Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Huawei P20 Pro - test aparatu

24 września 2018

4. Optyka

Rozdzielczość

Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy ISO12223 robionych dla różnych długości ogniskowych i różnych wartości przysłony. Następnie dokonujemy obliczeń dla centrum i brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50. Tradycyjnie pomiarom podlegały zarówno pliki JPEG, jak i surowe pliki RAW.

Zacznijmy od wyników otrzymanych dla plików RAW. Poniższa tabela zawiera dane jedynie dla głównej kamery. Warto zaznaczyć, że przy okazji surowych plików nie mamy możliwości wyboru 10- lub 40- megapikselowych zdjęć, wszystkie bowiem zapisywane są w tej wyższej rozdzielczości.

Centrum Brzeg
40 Mpix 1498 LW/PH 894 LW/PH
Biorąc pod uwagę rozdzielczość sensora, wyniki są rozczarowujące. Dość powiedzieć, że 12-megapikselowy Samsung S9 Plus osiąga, co prawda po przymknięciu do f/2.4, lepsze rezultaty.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Duży, jak na smartfon, sensor stawia przed projektantami optyki większe wymagania. Ci od Huaweia spisali się dość przeciętnie, bowiem dysproporcja pomiędzy centrum a brzegiem kadru jest spora.

Poniżej zamieszczamy wyniki pomiaru rozdzielczości przeprowadzonego na plikach JPEG, dla obu ogniskowych.

Centrum Brzeg
40 Mpix 5077 LW/PH 3558 LW/PH
10 Mpix 2049 LW/PH 1394 LW/PH
Teleobiektyw 1980 LW/PH 1686 LW/PH
Jak widzimy, rezultaty są zdecydowanie wyższe, niż na zmierzonych plikach RAW. Wynika to oczywiście z faktu aplikowanego wyostrzania, które zdecydowanie najmocniej daje się we znaki dla zdjęć 40-megapikselowych.

Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć tablicy testowej (w formacie JPEG) w skali 1:1 z okolic centrum kadru dla maksymalnej i minimalnej rozdzielczości.

Kliknięcie na zdjęcie 40 Mpix pozwoli na wyświetlenie zdjęcia w pełnej rozdzielczości.

40 Mpix
Huawei P20 Pro - Optyka
10 Mpix
Huawei P20 Pro - Optyka
Teleobiektyw
Huawei P20 Pro - Optyka

Aberracja chromatyczna

Przypomnijmy, że w naszej ocenie wartości aberracji wykraczające ponad 0.15% są uznawane za bardzo silne i widoczne na zdjęciach. Wyniki w przedziale 0.08–0.14% uznajemy za umiarkowane, a te z zakresu 0.04–0.07% za nieznaczące. Poniżej 0.04% możemy potraktować aberrację jako niezauważalną.

JPEG RAW Teleobiektyw, JPEG
0.03 0.03 0.04

Zarówno w formacie surowym, jak i w plikach JPEG, aberracja nie będzie stanowiła problemu na zdjęciach, bowiem jest ona w zasadzie niezauważalna. Jeżeli chodzi o teleobiektyw, to tutaj wada będzie nieznaczna.

Dystorsja

Przy aparacie głównym, zarówno w plikach RAW, jak i JPEG mamy do czynienia z podobnej wartości, niewielką dystorsją o charakterze beczkowym. Jej wartość wynosi kolejno 0.6% oraz 0.5%. W teleobiektywie z kolei zmienia się charakter wady i tutaj jest to „poduszka” o wartości 0.5%. W każdym z opisywanych przypadków wada jest zatem praktycznie nieznacząca.

JPEG RAW
27 mm
Huawei P20 Pro - Optyka Huawei P20 Pro - Optyka
80 mm
Huawei P20 Pro - Optyka Huawei P20 Pro - Optyka

Winietowanie

Winietowanie będzie nam przeszkadzać tak naprawdę tylko w plikach RAW, gdzie osiąga umiarkowany poziom (−1.65 EV). Na JPEG-ach będzie praktycznie niezauważalne.

Pomiary winietowania podsumowuje poniższa tabela.

JPEG RAW
27 mm
56.5% (−1.65 EV) 45.7% (−0.24 EV)
80 mm
89.3% (−0.33 EV) -

JPEG RAW
27 mm
Huawei P20 Pro - Optyka Huawei P20 Pro - Optyka
6 mm
f/2.4 f/2.4
Huawei P20 Pro - Optyka Huawei P20 Pro - Optyka

Koma i astygmatyzm

Jak widać na poniższych obrazach, koma nie stanowi specjalnie dużego problemu. Obraz z boku kadru będzie się charakteryzował pewnym zniekształceniem, ale nie jest ono szczególnie duże.

Ze względu na brak możliwości jakiejkolwiek kontroli ekspozycji, nie byliśmy w stanie uzyskać sensownego obrazu diody w przypadku drugiego aparatu.

Centrum Róg
27 mm
Huawei P20 Pro - Optyka Huawei P20 Pro - Optyka

Obiektyw głównego aparatu charakteryzuje się sporym astygmatyzmem, który wynosi 17%.

Odblaski

Ciężko nazwać P20 PRO mistrzem radzenia sobie z pracą pod światło, odblaski są bowiem wyraźnie widoczne. Zarówno przy głównym aparacie, jak i tele, flary świetlne potrafią zajmować sporą część kadru. W przypadku teleobiektywu, umieszczenie słońca powyżej kadru spowoduje potężny spadek kontrastu.

Obiektyw główny

Huawei P20 Pro - Optyka

Huawei P20 Pro - Optyka

Huawei P20 Pro - Optyka

Huawei P20 Pro - Optyka

Teleobiektyw

Huawei P20 Pro - Optyka

Huawei P20 Pro - Optyka

Huawei P20 Pro - Optyka