Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

13 lutego 2017

6. Dystorsja

W przypadku plików JPEG dystorsja Olympusa 12–100 mm jest korygowana programowo. Nawet jednak po tej operacji jesteśmy w stanie dojrzeć lekką „beczkę” o wartości −1.66%, która pojawia się na najszerszym kącie widzenia. Na dłuższych ogniskowych nie ma już jednak żadnych problemów. Wyniki uzyskane dla ogniskowych 18, 25, 35, 50, 70 i 100 mm to odpowiednio +0.19%, +0.11%, +0.03%, +0.36%, +0.58% i +0.75%.

Pełen obraz zachowania pod względem dystorsji zobaczymy analizując pliki RAW. Tutaj dobrych wiadomości nie mamy, bo w obiektywach o dużym zakresie ogniskowych, które na dodatek zawierają szeroki kąt widzenia, walka z tą wadą wcale nie jest prosta. Na 12 mm mamy więc do czynienia z potężna dystorsją beczkową sięgającą −6.90%. Maleje ona na 18 mm do −1.99%, ale to wciąż wartość, która jest zauważalna. Wraz z dalszym zwiększaniem ogniskowej zniekształcenia geometryczne zmniejszają się, zerują, by na 25 mm zmienić znak i wynosić +0.62%. Potem niestety dystorsja rośnie i daje się zauważyć jako wyraźna „poduszka”. Na 35 mm mamy więc wartość +1.84%, a na 50 mm +2.34%. Jeszcze większe problemy notujemy na najdłuższych ogniskowych – na 70 mm mamy bowiem poziom +2.70%, a na 100 mm aż +2.84%.

Wniosek jest więc jeden – konstruktorzy optyki Olympusa 12–100 mm praktycznie zupełnie odpuścili sobie korygowanie dystorsji i pozostawili to zadanie oprogramowaniu aparatu.

----- R E K L A M A -----

Olympus E-M5 II, JPEG, 12 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 18 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 35 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 50 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 70 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 100 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja

Olympus E-M5 II, RAW, 12 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 18 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 25 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 35 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 50 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 70 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 100 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Dystorsja