Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7R III - test aparatu

29 stycznia 2018
Maciej Latałło Komentarze: 191

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie obserwujemy kilka załamań, co oznacza, że siła odszumiania rośnie wraz ze wzrostem czułości. Z pewnością nie możemy tutaj mówić o braku redukcji zakłóceń. Warto także pamiętać, że czułości ISO 51200 i 102400 są realizowane jedynie programowo. Szkoda, że w tak zaawansowanym aparacie programiści znów próbują podejmować decyzję za użytkownika.

Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7R III przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Zredukowano za to dostępną u poprzednika funkcję zwana wieloklatkową redukcją szumu. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7R III, dla ISO 12800 i 25600.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Rezultaty działania odszumiania możemy ocenić pozytywnie. Kolejne stopnie, oprócz szumu redukują co prawda detale, jednak ostareczny efekt jest naprawdę niezły. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7R III wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 5Ds R i Nikona D850. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

42-megapikselowa matryca w A7R III charakteryzuje się świetnym odwzorowaniem detali, co widać już na pierwszy rzut oka. Trzeba jednocześnie przyznać, że aparaty konkurencji wybrane do naszego zestawienia także imponują w tej kategorii. Poziom szumu na zdjęciach z bezlusterkowca Sony nie jest specjalnie wysoki, a obraz przy ISO 3200 prezentuje się naprawdę dobrze. Dla tej wartości nie zauważymy większych różnic pomiędzy Canonem, Nikonem czy Sony. Dopiero od ISO 12800 w A7R III obserwujemy nieco wyższy poziom szumu kolorowego niż w D850.

W stosunku do poprzednika, nowa Alpha wypada nieco lepiej, ale nie można tu mówić o znaczącej różnicy, przynajmniej w ocenie wizualnej.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 25600. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie. Należy jednak pamiętać, że ta i kolejna nastawa są jedynie programowe, stąd takie zachowanie nie dziwi nas specjalnie.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla nastawy ISO 6400 A7R III plasuje się pomiędzy Canonem a Nikonem. Szum w 5Ds R jest o 1/3 EV wyższy, a w D850 o 1/3 EV niższy niż w bezlusterkowcu Sony. Pentax K-1 z kolei szumi mniej o niecałe 1/2 EV od A7R III. Jak zatem widać, różnice pomiędzy wybranymi aparatami nie są duże.

Gdy zestawimy wyniki A7R III z poprzednikiem (nieujęte na tym wykresie) widać, że nowa Alpha radzi sobie lepiej o ok. 1 EV, co zgadza się z deklaracjami producenta.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wróćmy jeszcze do funkcji Pixel Shift Multi Shooting, warto bowiem ocenić oferowaną przez nią jakość zdjęć. Na początek zobaczmy zestawienie wycinków wykonanych w formacie RAW w trybie standardowym (wywołanych dcraw) oraz kompozytowym (połączonych i zapisanych w Sony Imaging Edge).

ISO 100
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 200
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 400
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 800
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 1600
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 3200
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 102400
stardard
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
PSMS
Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Rezultaty działania funkcji Pixel Shift Multi Shooting można określić w zasadzie w samych superlatywach. Wycinki zdjęć są wybitnie ostre i szczegółowe. Nawet jeśli oprogramowanie producenta aplikuje dodatkowe wyostrzanie to, jak pokazaliśmy w rozdziale czwartym, nie jest ono zbyt mocne. Zniknęły też zakłócenia pojawiające się na druku rastrowym etykiety oliwy (prawy wycinek). Wyraźnie spadł również poziom zaszumienia obrazu, choć trudno wykluczyć działanie dodatkowych procesów odszumiających. Ostateczny efekt jest jednak imponujący.

Warto jednak pamiętać, że tryb ten nie nadaje się do wykonywania zdjęć obiektom przemieszczającym się, bowiem zobaczymy wówczas charakterystyczne artefakty. Przykładowe zdjęcia (kapliczki o zmierzchu) ilustrujące ten efekt zamieściliśmy w ostatnim rozdziale. Nie możemy też stosować oświetlenia błyskowego w tym trybie pracy.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na 24-bitowych TIFF-ów, wywołanych także w Imaging Edge.

Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wygląd wykresu, a konkretnie identyczne wartości poszczególnych składowych szumu od ISO 1600, utwierdza nas w przekonaniu o stosowaniu odszumiania przez program Imaging Edge.

Na koniec, zobaczmy jeszcze wykres porównawczy składowej luminancji szumu dla trybu standardowego i Pixel Shift Multi Shooting.

Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Korzystając z funkcji Pixel Shift Multi Shooting możemy liczyć na niższy poziom szumu od 0.5 do 1 i 1/3 EV w zależności od wybranej czułości. Różnicę na korzyść zauważymy od ISO 3200, przy czym należy pamiętać o odszumianiu, aplikowanym przez Imaging Edge.

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R III na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–25600 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla nastaw programowych ich charakterystyka zmienia się, a dla ISO 102400 odchylenie standardowe przekracza średnią wartość sygnału.

Do wyglądu darków nie mamy większych zastrzeżeń. Niejednorodności w rozkładzie szumu są niewielkie, nie zauważamy także objawów bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 511 2.455
100 511 2.807
200 511 3.87
400 509 8.61
800 511 13.99
1600 510 22.11
3200 511 38.2
6400 510 68.79
12800 511 166.21
25600 507 277.43
51200 550 435.5
102400 719 764.84

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R III - Szumy i jakość obrazu w RAW