Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

9 stycznia 2017

11. Podsumowanie

Zalety
  • solidna, metalowa i uszczelniona obudowa,
  • bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru,
  • dobra jakość obrazu na brzegu kadru i to od maksymalnego otworu względnego,
  • umiarkowana podłużna aberracja chromatyczna,
  • praktycznie zerowa dystorsja,
  • winietowanie wyraźnie mniejsze niż u konkurentów,
  • koma wyraźnie mniejsza niż u konkurentów,
  • cichy, błyskawiczny i celny autofokus.

Wady:
  • poprzeczna aberracja chromatyczna korygowana gorzej od konkurentów,
  • zauważalna aberracja sferyczna,
  • zbyt duży astygmatyzm,
  • problemy w pracy pod ostre światło.


Nasz test dość wyraźnie pokazał, że Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO to obiektyw, w którym konstruktorzy skupili się nie na biciu rekordów, lecz na zagwarantowaniu równych osiągów w całym kadrze. Olympusowi udało się więc to, z czym nie poradzili sobie jego konkurenci. Daje on obraz w pełni akceptowalny na brzegu kadru i to od maksymalnego otworu względnego. Co więcej, lepiej od konkurentów koryguje komę, winietowanie i dystorsję.

Nie wszystko jest jednak idealne. Biorąc pod uwagę skomplikowaną konstrukcję optyczną liczyłem, że testowany obiektyw pokona konkurentów także w kwestii astygmatyzmu oraz aberracji chromatycznej. To się nie udało, a owa skomplikowana konstrukcja optyczna i związana z nią duża liczba granic powietrze-szkło okazała się, zgodnie z przewidywaniem, słabym punktem przy pracy pod ostre światło.

----- R E K L A M A -----

Kolejnym problemem jest cena. Olympus, kosztując ponad 5500 zł, jest ponad 3000 zł droższy od Panaleiki 1.4/25 i około 1500 zł droższy od Voigtlandera 0.95/25. Skoro jednak Canon za swój jasny standard, czyli model EF 50 mm f/1.2 USM, który jest słaby optycznie i bardzo „mydlany” w okolicach maksymalnego otworu względnego, jest w stanie żądać także kwoty przekraczającej 5000 zł, to chyba Olympus nie musi mieć żadnych kompleksów. Nie zmienia to jednak mojego wniosku, że chcąc osiągnąć większy udział w rynku, powinien rozważyć obniżenie ceny.


Obiektyw do testów wypożyczyła firma:

Olympus Polska

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl.
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Podsumowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Podsumowanie

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!