Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - test obiektywu

21 października 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Sigma A 12–24 mm f/4 DG HSM nie ma praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Bardzo delikatne zabarwienie obrazów pozaogniskowych można dojrzeć na f/4.0, ale przymknięcie przysłony powoduje, że nawet ten minimalny efekt zanika.

Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej zachowanie na brzegu matrycy APS-C/DX i pełnej klatki możemy obejrzeć na poniższych wykresach.

Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Najwyższe odnotowane wyniki mamy na maksymalnym otworze względnym i najkrótszej ogniskowej i sięgają tam one okolic 0.08%. Od razu warto napisać, że przy tak ekstremalnych parametrach testowanego obiektywu to rewelacyjny wynik. Droższy Canon 11–24 mm oraz poprzednia Sigma 12–24 mm potrafiły momentami przekraczać 0.2%, a więc miały poważne problemy z tą wadą. Nowa Sigma nie ma ich praktycznie wcale! Brawo!

Canon 5D III, 12 mm, f/4.0 Canon 5D III, 24 mm, f/16.0
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Duża głębia ostrości, jaką dostajemy używając testowanej Sigmy, utrudnia nasze podstawowe testy dotyczące aberracji sferycznej. Mimo tego, patrząc na pierwsze zdjęcie z niniejszego rozdziału daje się zobaczyć minimalne przesunięcie obszaru ostrości w kierunku większych odległości po przejściu od przysłony f/4.0 do f/5.6.

Rozogniskowane krążki światła zaprezentowane poniżej, choć są niewielkich rozmiarów, to pokazują zauważalne różnice. Pierwszy z nich ma jaśniejszy środek, a drugi ciemniejszy. To jeden z klasycznych objawów aberracji sferycznej.

Canon 5D III, 24 mm, f/4.0, przed Canon 5D III, 24 mm, f/4.0, za
Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Omawiana wada pokazuje się w pełnej krasie dopiero przy analizie MTF-ów. Poniższy wykres pokazuje rozdzielczość dla ogniskowej 24 mm uzyskaną na dwa sposoby. Czerwone punkty powtarzają to, co widzieliśmy w poprzednim rozdziale, czyli najlepsze wyniki dla każdej przysłony wybrane z kilkudziesięciu zdjęć wykonanych zarówno w trybie automatycznym jak i manualnym. Niebieskie punkty prezentują wyniki innego podejścia. Wykorzystując tryb manualny staraliśmy się ustawić ostrość jak najlepiej na przysłonie f/4.0. Potem nie zmienialiśmy już ostrości lecz tylko przymykaliśmy przysłonę.

Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Widać wyraźnie dużą rozbieżność pomiędzy oboma przebiegami, która wynika właśnie ze źle skorygowanej aberracji sferycznej.

Warto nadmienić, że wada ta daje się we znaki głównie dla ogniskowej 24 mm. Dla 18 mm efekt ten jest znikomy, a dla 12 mm niezauważalny.