Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

9 stycznia 2017

11. Podsumowanie

Zalety
  • solidna, metalowa i uszczelniona obudowa,
  • bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru,
  • dobra jakość obrazu na brzegu kadru i to od maksymalnego otworu względnego,
  • umiarkowana podłużna aberracja chromatyczna,
  • praktycznie zerowa dystorsja,
  • winietowanie wyraźnie mniejsze niż u konkurentów,
  • koma wyraźnie mniejsza niż u konkurentów,
  • cichy, błyskawiczny i celny autofokus.

Wady:
  • poprzeczna aberracja chromatyczna korygowana gorzej od konkurentów,
  • zauważalna aberracja sferyczna,
  • zbyt duży astygmatyzm,
  • problemy w pracy pod ostre światło.


Nasz test dość wyraźnie pokazał, że Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO to obiektyw, w którym konstruktorzy skupili się nie na biciu rekordów, lecz na zagwarantowaniu równych osiągów w całym kadrze. Olympusowi udało się więc to, z czym nie poradzili sobie jego konkurenci. Daje on obraz w pełni akceptowalny na brzegu kadru i to od maksymalnego otworu względnego. Co więcej, lepiej od konkurentów koryguje komę, winietowanie i dystorsję.

Nie wszystko jest jednak idealne. Biorąc pod uwagę skomplikowaną konstrukcję optyczną liczyłem, że testowany obiektyw pokona konkurentów także w kwestii astygmatyzmu oraz aberracji chromatycznej. To się nie udało, a owa skomplikowana konstrukcja optyczna i związana z nią duża liczba granic powietrze-szkło okazała się, zgodnie z przewidywaniem, słabym punktem przy pracy pod ostre światło.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kolejnym problemem jest cena. Olympus, kosztując ponad 5500 zł, jest ponad 3000 zł droższy od Panaleiki 1.4/25 i około 1500 zł droższy od Voigtlandera 0.95/25. Skoro jednak Canon za swój jasny standard, czyli model EF 50 mm f/1.2 USM, który jest słaby optycznie i bardzo „mydlany” w okolicach maksymalnego otworu względnego, jest w stanie żądać także kwoty przekraczającej 5000 zł, to chyba Olympus nie musi mieć żadnych kompleksów. Nie zmienia to jednak mojego wniosku, że chcąc osiągnąć większy udział w rynku, powinien rozważyć obniżenie ceny.


Obiektyw do testów wypożyczyła firma:

Olympus Polska

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl.
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Podsumowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Podsumowanie