Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A6300 - test aparatu

13 kwietnia 2016
Szymon Starczewski Komentarze: 112

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A6300 umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9. W trybie pełnoklatkowym do wyboru mamy następujące wartości rozdzielczości:
  • L – 6000×4000 (3:2) oraz 6000×3376 (16:9),
  • M – 4240×2832 (3:2) oraz 4240×2400 (16:9),
  • S – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Nocny widok, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym. Ponadto do wyboru jest 6 pozycji, pod które można przypisać wybrane ustawienie (spośród wymienionych przed chwilą), które można niezależnie modyfikować.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Fujifilm X-Pro2 i Canona M3. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.


Obraz na JPEG-ach z A6300 w szerokim zakresie czułości prezentuje dobry poziom. Pod tym względem sytuacja wygląda zadowalająco do ISO 3200. Przy ISO 6400 szum jest już z łatwością zauważalny, choć jego negatywny wpływ można jeszcze uznać za nieznaczny. Przy dalszym wzroście ISO zaszumienie zwiększa się już bardzo szybko i dwie najwyższe czułości wyglądają słabo. Widać również, że mimo utrzymania równoważnej ekspozycji wzrasta jasność obrazu.

W porównaniu do konkurencyjnych bezlusterkowców, obraz na niskich czułościach z testowanego aparatu prezentuje się korzystnie. Widać że w Sony mamy do czynienia z najwyższym wyostrzaniem, podczas gdy w M3 przy minimalnym ustawieniu proces ten w zasadzie nie zachodzi. Powyżej ISO 3200, A6300 zaczyna ustępować pola X-Pro2. Dla wyższych czułości szum w aparacie Fujifilm ma przyjemniejszą dla oka drobnoziarnistą strukturę. W A6300 widać natomiast coraz intensywniejsze kolorowe plamy i nieco większą degradację szczegółów obrazu, będące wynikiem procesu odszumiania.

Wyostrzanie

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3.

Sony A6300, ISO 100
wyostrzenie −3
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +3
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem najniższy stopień wyostrzania obrazu daje optymalny efekt i raczej nie polecamy stosowanie wyższych parametrów. Ponadto zdecydowanie odradzamy korzystania z ustawień wyższych od zera, bowiem obraz wygląda przy nich nienaturalnie.

HDR i DRO

Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A6300 dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (z maksymalną rozpiętością 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu poprzez zmianę krzywej tonalnej. Przykładowe zdjęcia dla różnych ustawień prezentujemy poniżej.

HDR/DRO off
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 1
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 2
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 3
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 4
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 5
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
DRO Auto
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1.0 EV
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2.0 EV
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3.0 EV
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
HDR 4.0 EV
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
HDR 5.0 EV
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
HDR 6.0 EV
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG

Efekty wizualne

Warto również wspomnieć o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu (można ją też umieścić w menu podręcznym lub pod jednym z programowalnych przycisków), a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
  • Zdjęcie retro,
  • High-key miękki,
  • Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Czarno-białe o bogatej gradacji,
  • Efekt miniatury,
  • Akwarela,
  • Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez efektu
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Normalny
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Zimny
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Ciepły
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Zielony
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Magenta
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: kolorowa
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: czarno-biała
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
High-key: Miękki
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: czerwony
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: zielony
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: niebieski
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: żółty
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały – duży kontrast
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość: intensywność średnia
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR: intensywność średnia
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe o bogatej gradacji
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Akwarela
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Ilustracja: intensywność średnia
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia panoramiczne

Sony A6300 oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Można wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • rozmiar standardowy:
    • pozioma – 8192×1856 pikseli,
    • pionowa – 3872×2160 pikseli,
  • rozmiar szeroki:
    • pozioma – 12416×1856 pikseli,
    • pionowa – 5536×2160 pikseli.

Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.

Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG
Sony A6300 - Jakość obrazu JPEG