Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-E3 - test aparatu

27 listopada 2017

3. Użytkowanie i ergonomia

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Rękojeść została względem poprzednika nieco powiększona, zatem komfort trzymania aparatu nieco się zwiększył. Wciąż nie jest to jednak poziom flagowego X-T2 – nie zmienia to jednak faktu, że aparat, zwłaszcza z mniejszymi obiektywami z serii f/2, trzyma się całkiem wygodnie. Dobre wrażenie robi guma, którą wyłożono przednią oraz tylną, przeznaczona pod kciuk, część aparatu. Jakość uchwytu na pewno polepszyłby opcjonalny uchwyt MHG-XE3. Nie posiada on ani dodatkowych elementów sterujących, ani miejsca na drugą baterię, oferuje jednak wyraźnie powiększoną rękojeść.

Zestaw elementów sterujących jest zdecydowanie satysfakcjonujący – cieszy również obecność drugiego pokrętła zmiany parametrów. Szybką zmianę nastaw gwarantują dwa koła: czasu oraz kompensacji ekspozycji oraz pokrętło przysłony umieszczone na większości obiektywów Fujinon.


----- R E K L A M A -----

Bardzo dużym plusem jest również zestaw programowalnych gestów za ekranie LCD oraz 4 fizyczne programowalne przyciski. Należy również pochwalić obecność konfiguralnego menu szybkiego oraz Mojego Menu. W efekcie, nawet bardziej zaawansowani użytkownicy nie powinni na obsługę X-E3 narzekać. Nie można również zapominać o zaimplementowanej obsłudze dotykowej, której obecność zdecydowanie polepsza jakość obsługi aparatu. Świetnie poprawia szybkość poruszania się po aparacie i ustawiania punktu AF obecność dżojstika, która dotychczas zarezerwowana była dla najwyżej serii X-T2/1 oraz X-Pro 2/1. Pozytywnie oceniamy także dźwignię przełączającą pomiędzy ustawieniami manualnymi a automatycznymi – dzięki temu w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji możemy zdać się na automatykę mając pewność, że zdjęcie będzie poprawnie naświetlone.

Gdy ustawimy manualny wybór płaszczyzny ostrości, aparat wspomaga proces ostrzenia, wyświetlając na ekranie lub w wizjerze wskaźnik odległości, na którym zaznaczona jest też spodziewana głębia ostrości. Dodatkowo aparat posiada funkcję podświetlania ostrych fragmentów (focus-peaking) oraz symulację wizjera klinowego (split-screen). W tym drugim wypadku obraz jest czarno-biały i zajmuje część kadru, który odpowiada rozmieszczeniu czujników fazowych na matrycy. Oczywiście możemy też skorzystać z cyfrowego powiększenia, by dokładnie widzieć ten fragment kadru, który chcemy mieć ostry.

Użytecznym udogodnieniem jest bez wątpienia elektroniczna migawka. Pozwala ona wyeliminować problem drgań mechanicznej, a także uzyskać bardzo krótkie czasy naświetlania – aż do 1/32000 s. Podlega ona jednak pewnym ograniczeniom. Po pierwsze, najdłuższy czas naświetlania to 1 sekunda, zakres czułości ograniczony jest do natywnych. Nie możemy także używać zewnętrzej lampy błyskowej, a także wyzwalać lamp studyjnych. Poza tym, na zdjęciach obiektów w ruchu bez trudu zauważymy niekorzystny efekt rolling shutter.

Obiektywy

System bezlusterkowy Fujifilm jest obecny na rynku sprzętu fotograficznego już od ponad 5 lat. Przez ten czas pojawiło się sporo ciekawych obiektywów, a nowe modele są systematycznie prezentowane. Lista obiektywów z mocowaniem Fujifilm X (nie tylko tego producenta) dostępna jest tutaj.

Warto także wspomnieć o dostępnym w sprzedaży adapterze Fujifilm M-mount, umożliwiającym podłączenie obiektywów z bagnetem M, które są produkowane przez Leicę, Zeissa i Voigtlandera.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Szybkość

Aparat uruchamia się w nieco mniej niż sekundę. Trochę dłużej zajmuje z kolei wybudzenie go ze stanu spoczynku. Obsługa menu, przejście do widoku miniatur czy przeglądanie zdjęć odbywa się bez żadnych opóźnień. Co ciekawe, fotografowanie na dwóch najwyższych, rozszerzonych czułościach wiąże się z chwilowym opóźnieniem i wyświetleniem czarnego ekranu.

Zdjęcia seryjne

X-E3 umożliwia wykonywanie zdjęć seryjnych z następującymi szybkościami: 14 kl/s, 11 kl/s, 8 kl/s, 5 kl/s, 4 kl/s, 3 kl/s. Przy zapisie seryjnym 14 kl/s w trybie AF-C pole ostrości zostaje ograniczone do strefy 7×7.

  • Migawka elektroniczna:
    • 185 zdjęć JPEG (6.2 kl/s),
    • 64 bezstratnie skompresowanych zdjęć RAW (2.1 kl/s).
  • Migawka mechaniczna:
    • 176 zdjęć JPEG (5.9 kl/s),
    • 64 bezstratnie skompresowanych zdjęć RAW (2.1 kl/s).
Zacznijmy prezentację wyników od migawki elektronicznej.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Aparat w obu przypadkach nie ma problemu z osiągnięciem deklarowanej prędkości. Długość serii przy zdjęciach JPEG trwa nieco ponad 2 sekundy, a przy zdjęciach RAW 1.5 s. Następnie, w pierwszym przypadku prędkość spada do wciąż niezłych ok. 6 kl/s, a w drugim do ok. 1.5 kl/s.

Zobaczmy, jak wygląda sytuacja przy fotografowaniu z migawką mechaniczną.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Przy fotografiach JPEG prędkość 8 kl/s utrzymuje się przez prawie 13 sekund, co jest bardzo dobrym wynikiem. Następnie nieznacznie spada. Z kolei przy RAW-ach długość serii z maksymalną prędkością to odrobinę ponad 3 s – potem prędkość fotografowania spada dwukrotnie.

Wypadkowa ilość zdjęć w 30-sekundowej serii praktycznie nie zależy od tego, czy używamy migawki elektronicznej, czy mechanicznej. X-E3 pod względem prędkości i ilości zarejestrowanych zdjęć radzi sobie znacznie lepiej niż Canon 80D – w tym drugim parametrze natomiast przegrywa z Nikonem D7500 i Sony A6500.

W testach wykorzystujemy karty pamięci SanDisk dostarczone przez firmę CSI.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Stabilizacja obrazu

Aparat Fujifilm X-E3 nie jest wyposażony we wbudowany mechanizm stabilizacji obrazu. Aby skorzystać z tego udogodnienia, należy zaopatrzyć się w odpowiednie obiektywy, w nomenklaturze producenta oznaczone symbolem OIS.

Czyszczenie matrycy

Fujifilm X-E3 został wyposażony w mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków. Można go uruchomić w każdej chwili korzystając z odpowiedniej opcji w menu ustawień aparatu. Znajdziemy tam również ustawienia pozwalające aktywować automatyczne czyszczenie matrycy przy każdorazowym włączaniu i/lub wyłączaniu aparatu. Podczas testów używaliśmy automatycznego czyszczenia przy włączaniu i wyłączaniu aparatu. Obiektywy były zmieniane często, jednak nie udało nam się zaobserwować zanieczyszczeń na matrycy.

Łączność bezprzewodowa

Fujifilm X-E3 posiada wbudowany interfejs Wi-Fi wspomagany przez moduł Bluetooth, po raz pierwszy użyty w bezlusterkowcu tej firmy. Za pomocą połączenia smartfona z telefonem czy tabletem jesteśmy w stanie zdalnie kontrolować parametry aparatu i wykonywać zdjęcia, przeglądać wykonane fotografie i przesyłać je na urządzenie mobilne lub przesyłać zdjęcia w pełnej rozdzielczości z poziomu oprogramowaniu aparatu. Jeśli smartfon lub tablet posiadają wbudowany moduł GPS, to istnieje opcja geotagowania wykonanych zdjęć.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia
Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Połączenie pomiędzy Fujifilm X-E3 a smartfonem Xperia XA Ultra odbywa się stosunkowo szybko – zajmuje bowiem około 5 sekund. Około 2 sekundy musimy poczekać również po wybraniu jednego z trybów działania aplikacji. Nienajlepsze wrażenie zrobiła na nas z kolei konieczność ponownego łączenia smartfona z aparatem po wyjściu z każdego z trybów – plusem jest jednak fakt, że do przeglądania zdjęć z trybu zdalnego ich wykonywania możemy przejść bezpośrednio.

Tryb zdalnego wykonywania zdjęć oferuje szeroką funkcjonalność, pozwalając na regulację praktycznie wszystkich najważniejszych nastaw – poza zmianą trybu fotografowania. Ostrość ustawiamy na ekranie aparatu. Przełączać możemy tryb fotografowania i filmowania.

W trybie przeglądu nie możemy niestety przybliżać zdjęć czy oglądać ich danych EXIF – a jedynie przesyłać je do telefonu.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Funkcjonalność modułu Wi-Fi testowaliśmy korzystając ze smartfona Sony Xperia XA Ultra, udostępnionego przez firmę Sony.
Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

Lampa błyskowa

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

X-E3 nie posiada wbudowanej lampy błyskowej, do zestawu dołączona jest jednak niewielka lampa EF-X8, którą obejrzeć można na powyższym zdjęciu.

W menu aparatu odnajdziemy opcje związane z trybem pracy lampy:

  • automatyczny,
  • manualny (od pełnej mocy błysku do 1/64),
  • synchronizacja z długimi czasami,
  • synchronizacja na tylną kurtynę,
  • tryb sterownika,
  • wyłączony błysk.
Aparat jest też wyposażony w funkcję redukcji efektu czerwonych oczu, która działa jedynie wtedy, gdy aktywne jest wykrywanie twarzy.

Po dołączeniu zewnętrznej lampy błyskowej zyskujemy także funkcję błysku wielokrotnego (multi) oraz synchronizacji z krótkimi czasami naświetlania.

Niektóre lampy błyskowe w systemie Fujifilm wspierają bezprzewodowy system sterowania błysku, kontrolowany z poziomu aparatu. Zdalne lampy mogą pracować w trzech grupach (A, B, C), a do dyspozycji mamy cztery kanały komunikacji. W menu aparatu możemy zmieniać siłę błysku (TTL i M) i jego ewentualną kompensację, pozycję zoomu lamp, czy liczbę i częstotliwość błysku dla funkcji multi.

Autofokus

Aparat został wyposażony w hybrydowy układ nastawy ostrości bazujący na czujniku detekcji kontrastu oraz fazy, znany chociażby z flagowego X-T2. Aparat wykorzystuje 325 czujniki (w tym 169 fazowych w układzie 13×13, pokrywających obszar 50% szerokości i 75% wysokości kadru), przy czym ich liczbę możemy w menu ograniczyć do 91. Dysponujemy następującymi trybami ustawiania ostrości:

  • pojedynczym z możliwością wyboru pola lub strefy autofokusu (S),
  • ciągłym (C),
  • manualnym (M).
W menu aparatu możemy też ustawić:
  • obszar ostrości (jeden z 325 lub 91 dostępnych punktów AF),
  • AF-C ustawienia niestandardowe (opis poniżej),
  • priorytet zwoln./ostrości w trybach AF-S i AF-C,
  • ustalanie stałego AF – ustala tryb pracy autofokusu, gdy przycisk AF-L zostanie wciśnięty w trybie MF, do wyboru mamy C lub S,
  • tryb AF – wybór obszaru ostrości dla trybów S i C:
    • pojedynczy punkt – aparat pozwala wybrać jeden punkt AF,
    • strefa – wybór strefy ostrości: 7×7, 5×5 lub 3×3 pola (wszystkich jest wówczas 77),
    • szeroki/śledzenie (używanych jest 77 pól),
  • liczba punktów ostrości (325 lub 91),
  • obraz punktu AF (w trybach strefa oraz szeroki/śledzenie),
  • wykrywanie twarzy/oka (auto/lewe/prawe),
  • PRE-AF (ciągłe ustalanie ostrości, nawet gdy nie dotykamy spustu migawki),
  • oświetlacz AF,
  • powiązanie punktu AF z ekspozycją (dla pomiaru punktowego),
  • tryb ekranu dotykowego.
W trybie strefowym, tzn. gdy sami wybieramy punkt AF, do dyspozycji mamy też możliwość zdefiniowania wielkości pola dla czujnika kontrastowego (3 wielkości, kontrolujemy rolkami sterowniczymi).

Podobnie jak w X-T2, w ustawieniach autofokusa ciągłego (AF-C) mamy 5 zdefiniowanych nastaw, przeznaczonych do fotografowania konkretnych sytuacji:

  • 1 – ustawienie uniwersalne,
  • 2 – śledzenie obiektu z ignorowaniem przeszkód,
  • 3 – przyspieszające / zwalniające obiekty,
  • 4 – obiekty nagle pojawiające się w kadrze,
  • 5 – nieregularnie poruszające się oraz przyspieszające / zwalniające obiekty.
Zabrakło niestety obecnego w X-T2 szóstego, własnego ustawienia, w którym możemy samodzielnie zdefiniować czułość i szybkość śledzenia.

W trybie MF do ręcznego ustawiania ostrości służy pierścień na obiektywie, ewentualnie pokrętło sterujące, gdy dany model obiektywu takowego nie posiada. Aparat wyświetla skalę odległości z zaznaczonym obszarem głębi ostrości.

Mamy trzy metody wspomagania manualnego ustawiania ostrości:

  • standard – powiększenie fragmentu kadru,
  • zaznacz głębię – focus peaking – wizualne zaznaczanie obszarów ostrości kolorem (białym, czerwonym lub niebieskim, w dwóch stopniach intensywności każdy),
  • cyfrowy podział zdjęcia – funkcjonalność klina (poziomego), znana z czasów fotografii analogowej. Po raz pierwszy zastosowano ją w modelu X100s, a jest możliwa do zrealizowania dzięki obecności czujnika fazowego w matrycy. Aktywacja tej funkcji powoduje, że w środkowej części kadru pojawi się kilka pasków z przesuniętym względem siebie obrazem. Naszym zadaniem jest takie ustawienie pierścienia ostrości, by to, co widzimy na pasach, tworzyło jednolity obraz bez przesunięć.
Wyboru konkretnej metody dokonujemy w menu lub przyciskając dłużej tylne kółko sterujące. Krótkie wciśnięcie natomiast uaktywnia daną funkcję wraz ze wstępnym powiększeniem obrazu. Mamy także możliwość dodatkowego powiększenia – wystarczy przekręcić wspomnianym kółkiem w lewo lub w prawo. Wciśnięcie przycisku AF-L spowoduje chwilowe uruchomienie układu autofokusu w celu szybkiego dostrojenia ostrości.

Standardowo w teście celności autofokusu wykonujemy serię 40 zdjęć. Przysłonę w obiektywie ustawiamy na f/2.8 i fotografujemy tablicę rozdzielczości, każdorazowo przeogniskowując obiektyw. Wyniki przedstawiamy w postaci histogramu, który prezentuje procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 w serii.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

X-E3 na tle innych aparatów w stawce prezentuje się całkiem pozytywnie. W dwóch pierwszych przedziałach mieści się aż 75% zdjęć, a maksymalne odchyłki nie przekraczają 18%.

Sprawdźmy teraz, jak AF poradził sobie w świetle żarowym.

Fujifilm X-E3 - Użytkowanie i ergonomia

W ilości strzałów idealnie „w punkt” zauważymy tutaj niewielką poprawę. 80D i D7500 poradziły sobie tutaj jednak odrobinę lepiej. Pod względem ilości trafień w dwóch pierwszych przedziałach to X-E3 stoi jednak na czele, notując ich aż 87.5%. To bardzo dobry wynik.

Sprawdziliśmy jeszcze, jak sprawuje się autofokus ciągły oraz śledzący i autofokus oka – producent obiecywał bowiem, że algorytmy został polepszone względem innych aparatów z tym samym modułem.

Aby sprawdzić AF ciągły i śledzenie, fotografowaliśmy w szybkim trybie seryjnym 14 kl/s obiekt poruszający się naprzemiennie w dwóch kierunkach: od i w stronę aparatu. Częstotliwość ruchu utrzymywała się na poziomie 1 cyklu na około 3 sekundy, a maksymalny zakres ruchu nie przekraczał 2 metrów. Wykorzystaliśmy 3 ustawienia śledzenia: standardowe, 3 oraz 5. Sprawdziliśmy także skuteczność autofokusa ciągłego z aktywnym punktem środkowym. Poniżej przedstawiamy wyniki.

  • Ustawienie standardowe – 73%,
  • Ustawienie 3 – 80%,
  • Ustawienie 5 – 89%,
  • AF ciągły – 75%.
Najgorzej poradził sobie AF na ustawieniu standardowym. Odpowiednie sprofilowanie ruchu obiektu pozwoli dość znacząco zwiększyć procent trafień – aż do 89% przy ustawieniu 5. Również AF ciągły robi niezłe wrażenie, gdyż 3/4 zdjęć pozostaje ostrych. Warto porównać otrzymane wyniki do rezultatów X-T2 - należy jednak pamiętać, że korzystając z falowca używaliśmy innego obiektywu. Dla ustawień standardowego i 3 otrzymaliśmy kolejno 52% oraz 66% ostrych zdjęć. Zauważyć więc można, że tendencja jest w obu aparatach podobna, ale to X-E3 wygrywa rywalizację na procent ostrych kadrów. Wydaje się więc, że rzeczywiście algorytmy śledzenia zostały znacznie poprawione. Użytkownikom X-T2 pozostaje więc czekać na aktualizację, która wprowadzi poprawki do tego aparatu.

Autofokus oka sprawdziliśmy podczas dwóch sesji zdjęciowych w studio. Jego skuteczność oceniamy bardzo pozytywnie – ulepszenia względem X-E2s są niekwestionowane. Autofokus dobrze trzyma się oka nawet, gdy twarz modelki pozostaje w ruchu. Z większej odległości bywa jednak, że algorytmy nie są w stanie oka znaleźć – nie można więc powiedzieć, że algorytmy AF oka są tak zaawansowane, jak w A7 R III. Mimo to, jest to bardzo użyteczna funkcja, która znacznie ułatwia fotografowanie portretów.

Pomiar ekspozycji

Pomiar światła w X-E3 oparty jest o 256-strefowy system TTL. Może on pracować w następujących trybach:
  • wielosegmentowy,
  • centralnie ważony,
  • uśredniony,
  • punktowy (centralna część kadru o wielkości ok. 2% całkowitej powierzchni).
Kompensacja ekspozycji regulowana jest odpowiednim pokrętłem na górnej ściance zakresie ±3.0 EV w skoku co 1/3. Dodatkowa pozycja C pozwala na poszerzenie zakresu do ±5.0 (regulacja przednim pokrętłem po uprzednim jego wciśnięciu). Dostępny jest tryb blokowania pomiaru, jak również bracketing ekspozycji – 3 klatki ze skokiem od ±1/3 do 2 EV (co 1/3 EV). W menu możemy aktywować powiązanie pomiaru ekspozycji w trybie punktowym z aktualnie wybranym punktem AF. Nie mamy zastrzeżeń do pracy pomiaru światła. W większości przypadków korekty nie przekraczały wartości 1 EV.
----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!