Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

9 stycznia 2017

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Olympus 1.2/25 nie koryguje komy idealnie, bo lekkie zniekształcenie obrazu diody w rogu kadru jest widoczne zarówno na maksymalnym otworze względnym, jak i po przymknięciu przysłony o 1 EV. Trudno jednak mówić tutaj o poważnych problemach, bo zniekształcenie to jest co najwyżej średnie. Tym bardziej, że testowany obiektyw wypada pod tym względem wyraźnie lepiej niż Voigtlander 0.95/25 i Panaleica 1.4/25.

E-M5 II, 25 mm, f/1.2, centrum E-M5 II, 25 mm, f/1.2, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/1.8, centrum E-M5 II, 25 mm, f/1.8, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tutaj 17.6%. To duża wartość. Co więcej, astygmatyzm daje się zauważyć nawet na przysłonach z zakresu f/2.8–4.0, co jest jedną z przyczyn, dlaczego testowany obiektyw nie dotarł z MTF-ami do poziomu 80 lpmm.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Krążki światła uzyskane w nieostrościach wyglądają ładnie. Rozkład światła jest równy i nie widać żadnych wyraźnych ekstremów lokalnych. Można zauważyć jednak dwie rzeczy. Po pierwsze, po przymknięciu przysłony pojawia się jaśniejsza obwódka. Po drugie, na maksymalnym otworze względnym krążek ma miękkie brzegi, a spadek jasności na górze jest trochę większy niż na dole. Może być to związane z winietowaniem mechanicznym.

E-M5 II, 25 mm, f/1.2, centrum E-M5 II, 25 mm, f/1.2, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/1.8, centrum E-M5 II, 25 mm, f/1.8, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/2.5, centrum E-M5 II, 25 mm, f/2.5, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh