Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D80 - test aparatu

11 kwietnia 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 145

4. Balans bieli


W Nikonie D80 można pracować z balansem bieli ustawionym na na tryb Automatyczny i odpowiednim dla światła: żarowego, jarzeniowego, słonecznego, słonecznego przy zachmurzonym niebie i wbudowanej lampie błyskowej. Jest także balans bieli odpowiadający miejscu zacienionemu. Można także zmieniać balans bieli w sposób określony przez skalę temperaturową w Kelwinach lub zdefiniować w sposób ręczny na białym bądź szarym obszarze. Zmiana balansu bieli odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku WB i obracaniu pokrętła na tylnej ściance. Kontrolki na panelu informują o aktualnym trybie balansu bieli. Można także zmienić ten parametr w menu aparatu.

Jak w każdym naszym teście, tak i dla D80, przetestowaliśmy ustawienia balansu bieli dla różnego światła. Automatyczny balans bieli sprawdziliśmy w działaniu ze światłem słonecznym i przy zachmurzonym niebie, a także ze światłem żarowym i wbudowanej lampy błyskowej. Sprawdziliśmy również jak dla światła żarowego, słonecznego, lampy błyskowej i przy zachmurzeniu radzą sobie adekwatne do tego oświetlenia balanse bieli. Rezultaty, oparte na procedurze Colorcheck z programu Imatest, przedstawione są poniżej.

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Dzień pochmurny. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło Żarowe. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej aparatu. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Balans bieli lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej aparatu. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Balans światło żarowe. Światło Żarowe. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Balans bieli Światło słoneczne. Światło słoneczne. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Balans bieli Dzień pochmurny. Światło: dzień pochmurny. Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli


----- R E K L A M A -----


Dla przejrzystości, umieściliśmy w tabeli otrzymane wartości nasycenia S i błędu koloru dC dla danego balansu bieli (WB) i światła:

Balans bieli: Auto Auto Auto Auto Lampa błysk. Chmurka Słońce Żarówka
Światło: lampa błysk. pochmurny dzień Słońce żarówka lampa błysk. pochmurny dzień Słońce żarówka
dC D80 6.41 6.59 5.31 15.4 5.06 5.19 8.84 13.6
S[%] D80 107.9 118.8 113.2 126.0 104.4 116.0 118.0 123.8


Przy pracy z D80 od razu rzuca się w oczy bardzo dobre odwzorowanie kolorów na zdjęciach z lampą błyskową. Wyniki na tym samym poziomie ma Nikon D200. W pozostałych przypadkach widać zdecydowane przesycenie kolorów wynoszące aż kilkanaście procent. Dla kogoś kto lubi ''cukierkowe'' kolory nie będzie to wadą, ale jeśli nazywać Nikona D80 półprofesjonalną lustrzanką, to oczekiwać należy idealnych kolorów. W przypadku średniego błędu koloru nie możemy jednak narzekać. Jedyne problemy wystąpiły przy świetle żarowym, gdzie z reguły każdy aparat ma bardzo złe wyniki oraz przy świetle słonecznym i odpowiednim do niego balansie bieli. Błąd koloru w przypadku tego ostatniego, wynoszący 8.84 jest mniejszy niż u Canona 400D, ale i tak zbyt wysoki. W reszcie przypadków jest bardzo dobrze.

Tabela poniżej, to zdjęcia skóry ludzkiej, wykonane przy świetle lamp o temperaturze barwnej 5000 K i błyskowej lampie aparatu. Wizualnie można porównać, który z aparatów wierniej oddaje odcień skóry.

Aparat Balans bieli: Auto Balans bieli: Lampa błyskowa
Nikon D80 Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Canon 400D Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Nikon D50 Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Nikon D200 Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli
Canon 20D Nikon D80 - Balans bieli Nikon D80 - Balans bieli