Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus PEN-F - test aparatu

4 marca 2016
Szymon Starczewski Komentarze: 192

5. Balans bieli

Olympus PEN-F oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300K),
  • Cień (7500K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3000K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Fotografia podwodna,
  • Światło lampy błyskowej (5500K),
  • Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
  • Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). W drugim menu fotografowania znajdziemy opcję bracketingu balansu bieli, która pozwala na zapisanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami (w krokach 2, 4 lub 6 w obu skalach niezależnie). W testowanym aparacie, podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa, znaleźć można opcję dotyczącą pracy automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym: „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie powoduje, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca ustawienie domyślnego trybu balansu bieli przy fotografowaniu z lampą błyskową: automatyczny lub dedykowany lampie błyskowej. Jeśli ową opcję pozostawimy wyłączoną, stosowany będzie aktualnie ustawiony tryb balansu bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.92 111.2
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.14 110.9
Pochmurny dzień Auto 4.73 107.8
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 3.51 106.6
3000K Auto (zach.ciepły kolor wł.) 17 122.3
3000K Auto (zach.ciepły kolor wył.) 19.3 126.4
3000K Żarówki 8.52 110.7
3000K 3000K 4.68 107.2
5500K Auto 6.32 112.9
5500K 5500K 9.82 116.4
Lampa błyskowa Auto 3.98 98.58
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 3.85 97.15



----- R E K L A M A -----

Do pracy balansu bieli w testowanym aparacie nie mamy większych zastrzeżeń. Automatyka działa sprawnie, dając w większości przypadków błędy koloru na rozsądnym poziomie i porównywalnym z tym, jaki obserwujemy przy ustawieniach dedykowanych. Tradycyjnie wyjątkiem jest światło żarowe, przy którym stosując automatyczny balans bieli w pomiarach otrzymujemy spory błąd koloru i to niezależnie od tego, czy opcja „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” jest włączona, czy wyłączona. Warto też zauważyć, że przy użyciu dedykowanego balansu bieli dla tego światła, błąd koloru nie redukuje się w dostatecznym stopniu. Na podstawie dokładnych wyników (prezentowanych w końcowej części rozdziału) widać jednak, że korekcja ciepłego zabarwienia jest w tym przypadku zbyt silna i w efekcie zdjęcie ma nieco zbyt chłodną kolorystykę. Dla uzyskania najlepszej korekcji, przy świetle żarowym najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową.

Z powyższej tabelki widać, że aparat ma raczej tendencję do przesycania koloru (wyjątek stanowi światło lampy błyskowej), aczkolwiek nie jest ona wyjątkowo silna.

Powróćmy jeszcze do kwestii opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”, a dokładniej zachowania aparatu w momencie jej wyłączenia. Po raz kolejny podczas testu w świetle żarowym, otrzymywane wyniki są podobne niezależnie od włączenia, czy wyłączenia owej opcji. Co ciekawe, takie zachowanie daje się zaobserwować nie tylko w przypadku zdjęć tablicy testowej. Spójrzmy na poniższy przykład. Prezentujemy na nim zdjęcia dwóch scenek, które różnią się tylko sposobem wypełnienia tła: na pierwszym mamy białe tło, a na drugim czarne. Dla obu scenek wykonaliśmy zdjęcia przy następujących ustawieniach balansu bieli: temperatura barwowa 3000K, Auto (zach.ciepły kolor wł.) oraz Auto (zach.ciepły kolor wył.).

WB 3000K
Olympus PEN-F - Balans bieli
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON
Olympus PEN-F - Balans bieli
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF
Olympus PEN-F - Balans bieli
WB 3000K
Olympus PEN-F - Balans bieli
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON
Olympus PEN-F - Balans bieli
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF
Olympus PEN-F - Balans bieli

Widać wyraźnie, że kiedy tło jest białe, zdjęcia wykonane z automatycznym balansem bieli przy włączonej i wyłączonej opcji zachowywania ciepłego zabarwienia różnią się w nieznacznym stopniu. Korekcja ciepłej dominanty jest właściwie znikoma. Ale kiedy zastosowaliśmy czarne tło, otrzymaliśmy efekt jakiego należało oczekiwać. Co więcej, korekcja ciepłej dominanty wydaje się być nawet minimalnie zbyt intensywna. Zdjęcie z korektą jest nieco chłodniejsze w porównaniu do tego wykonanego przy balansie temperaturowym 3000K. Warto zatem mieć na uwadze, że korzystanie z automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym, nawet z wyłączoną opcją zachowywania ciepłego koloru, nie gwarantuje takich samych rezultatów w różnych sytuacjach.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(zach.ciepły kolor wł.)
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(zach.ciepły kolor wył.)
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Olympus PEN-F - Balans bieli Olympus PEN-F - Balans bieli