprezentowano na targach CES, a oficjalna premiera Olympusa PEN-F miała miejsce dopiero 27 stycznia bieżącego roku. Dzięki uprzejmości polskiego oddziału firmy, PEN-F został nam zaprezentowany jeszcze przed premierą. Już wtedy zrobił na nas dobre wrażenie, aczkolwiek krótki kontakt z aparatem nie pozwolił oczywiście na kompleksową ocenę jego możliwości. 
Kiedy niedługo po premierze okazało się, że dostępne są produkcyjne egzemplarze aparatu, nie zastanawiając się długo skorzystaliśmy z okazji i wypożyczyliśmy PEN-a F do testu. Jak nowy Olympus poradził sobie w starciu z naszą procedurą testową? Czy nowa, 20-megapikselowa matryca jest w stanie zaoferować lepszą jakość zdjęć niż ta stosowana przez Olympusa do tej pory? Na te i inne pytania odpowiedzi należy szukać w kolejnych rozdziałach niniejszego artykułu.
|  | 
W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Aparat do testu udostępniła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Olympusa PEN-F oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.
| Producent | Olympus | 
|---|---|
| Model | PEN-F | 
| Data premiery | 2016-01-27 | 
| Liczba pikseli | 20.3 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | RAW: • 5184 x 3888 px • 5184 x 3888 px Fine (kompresja: 1/4) • 5184 x 3888 px Normal (kompresja: 1/8) • 10368 x 7776 px* • JPEG: 8160 x 6120 px* * Tryb Hi Res Shot - 8 zdjęć wykonanych z przesunięciem sensora złożonych w 1 fotografię • Współczynnik proporcji 4:3 / 3:2 / 16:9 / 6:6 / 3:4 | 
| Matryca | • 17.4 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 21.8 MPix • Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) • Filtr barw podstawowych (RGB) | 
| Procesor obrazu | TruePic VII | 
| Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF), RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG‑4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) • Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz) | 
| Zakres ISO | Auto (80-25600 ISO, przystosowalne, domyślnie 80-1600 ISO) Ręcznie: 180-25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV | 
| Migawka | Skomputeryzowana migawka szczelinowa 60 s-1/8000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.) | 
| Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3, poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0 | 
| Ogniskowa obiektywu | n/a | 
| Światłosiła | n/a | 
| Zoom optyczny | 0x | 
| Zoom cyfrowy | 2x | 
| Stabilizacja obrazu | Tak | 
| Zapis wideo | • Poklatkowy: 4k, 1080p, 720p (AVI Motion JPEG) • 1920 x 1080 px (Full HD 1080p 16:9) 30p, 25p, 24p / ALL-I(A-I), IPB(SF, F, N) (MOV) • 1920 x 1080 px (Full HD 1080p 16:9) 60p, 50p / IPB (SF, F, N) (MOV) • 1280 x 720 px (HD 16:9) 60p, 50p, 30p, 25p, 24p / ALL-I(A-I), IPB(SF, F, N) (MOV) • 1280 x 720 px (HD 16:9) 30p (MOV) • 640 x 480 px, 30p (AVI otion JPEG) maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD - AVI Motion JPEG), 14 min. (SD), Maksymalna wielkość pliku: 4 GB MOV, 2 GB Motion JPEG Wbudowany mikrofon stereo Kontrola ekspozycji dla filmów: P / A / S / M / Filtr artystyczny Redukcja szumu wiatru Regulacja poziom nagrania dźwięku | 
| Ogniskowanie | 81-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF • Tryb wyboru punktu ostrości: Wszystkie pola, Grupa pól (9 punktów), Pojedyncze pole (normalne), Pojedyncze pole (małe) • Tryby AF: Manualne ustawianie ostrości, Pojedynczy AF, Ciągły AF, Pojedynczy AF + MF, Śledzenie AF • Funkcja wykrywania twarzy • Funkcja wykrywania oka (Wył. / Priorytet bliższego oka / Priorytet prawego oka / Priorytet lewego oka) • Peaking ostrości: wybór kolorów (biały, czarny, czerwony, żółty) • Wspomaganie AF: wbudowana dioda | 
| Pomiar światła | 324-strefowy TTL, Tryby pomiaru: • Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z kontrolą świateł, • punktowy z kontrolą cieni. Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100) | 
| Ostrość od | zależne od obiektywu | 
| Balans bieli | Auto, Światło żarówek, Światło jarzeniowe, Słoneczny dzień, Lampa błyskowa, Zachmurzone niebo, Cień, Tryb podwodny • 2 ustawienia własne wg wzorca • ustawienia wg skali Kelvina (2000K - 14000K) • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki). | 
| Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV lub 7 zdjęć w skoku co 1/3 lub 2/3 EV | 
| Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Czas B, Live Composite, Filtry artystyczne (ART), Film, HDR, Fotostory, Mój tryb • Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Makro, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Tryb jasnej tonacji, Tryb ciemnej tonacji, Cyfrowa stabilizacja obrazu, Makrofotografia - przyroda, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter Rybie oko, Konwerter makro 3D, Konwerter szerokokątny, Z ręki przy świetle gwiazd, Panorama • Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Vintage, Kolorowe elementy | 
| Zdjęcia seryjne | • Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 10 kl./s (do 16 zdjęć RAW) • Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 5 kl./s (do zapełnienia karty pamięci - tryb JPG / L) | 
| Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej, w komplecie zewnętrzna FL‑LM3 • Czas synchronizacji błysku: 1/250 s / 1/8000 s (tryb Super FP) • Tryb działania: Auto, Czerwone oczy, Wymuszenie, Wyłączony, Czerwone oczy w synchronizacji Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow ( na 2. kurtynę), Manualnie - 1/1FULL, 1/64, Błysk dopełniający • Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL • Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne (4 kanały, 4 grupy) Przy bezprzewodowym sterowaniu błyskiem znajdująca się w komplecie lampa błyskowa pełni rolę centralnego flesza • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV | 
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2, 4, 8, 15. 30 s.) | 
| Karta pamięci | Secure Digital (SDHC, SDXC, UHS-I/II) | 
| LCD | Odchylany, 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 16:9 Jasność regulowana w 14 poziomach Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru | 
| Wizjer | Elektroniczny, 2.360.000 px, regulacja -4.0 - +2.0 dioptrii, pole widzenia około 100%, powiększenie maks. 1.23x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii, punkt oczny 20 mm przy -1 dioptrii od soczewki wizjera | 
| Komunikacja i złącza | • Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed, mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2 • Wi-Fi • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III | 
| Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLN-1, wydajność ok. 330 zdjęć | 
| Akcesoria | Korpus (kolor srebrny lub czarny), lampa FL‑LM3, bateria BLN‑1, ładowarka BCN‑1, zakrywka mocowania obiektywu, pasek na ramię, kabel USB, oprogramowanie, instrukcja, karta gwarancyjna | 
| Waga | 373 g (bez akumulatora) ok. 427 g (z akumulatorem i kartą pamięci) | 
| Wymiary | 124.8 x 72.1 x 37.3 mm (bez elementów wystających) | 
| Dodatkowe informacje | Skuteczność stabilizacji wg producenta do 5 EV (stabilizacja 5-osiowa) | 
| Oceny użytkowników | 



 
                        





_1105457014.jpg) 
                         
                        _1826294941.jpg) 
                         
                                




 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.