Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A9 - test aparatu

24 lipca 2017

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pierwsze spojrzenie na Sony A9 pozwoli przede wszystkim zauważyć dużo podobieństwo do modelu Sony A7 II. Bryła korpusu posiada identyczny kształt i matowe, eleganckie wykończenie, podobna jest również budowa uchwytu, a także chropowata guma go okalająca. Wnikliwsze spojrzenie pozwoli jednak zauważyć przede wszystkim dodatkowe, umieszczone na górze aparatu komponenty, które omówimy szerzej w tym rozdziale.

Aparat
Wymiary
Waga
Sony A9
126.9×95.6×63.0 mm
673 g
Sony A7 II
126.9×95.7×59.7 mm
599 g
Canon 1D X II
158.0×167.6×82.6 mm
1530 g
Nikon D5
160×158.5×92 mm
1405 g

Jeżeli chodzi o wymiary i wagę, Sony A9 wyraźnie różni się od konkurentów. Warto jednak zaznaczyć, że aparat ten charakteryzuje się budową modułową, a lustrzanki konkurencji posiadają wbudowany grip. Po podłączeniu dodatkowego gripa wysokość Sony A9 wzrośnie prawie dwukrotnie, a jego waga będzie wynosić 945 g. Widać jednak wyraźnie, że testowany bezlusterkowiec wciąż będzie pozytywnie wyróżniał się gabarytami i ciężarem od 1D X II oraz D5. Porównując nowy model marki Sony do A7 II można zauważyć, że nieznacznie zwiększyła się waga samego korpusu i jego grubość, na co wpływ ma większy, mocniej wyprofilowany uchwyt i większy, cięższy akumulator.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jakość użytych materiałów stoi na wysokim, zgodnym z pozycjonowaniem aparatu poziomie – do jego budowy użyto bowiem stopów magnezu, z których wykonany jest zarówno wewnętrzny szkielet, jak i górna, przednia oraz tylna pokrywa. Sam korpus natomiast jest w całości uszczelniany.

Zasilanie i gniazda

Aparat zasilany jest litowo-jonowym akumulatorem o oznaczeniu NP-FZ100 o zwiększonej względem poprzednika, NP-FW50, pojemności 2280 mAh i napięciu 7.2 V. Ogniwo to ma zapewniać możliwość wykonania 480 zdjęć przy korzystaniu z EVF i 650 zdjęć przy korzystaniu z LCD. Podczas zdjęć w plenerze, gdzie korzystaliśmy zarówno z wizjera, jak i ekranu LCD z automatycznie dostosowaną jasnością, byliśmy w stanie wykonać ponad 1000 zdjęć (głównie z migawką elektroniczną). Jest to bardzo dobry wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że praca baterii była dotychczas słabą stroną aparatów bezlusterkowych. Poziom naładowania ogniwa wyświetlany jest na żywo, z dokładnością do jednego procenta. Opcjonalnie dostępny pionowy uchwyt VG-C3EM mieści dwa akumulatory.

Komora na ogniwo znajduje się w dolnej części korpusu, po prawej stronie. Nie zachodzi więc konieczność odłączania aparatu od złączki statywowej, by wyjąć akumulator. Po tej samej stronie, na bocznej ściance umieszczono podwójny slot na karty pamięci SD (SDHC, SDXC) lub Memory Stick (PRO Duo i PRO-HG Duo). Do wad należy zaliczyć fakt, że tylko jedno gniazdo, oznaczone numerem 1, obsługuje szybki standard UHS-II.

Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na lewej ściance korpusu umieszczony został szereg gniazd i złączy komunikacyjnych. Są to:

  • złącze Ethernet,
  • gniazdo przewodu synchronizacyjnego do lampy błyskowej,
  • wejście mikrofonu zewnętrznego,
  • wejście słuchawek,
  • mikrozłącze HDMI (typ D),
  • złącze mikro-USB 2.0.

Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Niestety, Sony A9 nie obsługuje standardu USB 3.0, co jest krokiem, który ciężko zrozumieć. Przy omawianiu złącz warto również dodać, że stopka Multi Interface, umieszczona na górnym panelu, służy nie tylko do komunikacji z dedykowanymi lampami błyskowymi, lecz również pozwala wykorzystywać takie akcesoria jak mikrofon czy odbiornik GPS.

Przyciski

Jak wspominaliśmy we wstępie niniejszego rozdziału, testowany aparat został pod względem przycisków i pokręteł wyraźnie rozbudowany w stosunku do A7 II. Opis wszystkich elementów sterujących rozpoczniemy od górnej ścianki.

Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po lewej stronie można zauważyć zupełnie nowe w stosunku do A7 II pokrętło odpowiadające za tryb wyzwalania migawki. Aby móc zmienić pozycję, należy wcisnąć i przytrzymać środkowy przycisk. Na pokrętle umieszczono następujące pozycje:
  • zdjęcie pojedyncze,
  • szybki tryb seryjny,
  • średni tryb seryjny,
  • wolny tryb seryjny,
  • samowyzwalacz,
  • bracketing.
Rozwiązanie znane między innymi z modelu Fujifilm X-T2 pozwoliło na umieszczenie bezpośrednio nad tym pokrętłem drugiego, odblokowywanego przez przytrzymanie niewielkiego przycisku przełącznika, oferującego tryby pracy autofokusa:
  • autofokus pojedynczy,
  • autofokus ciągły,
  • autofokus pojedynczy z korekcją ręczną (pozwalający na ręczne doostrzenie po automatycznym ustawieniu ostrości),
  • autofokus manualny.
Po prawej stronie złącza Multi Interface znajduje się odblokowywane poprzez przytrzymanie środkowego przycisku pokrętło trybów PASM, oferujące następujące funkcjonalności:
  • AUTOM – tryb automatyczny,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb preselekcji przysłony,
  • S – tryb preselekcji czasu naświetlania,
  • M – tryb manualny,
  • 1, 2, 3 – tryby użytkownika,
  • tryb filmowy,
  • tryb S&Q (Slow and Quick motion) – obsługujący filmowanie w trybie zwolnionym i przyspieszonym.
Po prawej stronie pokrętła znajdziemy dwa programowalne przyciski, oznaczone C1C2, które domyślnie odpowiadają za, kolejno, wybór metody autofokusa oraz ustawienia balansu bieli. Powyżej, na wysuniętym względem korpusu uchwycie umieszczony został przycisk wyzwalania migawki zintegrowany z włącznikiem. Z kolei w dolnym prawym rogu górnej ścianki zlokalizowano pokrętło kompensacji ekspozycji, które pozwala na ustawienie wartości od −3 do +3 z podziałką 1/3 EV. Pokrętło to, w porównaniu do pozostałych, nie jest zabezpieczone żadnym przyciskiem blokującym. Zerknijmy teraz na tylną ściankę aparatu:

Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zaczynając od lewej strony, znajdziemy programowalny przycisk C3, który domyślnie odpowiada za typ migawki, a także guzik uruchamiający Menu. Po drugiej stronie wizjera znajduje się przycisk rozpoczynający i kończący filmowanie. Z jego prawej strony umieszczone zostały dwa przyciski o podwójnej funkcji: AF-ON, który w trybie odtwarzania odpowiada za przybliżanie zdjęć oraz blokujący ekspozycję AEL, odpowiednio o funkcji oddalania zdjęć i przechodzenia do widoku miniatur. Pomiędzy tymi guzikami odnajdziemy pokrętło sterujące. Poniżej, z prawej strony ekranu LCD znajduje się dżojstik, którego funkcją jest przełączanie punktów autofokusa. Jest on jednocześnie programowalnym przyciskiem. Niżej odnajdziemy guzik Fn uruchamiający podręczne menu i odpowiadający za wysyłanie zdjęć do smartfona w trybie odtwarzania. Następnie, idąc w dół, natkniemy się na wybierak wielokierunkowy. Zarówno przycisk środkowy, jak i kierunkowe są, tak jak większość guzików A9, programowalne. Dwa z przycisków kierunkowych posiadają domyślne funkcje: prawy odpowiada za regulację czułości ISO, górny natomiast przełącza widoki zarówno w trybie fotografowania, jak i odtwarzania. Funkcją przycisku środkowego jest uruchomienie eye-focus, który jest aktywny tak długo, jak przycisk ten jest przytrzymywany. Na samym dole znajdziemy tradycyjnie dwa przyciski: pierwszy odpowiada za przejście do trybu odtwarzania zdjęć, drugi z kolei, programowalny C4 w trybie odtwarzania służy do usuwania fotografii.

Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na przodzie korpusu znajdziemy tylko dwa aktywne komponenty: umieszczone u góry uchwytu pokrętło sterujące oraz, po lewej stronie bagnetu, przycisk zwalniający blokadę obiektywu.

Model A9, tak jak inne aparaty Sony z tej linii, posiada szerokie możliwości konfiguracyjne. Zaprogramować możemy aż 13 przycisków w trybie fotografowania (nagrywania) i 3 guziki w trybie odtwarzania. W tym pierwszym są to: kółko sterujące, przyciski własne C1, C2, C3, C4, guzik dżojstika, wszystkie, łącznie ze środkowym przyciski wybieraka kierunkowego, guzik AEL, AF-ON oraz przycisk blokady ostrości. Lista funkcji, jakie możemy przypisać przyciskom podzielona jest na 19 tematycznych zakładek i obejmuje:

    Jakość/Rozmiar obrazu:
    • Jakość,
    • Rozmiar obrazu,
    • Format obrazu,
    • APS-C/Super 35 mm.
    Tryb fotografowania/pracy:
    • Tryb pracy,
    • Samowyzwalacz przy bracketingu,
    • Pamięć ustawień aparatu,
    • Przypisanie ustawień własnych pozycji 1 na pokrętle trybów,
    • Przypisanie ustawień własnych pozycji 2 na pokrętle trybów,
    • Przypisanie ustawień własnych pozycji 3 na pokrętle trybów.
    AF1:
    • Blokada regulacji AF/MF,
    • Zmiana regulacji AF/MF,
    • Standardowy obszar ostrości,
    • Obszar ostrości,
    • Ustawienie ostrości,
    • Zarejestrowanie obszaru AF przy blokadzie.
    AF2:
    • Przełączenie zarejestrowanego obszaru AF,
    • Zarejestrowanie obszaru AF+AF włączone,
    • Środkowy AF z podążaniem,
    • AF priorytet oczu,
    • AF włączony,
    • Blokada fokusa.
    Ekspozycja 1
    • Kompensacja ekspozycji,
    • ISO,
    • minimalna szybkość migawki przy AUTO ISO,
    • Tryb pomiaru,
    • Blokada AEL,
    • Przełączenie AEL.
    Ekspozycja 2:
    • Blokada AEL (w trybie punktowego pomiaru ekspozycji),
    • Przełączenie AEL (w trybie punktowego pomiaru ekspozycji).
    Lampa błyskowa:
    • Tryb błysku,
    • Korekcja błysku,
    • Pamięć blokady FEL,
    • Zmiana blokady FEL,
    • Pamięć blokady FEL/AEL,
    • Zmiana blokady FEL/AEL.
    Kolor/WB/Obróbka obrazu:
    • Balans bieli,
    • Ustawienie priorytetu bieli w AWB,
    • DRO/AUTO HDR,
    • Strefa twórcza,
    • Efekt wizualny.
    Asysta ostrości:
    • Powiększenie,
    • Poziom zarysu,
    • Kolor zarysu.
    Wykrywanie twarzy/Asysta fotografowania:
    • Wykrywanie twarzy,
    • Przewodnik w aparacie.
    Film:
    • Rozpoczęcie/zakończenie nagrywania
    • Liczba klatek na sekundę w trybie S&Q,
    • Poziom nagrywania audio,
    • wyświetlanie poziomu dźwięku,
    • Wybór wyświetlania znaku.
    Migawka/SteadyShot:
    • Typ migawki,
    • SteadyShot,
    • Regulacja SteadyShot,
    • Długość ogniskowej w SteadyShot.
    Zoom:
    • Zoom.
    Wyświetlanie/Auto podgląd 1:
    • Podgląd przysłony,
    • Podgląd zdjęcia,
    • Wybieranie Wizjer/Monitor,
    • Liczba klatek na sekundę wizjera,
    • Zebra,
    • Linia siatki.
    Wyświetlanie/Auto podgląd 2:
    • Wyświetlenie podglądu na żywo,
    • Jasne monitorowanie (doraźne wzmocnienie działania funkcji focus-peaking),
    • Wyłącz monitor.
    Własna czynność:
    • Sygnały audio.
    Sieć:
    • Wyślij do smartfona,
    • Przesyłanie TFP.
    Ustawienia:
    • Jasność monitora,
    • Przełącz wyświetlanie TC/UB,
    • Wybierz nośnik nagrywania.
    Inne:
    • Nie ustawiono.
Do kółka sterującego przy wybieraku kierunkowym przypisać możemy: przesunięcie punktu AF: lewo/prawo, przesunięcie punktu AF góra/dół, wartość przysłony, szybkość migawki, ISO, balans bieli, strefa twórcza, efekt wizualny oraz brak funkcji.

Przyciski kierunkowe przy wybieraku mają nieco okrojoną możliwość konfiguracji. Liczba funkcji, które możemy im przypisać, pogrupowana jest bowiem w 17 zakładkach i brakuje kilku funkcjonalności dotyczących głównie autofokusa oraz ekspozycji.

W trybie odtwarzania konfigurować możemy przyciski C1, C2, C3 oraz Fn. Lista funkcji wygląda następująco:

    Wyświetlanie/Auto podgląd:
    • Wybór Wizjer/Monitor.
    Sieć:
    • Wyślij do smartfona,
    • Przesyłanie FTP.
    Odtwarzanie:
    • Kasuj,
    • Indeks obrazów,
    • Obróć,
    • Powiększ,
    • Przechwyć zdjęcie.
    Ustawienia:
    • Przełącz wyświetlanie TC/UB.
    Inne:
    • Uruchomienie ustawień własnych (nagrywanie).
Przycisk Fn nie posiada natomiast zakładki Inne.

Menu

Menu układem i sposobem podzielenia zakładek przypomina to zastosowane w lustrzance A99 II. Mamy więc pięć zakładek, których poszczególne strony są dodatkowo pogrupowane oraz – co jest długo wyczekiwaną nowością w bezlusterkowym systemie Sony – Moje Menu.

Menu fotografowania:

Menu fotografowania II:

Menu filmowania:

Menu ustawień własnych:

Menu sieci:

Menu odtwarzania:

W Moim Menu dostępne jest 5 zakładek, a w każdej z nich może mieścić się 6 pozycji. Dodawanie kolejnych pozycji do Mojego Menu jest bardzo proste – po wciśnięciu „dodaj pozycję” wystarczy wybrać żądaną nastawę menu z 32 opisanych zakładek, wybrać dla niej miejsce w pięciu dostępnych zakładkach Mojego Menu a następnie, jeśli w tej zakładce są już zapisane inne pozycje, wybrać kolejność. Możliwe jest również sortowanie stworzonych wcześniej pozycji, a także usuwanie tych niechcianych.

Kolejną, usprawniającą poruszanie się po najczęściej wybieranych nastawach aparatu, jest możliwość samodzielnej konfiguracji menu funkcyjnego. Pozycję za to odpowiadającą znajdziemy w menu ustawień, składa się ona z dwóch zakładek oferujących po 6 pozycji, z których każdej możemy oddzielnie przypisać żądaną funkcję. Lista dostępnych funkcji znajduje się poniżej.

  • Jakość,
  • Rozmiar obrazu,
  • Format obrazu,
  • APS-C/Super 35mm,
  • Tryb pracy,
  • Samowyzwalacz przy bracketingu,
  • Obszar ostrości,
  • Środkowy AF z podążaniem,
  • Kompensacja ekspozycji,
  • ISO,
  • Minimalna szybkość migawki przy AUTO ISO,
  • Tryb pomiaru,
  • Tryb błysku,
  • Korekcja błysku,
  • Balans bieli,
  • Ustawienie priorytetu w AWB,
  • DRO/AUTO HDR,
  • Strefa twórcza,
  • Efekt wizualny,
  • Poziom zarysu,
  • Kolor zarysu,
  • Wykrywanie twarzy,
  • Liczba klatek na sekundę w S&Q,
  • Poziom nagrywania audio,
  • Wyświetlanie poziomu dźwięku,
  • Typ migawki,
  • SteadyShot,
  • Regulacja SteadyShot,
  • Długość ogniskowej SteadyShot,
  • Liczba klatek na sekundę wizjera,
  • Zebra,
  • Linia siatki,
  • Wyświetlanie podglądu na żywo,
  • Sygnały audio,
  • Wybór nośnika nagrywania,
  • Tryb fotografowania,
  • Nieustawiono.

Wyświetlacz

Sony A9 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W A9 zastosowano 3-calowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny typu TFT o zwiększonej względem A7 II (1 228 800 punktów) rozdzielczości wynoszącej 1 440 000 punktów. Charakteryzuje się on świetną jakością obrazu i dobrym kontrastem. Ręcznej nastawy jasności wizjera można dokonywać w pięciostopniowej skali (od −2 do +2). W mocnym słońcu najlepszą widoczność zapewni dedykowany tryb słonecznej pogody. Taka nastawa da gwarancje, że obraz będzie czytelny, a jego widoczność nie zostanie ograniczona odblaskami otoczenia.

Ważnym usprawnieniem jest fakt, że zastosowany w A9 ekran jest dotykowy. Możemy w ten sposób sterować ostrością, a także nawigować po zdjęciach w trybie odtwarzania. Nie jest z kolei możliwa obsługa menu czy menu funkcyjnego.

Podobnie jak A7 II, ekran umieszczony jest na odchylanym przegubie, co zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 107 stopni w górę lub 41 stopni w dół.

Zmianą wyświetlanych na monitorze parametrów i informacji steruje przycisk DISP. Dostępnych jest 6 wariantów:

  • Obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami, między innymi o karcie, na którą następuje zapis, proporcji boków, jakości zdjęć i filmów, procentowy wskaźnik naładowania baterii, ikonki informujące o tym, czy aktywna jest funkcja SteadyShot, sparowanie ze smartfonem czy NFC, a także parametry ekspozycji przedstawione liczbowo oraz graficznie (przysłona i czas naświetlania),
  • Obraz z parametrami ekspozycji oraz dwoma pionowymi kolumnami po dwóch stronach kadru, zawierającymi informację o, między innymi, trybie wyzwalania migawki,, nastawie ostrości, metodzie ostrości, szybkości odświeżania wizjera, trybie pomiaru światła, balansie bieli, stanie opcji rozszerzonej dynamiki, a także o strefie twórczej i efekcie wizualnym,
  • Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka informująca o tym, czy dioda wspomagająca autofokus jest włączona,
  • Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka informująca o tym, czy dioda wspomagająca autofokus jest włączona oraz histogram,
  • Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka informująca o tym, czy dioda wspomagająca autofokus jest włączona oraz elektroniczna poziomica,
  • brak podglądu fotografowanego obrazu, widoczne są ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym, ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji.
Warto również dodać, że przy parametrach ekspozycji w trybie M wyświetlany jest poziom niedoświetlenia/prześwietlenia względem pomiaru ekspozycji przez aparat wyrażony w EV. Jego zakres wynosi od −2 EV do +2 EV.

W trybie przeglądania zdjęć możemy oglądać pojedynczą fotografię w trybie pełnoekranowym oraz z wyświetleniem podstawowych parametrów naświetlania i informacji o pliku, a także w szczegółowym widoku z histogramem luminancji oraz dla poszczególnych kanałów RGB. Powiększenia widoku zdjęć dokonujemy przy pomocy przycisku z symbolem lupy oraz tylnego kółka sterującego (przednie służy wówczas do przeglądania zdjęć w powiększeniu) lub dotykowo. Dotykowo możemy również przerzucać zdjęcia. Widok miniatur obejmuje siatkę 3×3 oraz 5×5 szt. W tym trybie możemy zdecydować, czy chcemy oglądać zdjęcia, widok kalendarza, czy katalog z filmami MP4, XAVC S lub AVCHD.

Fiilmowanie

Sony A9 posiada przycisk, który umożliwia rozpoczęcie filmowania nawet w momencie, gdy pokrętło PASM ustawione jest na tryb fotografowania (taką możliwość można również wyłączyć w menu), wtedy rejestracja odbywać się będzie w takim trybie, jaki widnieje na kole nastaw. Za uruchomienie rejestracji wideo odpowiada autonomiczny przycisk, którego lokalizacja jest jednak niefortunna. Znajduje się on bowiem w miejscu znacznie oddalonym od pozycji kciuka co powoduje, że jego wciśnięcie wymaga oderwania lewej ręki z aparatu co, przy używaniu cięższych obiektywów doprowadza do zarejestrowania w początkowej fazie filmowania niechcianych drgań. Drgania te można zaobserwować w części filmów przykładowych, umieszczonych poniżej.

Po przełączeniu pokrętła PASM na tryb filmowania można wybrać w menu filmowania sposób pomiaru ekspozycji (automatyczny, manualny, preselekcja przysłony, preselekcja migawki), a także sposób ogniskowania (ciągły lub manualny, nie przewidziano autofokusa pojedynczego). Prędkość autofokusa ciągłego można regulować w trzystopniowej skali: mała, średnia i wysoka. W trakcie filmowania dostępna jest oczywiście zebra i wspomaganie ogniskowania w postaci focus-peaking. Filmy nagrywane są w trzech formatach: XAVC S, AVCHD lub MP4 z użyciem kodeka MPEG-4 AVC/H.264. Sony A9 nagrywa wykorzystując pełny sensor, a następnie skalując obraz we wszystkich formatach, za wyjątkiem ustawień XAVC S 4K 30p z prędkościami 100 Mb/s oraz 60 Mb/s – w takim wypadku crop wynosi 1.2. Po podpięciu obiektywów Sony zaprojektowanych pod format APS-C (lub aktywowanie w menu pozycji APS-C/Super 35mm) nastąpi zawężenie pola widzenia 1.5 raza. Dostępne są następujące tryby zapisu:

  • XAVC S 4K (3840×2160):
    • 30p, 100 Mb/s,
    • 25p, 100 Mb/s,
    • 24p, 100 Mb/s,
    • 30p, 60 Mb/s,
    • 25p, 60 Mb/s,
    • 24p, 60 Mb/s,
  • XAVC S HD (1920×1080):
    • 120p, 100 Mb/s,
    • 120p, 60 Mb/s,
    • 100p, 100Mb/s,
    • 100p, 60Mb/s,
    • 50p, 50 Mb/s,
    • 30p, 50 Mb/s,
    • 25p, 50 Mb/s,
    • 24p, 50 Mb/s,
  • AVCHD (1920×1080):
    • 60p, 28 Mb/s, PS,
    • 50p, 28 Mb/s, PS,
    • 60i, 24 Mb/s, FX,
    • 60i, 17 Mb/s, FH,
    • 50i, 24 Mb/s, FX,
    • 50i, 17 Mb/s, FH,
    • 25p, 24 Mb/s, FX,
    • 25p, 17 Mb/s, FH,
    • 24p, 24 Mb/s, FX,
    • 24p, 17 Mb/s, FH,
  • AVC MP4 (1920×1080):
    • 60p, 28 Mb/s,
    • 50p, 28 Mb/s,
    • 30p, 16 Mb/s,
    • 25p, 16 Mb/s,
  • AVC MP4 (1280×720):
    • 30p, 6 Mb/s,
    • 25p, 6 Mb/s.

Sony A9 oferuje tryb S&Q, zlokalizowany na oddzielnej pozycji pokrętła trybów, który umożliwia nagrywania spowolnionych lub przyspieszonych filmów. W efekcie, filmy możemy spowolnić:

  • 5-krotnie – 120 kl/s do 24p,
  • 4-krotnie – 120 kl/s do 30p oraz 100 kl/s do 25p,
  • 2.5-krotnie – 60 kl/s do 24p,
  • 2-krotnie – 60 kl/s do 30p oraz 50 kl/s do 25p,
  • 1.25-krotnie – 30 kl/s do 24p.
Dostępna jest również możliwość przyspieszenia, które pozwala na ustawienie prędkości nagrywania 1 kl/s, 2 kl/s, 3 kl/s, 4 kl/s, 6 kl/s, 8 kl/s, 12 kl/s, 15 kl/s oraz 30 kl/s i odpowiedniego klaktażu wyjściowego (24p, 25p, 30p, 50p, 60p). W efekcie, przyspieszenie będzie ilorazem wybranego trybu i ustawionej prędkości nagrywania.

W Sony A9 istnieje możliwość nagrywania filmów z autofokusem śledzącym, nie jest ona jednak dostępna w trybach z najwyższym klatkażem, 120 oraz 100 fps. Istotny jest jednak fakt, że w tych trybach, mimo braku autofokusa śledzącego, dostępny jest autofokus ciągły. Niestety, funkcjonalność autofokusa śledzącego jest, względem fotografowania, mocno ograniczona. Nie jesteśmy w stanie wybrać go jako oddzielnej metody, aby filmować w tym trybie musimy zatem w menu fotografowania uruchomić środkowy punkt śledzący.

A9 pozbawiony został znanych z innych aparatów tego producenta profilów obrazu Gamma S-Log, które pozwalają na zarejestrowanie sceny o większej rozpiętości tonalnej. Pojawiły się jednak informację, że, być może, nachodząca aktualizacja oprogramowania wprowadzi te udogodnienie do najnowszego bezlusterkowca.

Filmy przykładowe

Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane Sony A9. Wszystkie nagrane zostały w trybie autofokusa ciągłego i włączoną stabilizacją obrazu. Wykorzystane obiektywy to Sony FE 55 mm f/1.8 Carl Zeiss Sonnar T* (Ob1) oraz Sony FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS (Ob2).
    XAVC S
    • film 1 – 4K, 100 Mb/s, 30p, 200 MB (ob2),
    • film 2 – 4K, 100 Mb/s, 30p, 224 MB (ob1),
    • film 3 – 4K, 100 Mb/s, 30p, 220 MB (ob1), film nagrany po zmroku,
    • film 4 – 4K, 60 Mb/s, 30p, 128 MB (ob1),
    • film 5 – 4K 100 Mb/s,, 25p, 188 MB (ob1),
    • film 6 – 4K 100 Mb/s,, 25p, 212 MB (ob1),
    • film 7 – 4K 60 Mb/s,, 25p, 160 MB (ob1),
    • film 8 – 4K, 100 Mb/s, 24p, 216 MB (ob2),
    • film 9 – 4K, 100 Mb/s, 24p, 216 MB (ob2), film nagrany po zmroku,
    • film 10 – 4K, 100 Mb/s, 24p, 192 MB (ob2), film nagrany po zmroku,
    • film 11 – 4K, 60 Mb/s, 24p, 132 MB (ob1),
    • film 12 – Full HD, 100 Mb/s, 120p, 156 MB (ob1), film spowolniony 5 razy,
    • film 13 – Full HD, 100 Mb/s, 120p, 72 MB (ob2), film spowolniony 5 razy, test autofokusa ciągłego,
    • film 14 – Full HD, 60 Mb/s, 120p, 144 MB (ob2), film spowolniony 5 razy, film nagrany po zmroku,
    • film 15 – Full HD, 60 Mb/s, 120p, 132 MB (ob2), film spowolniony 4 razy,
    • film 16 – Full HD, 100 Mb/s, 100p, 244 MB (ob1),
    • film 17 – Full HD, 50 Mb/s, 60p, 96 MB (ob1), film nagrany po zmroku,
    • film 18 – Full HD, 50 Mb/s, 50p, 140 MB (ob1),
    • film 19 – Full HD, 50 Mb/s, 30p, 140 MB (ob1), film nagrany po zmroku,
    • film 20 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, 96 MB (ob1),
    • film 21 – Full HD, 50 Mb/s, 24p, 136 MB (ob2).
    AVCHD
    • film 22 – Full HD, 28 Mb/s, 60p, 38 MB (ob2),
    • film 23 – Full HD, 28 Mb/s, 50p, 50 MB (ob2),
    • film 24 – Full HD, 24 Mb/s, 60i, 21 MB (ob1),
    • film 25 – Full HD, 17 Mb/s, 60i, 34 MB (ob1),
    • film 26 – Full HD, 17 Mb/s, 50i, 49 MB (ob1),
    • film 27 – Full HD, 24 Mb/s, 25p, 53 MB (ob1),
    • film 28 – Full HD, 17 Mb/s, 25p, 53 MB (ob1),
    • film 29 – Full HD, 24 Mb/s, 24p, 31 MB (ob1),
    • film 30 – Full HD, 17 Mb/s, 24p, 23 MB (ob1).
    AVC MP4
    • film 31 – Full HD, 28 Mb/s, 60p, 49 MB (ob2),
    • film 32 – Full HD, 28 Mb/s, 50p, 57 MB (ob1),
    • film 33 – Full HD, 16 Mb/s, 30p, 40 MB (ob2),
    • film 34 – Full HD, 16 Mb/s, 25p, 36 MB (ob1),
    • film 35 – HD, 6 Mb/s, 30p, 15 MB (ob2),
    • film 36 – HD, 6 Mb/s, 25p, 19 MB (ob1).
Test stabilizacji

Wizjer

A9 otrzymał zupełnie nowy wizjer elektroniczny Quad-VGA OLED o rekordowej w tym systemie rozdzielczości 3 686 400 punktów i powiększeniu 0.78x. Zapewnia on oczywiście 100-procentowe pokrycie kadru, jego punkt oczny znajduje się natomiast w odległości 23 mm. Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do +3. Posiada on dwie szybkości odświeżania, które reguluje się ręcznie: standardową (60 kl/s) oraz szybką (120 kl/s).

W kwestii jasności, możliwe jest zdanie się na automatyczny dobór jasności do warunków fotografowania oraz możliwość ręcznego ustawienia jasności wizjera w pięciostopniowej skali (od −2 do +2), co ułatwić ma wyświetlana po wejściu w ręczne ustawienie jasności w wizjerze tablica szarości i kolorów. Istnieje także możliwość ustawienia temperatury barwowej wizjera w 5- stopniowej skali (od −2 do +2). Przyciskiem Disp możliwe jest przełączanie pomiędzy ekranami – takimi samymi, jak na wyświetlaczu. Dodatkowo, możliwe jest ustawienie (jednocześnie na ekranie i w wizjerze) linii pomocniczych – siatka kwadratowa, siatka 3×3, siatka kwadratowa + linie poziomie oraz brak.

Bezpośrednio nad okularem wizjera umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który po przyłożeniu oka do celownika wygasza ekran LCD. Warto zaznaczyć, że przy korzystaniu z wizjera aktywna jest funkcja przybliżenia części kadru, a także focus-peaking, co znacznie usprawnia ręczne ostrzenie.

Omawiany wizjer charakteryzuje się dobrą jakością, która zapewniona jest nie tylko przez bardzo wysoką rozdzielczość, ale też duże powiększenie. Dodatkowo, dzięki dużej szybkości odświeżania nie spotkamy się z żadnymi opóźnieniami. Warto jednak zaznaczyć, że podczas szybkiego trybu seryjnego opcja 120 kl/s jest niedostępna. W gorszych warunkach oświetleniowych obraz jest co prawda nieco zaszumiony, efekt smużenia został jednak ograniczony do minimum. Porównanie z wizjerem w Fujifilm X-T2 pozwala nam stwierdzić, że ten zastosowany w Sony A9 sprawuje się znakomicie.