Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - test obiektywu

21 października 2016

6. Dystorsja

Obiektyw o zakresie ogniskowych 12–24 mm nawet na mniejszej matrycy APS-C/DX daje kąty widzenia dochodzące do prawie 100 stopni, więc skorygowanie dystorsji w tym przypadku wcale nie jest łatwe. Sigma radzi sobie tutaj świetnie. Na Canonie 50D i ogniskowych 12, 18 i 24 mm uzyskaliśmy wyniki odpowiednio −0.82%, +0.27% i +0.24%. To powoduje, że na zdjęciach uzyskanych na mniejszej matrycy, niezależnie od ogniskowej, nie będziemy mieli żadnych problemów z dystorsją.

Bardzo ciekawiło nas to, co testowany obiektyw zaprezentuje na pełnej klatce. Poprzednik radził sobie tutaj całkiem dobrze pokazując na najszerszym kącie beczkę o wartości −2.67%. Zupełnie w tej kategorii nie błyszczał za to Canon 11–24 mm, który jednak miał trudniejsze zadanie ze względu na jeszcze większy kąt widzenia.

Sigma A 12–24 mm f/4.0 na 12 mm pokazuje zauważalną, ale wciąż umiarkowaną dystorsję beczkową o wartości −2.54%. Już na 14 mm spada ona jednak do wartości −0.50%, a więc robi się praktycznie niezauważalna. Wraz ze wzrostem ogniskowej zmienia znak i na 16 mm mamy już do czynienia z poduszką o wartości +0.75%. Na 18 mm wzrasta ona do +1.25%, a na 24 mm osiąga wartość +1.66%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Podsumowując, Sigma zadbała o właściwe skorygowanie dystorsji radząc sobie tutaj lepiej niż poprzednik i konkurencyjny Canon. Przy tak dużych kątach widzenia uzyskane wyniki budzą nasze uznanie.

Canon 50D, 12 mm
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Dystorsja
Canon 50D, 18 mm
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Dystorsja
Canon 50D, 24 mm
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Dystorsja

Canon 5D MkIII, 12 mm
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Dystorsja
Canon 5D MkIII, 18 mm
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Dystorsja
Canon 5D MkIII, 24 mm
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Dystorsja