Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

9 stycznia 2017

8. Winietowanie

Spójrzmy na poniższe miniaturki, żeby ocenić, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu na plikach JPEG uzyskanych przy pomocy Olympusa O-MD E-M5 Mark II.

Olympus E-M5 II, f/1.2 Olympus E-M5 II, f/1.4
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, f/2.0 Olympus E-M5 II, f/2.8
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym winietowanie sięga 38% (−1.38 EV). Jest to poziom wyraźny, ale biorąc pod uwagę jasność obiektywu, wciąż akceptowalny. Ciemniejsza Panaleica 1.4/25 winietowała przecież zauważalnie mocniej (49%). Po przymknięciu przysłony do f/1.4 winietowanie zmniejsza się do 33% (−1.15 EV), a na f/2.0 robi się umiarkowane, bo sięga już tylko 19% (−0.62 EV). Problemy kończą się praktycznie na przysłonach f/2.8 i f/4.0, gdzie odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio 13% (−0.39 EV) i 8% (−0.25 EV).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W przypadku plików RAW, ze względu na minimalnie większy obszar jaki one pokrywają, winietowanie było odrobinę większe. Różnice w stosunku do JPEG-ów nie przekraczały jednak 2%, a więc były na granicy błędów pomiarowych.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Winietowanie