Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 50R - test aparatu

4 lutego 2019
Maciej Latałło Komentarze: 79

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Obudowa nowego GFX-a jest płytsza od modelu 50S o 25 mm i lżejsza o 145 gramów, jednak aparat generalnie do małych nie należy, co wyraźnie widać na zamieszczonych niżej zdjęciach.

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Gdy zestawimy go z innym bezlusterkowcem Fujifilm, np. X-E2s (z sensorem APS-C), ten wydaje się wręcz zabawkowy.

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Do jakości wykonania oraz użytych materiałów w GFX 50R nie sposób się przyczepić. Oba te aspekty stoją na bardzo wysokim poziomie, a magnezowa obudowa niewątpliwie cechuje się solidnością. Warto dodać, że dzięki uszczelnieniom bezlusterkowiec Fujifilm został zabezpieczony przed wilgocią i pyłem, można go także bez przeszkód używać w niskiej temperaturze (do −10°C). Ze względu na głęboką obudowę, miejsca na ułożenie dłoni jest pod dostatkiem. Gumowa okleina należycie spełnia swoje zadanie, a mimo całkiem sporej wagi aparatu trzyma się go w dłoni całkiem nieźle.

Zasilanie i złącza

Aparat zasilany jest akumulatorem o oznaczeniu NP-T125 i parametrach 10.8 V oraz 1250 mAh. Ładowanie odbywa się w ładowarce BC-T125 i trwa około 140 minut. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie od 340 do 400 zdjęć (w zależności od tego, czy korzystamy z funkcji „Auto oszczędzanie energii”). Podczas testów nie stwierdziliśmy większych odchyłek od tej deklaracji. Gniazdo baterii znajdziemy na spodzie korpusu.

Zdjęcia i filmy zapisywane są na dwóch kartach SD/SDHC/SDXC, a oba sloty obsługują szybki standard UHS-II. Funkcje dotyczące zapisu zdjęć na karty oferują możliwość wybrania karty podstawowej i pomocniczej. Dodatkowe opcje obejmują:

  • zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
  • zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
  • zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
Gniazdo kart pamięci zlokalizowano na prawej ściance aparatu.

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Złącza komunikacyjne są rozproszone w czterech miejscach obudowy:

  • na prawej ściance – wyjście micro HDMI (D),
  • na lewej ściance – wejście mikrofonu (mini-jack 2.5 mm), pozwalające podłączyć także wężyk spustowy z tym złączem,

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
  • w prawym górnym rogu przedniej ścianki – gniazdo do synchronizacji lamp błyskowych (PC),
  • na spodzie korpusu – gniazdo USB-C 3.1 oraz gniazdo zewnętrznego zasilacza (AC-15V).

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przyciski

Podobnie jak w modelu 50S, w 50R także mamy kilka przycisków pozbawionych jakichkolwiek oznaczeń. Są one programowalne, a ich symbole zobaczymy dopiero w menu aparatu. Omawianie poszczególnych elementów zaczniemy od górnej części aparatu.

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z prawej strony gorącej stopki znajduje się koło z wartościami czasów naświetlania. Wyposażono je w opcjonalną blokadę – kolejne wciśnięcia przycisku włączają ją lub wyłączają. Oprócz konkretnych wartości, dostępne są także trzy pozycje oznaczone literami:

  • A – automatyczny dobór czasu naświetlania,
  • B – tryb Bulb, czyli długich naświetlań, maksymalnie 60 min,
  • T – manualny dobór czasu przy pomocy tylnego pokrętła sterującego.
Nieco wyżej umieszczono guzik DRIVE, czyli trybów migawki (tryb filmowania, tryby bracketingu, zdjęcia seryjne i pojedyncze, wielokrotna ekspozycja). Obok mamy pokrętło sterujące, otaczające przycisk spustu migawki. Tuż przy nim widzimy włącznik aparatu, a poniżej koło kompensacji ekspozycji. Ostatnim elementem jest programowalny guzik, oznaczony w menu jako Fn1.

Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przy wizjerze mamy przycisk VIEW MODE, za pomocą którego możemy wybrać tryb widoku:
  • tylko LCD,
  • tylko EVF,
  • tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
  • LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Dalej na prawo widzimy przycisk usuwania zdjęć oraz przełącznik pracy autofokusa (pojedynczy, ciągły, manualne ostrzenie). Guzik leżący po lewej tylnego pokrętła sterującego to Fn3, z kolei ten po prawej – Fn4. Niżej umieszczono wciskany dżojstik umożliwiający zmianę aktywnego punktu AF, a także poruszanie się po menu. Zastępuje on typowy krzyżak wielokierunkowy, bowiem model 50R takowego nie posiada. Pod nim mamy jeszcze guzik MENU/OK (uruchamiający główne menu, służy także do zatwierdzania ustawień), przycisk trybu odtwarzania oraz DISP/BACK (umożliwiający zmianę informacji wyświetlanych na ekranie, a podczas używania menu aparatu służy jako przycisk wstecz). Ostatnie dwa elementy tylnej ścianki znajdują się na szczycie wypustki na kciuk, a są to guziki Fn5 oraz Q (uruchamiający podręczne menu).

Rzućmy jeszcze okiem na przednią ściankę aparatu.

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poza standardowym przyciskiem zwalniającym blokadę bagnetu odnajdziemy na niej także programowalny przycisk Fn2.

Warto zauważyć, że pokrętła nastawcze można wciskać. Krótkie wciśnięcie tylnego pozwala na włączenie wspomagania manualnego ogniskowania, natomiast dłuższe – wybór rodzaju tegoż wspomagania (powiększenie obrazu, powiększenie + focus-peaking). Przednie natomiast umożliwia zmianę przysłony (po ustawieniu pozycji C na pierścieniu przysłony obiektywu), czułości ISO oraz kompensacji ekspozycji (także pozycja C na odpowiednim kółku). To, którą funkcję aktualnie obsługuje przednie kółko, wybieramy przyciskiem z funkcją przełączania pokręteł – musimy ją jednak przypisać pod jeden z przycisków programowalnych. Oba pozwalają także na zmianę wielkości pola AF, po uprzednim wciśnięciu dżojstika.

Wspominaliśmy o przyciskach programowalnych. Jest ich w sumie 7, łącznie z wciskanym tylnym pokrętłęm, do tego dochodzą jeszcze cztery gesty na ekranie. Dostępne opcje, które ich dotyczą, można zobaczyć na poniższym filmie:

Menu

Menu aparatu jest takie samo jak w zaawansowanych modelach bezlusterkowców Fujifilm GFX 50S, czy X-Pro2, X-T2, X-T3. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „Moje menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek oraz części z szóstej.

Menu jakości obrazu:

Menu ustawień AF/MF:

Menu zdjęć:

Menu lampy błyskowej:

Menu filmowania:

Menu konfiguracji:

Menu odtwarzania zdjęć:

Moje menu:

Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.

Istotną jego zaletą jest możliwość samodzielnego określenia zawartości. Lista dostępnych pozycji wygląda następująco:
  • wybór ustawień specjalnych,
  • rozmiar zdjęcia,
  • jakość zdjęcia,
  • symulacja filmu,
  • efekt ziarnistości,
  • efekt koloru chrom.,
  • zakres dynamiczny,
  • balans bieli,
  • podświetl ton,
  • przyciemnij ton,
  • redukcja zakłóceń,
  • kolor,
  • wyostrzenie,
  • tryb AF,
  • wykrycie twarzy/oczu,
  • MF assist,
  • tryb ekranu dotykowego,
  • samowyzwalacz,
  • fotometria,
  • typ migawki,
  • redukcja migotania,
  • czułość ISO,
  • tryb lampy błyskowej,
  • korekcja błysku,
  • tryb filmu,
  • regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
  • jasność EVF/LCD,
  • kolor EVF/LCD.

Wyświetlacz

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W GFX 50R zastosowano taki sam jak w modelu 50S 3.2-calowy ekran LCD o rozdzielczości 2.36 miliona punktów. Inny jest natomiast system wychylania, pozwalający jedynie na ruch ekranu w górę (o ok. 90 stopni) i w dół (45 stopni). Nie jest to tak funkcjonalne rozwiązanie jak to zastosowane w modelu 50S, bądź ekran na obrotowym przegubie, jednak warto je pochwalić.

Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra, wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. Padające na ekran promienie słoneczne nie dały nam większych okazji do narzekania. W menu aparatu możemy regulować jasność ekranu oraz nasycenie kolorów w skali ±5 jednostek.

Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.

W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:

  • informacje wybrane przez użytkownika,
  • brak informacji,
  • wyświetlacz INFO,
  • podgląd obrazu wraz z powiększeniem fragmentu kadru w aktywnym punkcie AF (tylko w trybie MF).
W menu aparatu możemy dość dokładnie określić, jakie elementy będą widoczne na ekranie w trybie użytkownika. Dość długa lista obejmuje m.in. cyfrową poziomicę, histogram RGBY, wskaźnik odległości (AF i MF), dane ekspozycji, tryb ostrości i pomiaru światła, czy wskaźnik naładowania akumulatora. Osobno włączamy siatkę kadrowania (3 rodzaje).

W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:

  • informacje włączone,
  • informacje wyłączone,
  • szczegółowe informacje,
  • ulubione.

Przyciskając klawisz dżojstika w górę możemy modyfikować ekran informacji szczegółowych. Oprócz dwóch ekranów z dokładnymi informacjami EXIF aparat pokazuje też użyty punkt nastawy ostrości oraz histogramy RGBY.

Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki; jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.

Przy omawianiu wyświetlacza warto napisać parę słów o tym, jakie możliwości oferuje dotykowy interfejs w GFX 50R, oprócz wspomnianych wyżej gestów. Z poziomu ekranu mamy możliwość wskazania położenia ramki ostrości, jak również ustawiania jej po dotknięciu LCD w wybranym miejscu (co odbywa się z pewnym opóźnieniem). Nie ma jednak możliwości połączenia tego z automatycznym wyzwalaniem migawki. W trybie odtwarzania zdjęć funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, ich powiększanie i zmniejszanie (przez podwójne puknięcie ekranu lub obsługę dwoma palcami), łącznie z przejściem do widoku miniaturek. Podobnie jak w innych bezlusterkowcach Fujifilm dotykowo nie obsłużymy menu głównego, bez trudu możemy natomiast zmieniać parametry wyświetlane w menu podręcznym Q.

Filmowanie

Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu trybu migawki w pozycji „Film”. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:

  • Full HD (1920×1080 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
  • HD (1280×720 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p.
Filmy zapisywane są kodekiem MPEG-4 AVC / H.264 ze stereofonicznym dźwiękiem, skompresowanym za pomocą liniowej modulacji PCM, w plikach z rozszerzeniem MOV.

Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w zakresie 200–6400 ISO, możemy też zdać się na automatykę.

W trybie filmowania możemy korzystać z autofokusa. Tryb pojedynczy (AF-S) pozwala ustawić ostrość jedynie przed nagrywaniem, dopiero tryb ciągły (AF-C) działa podczas rejestracji. Mamy wówczas do wyboru jeden z dwóch trybów pól AF: wielopunktowy i strefowy. Praca autofokusa pozostawia jednak wiele do życzenia ze względu na szybkość i pewność pracy mechanizmu. Jak można zobaczyć na ostatnim filmie przykładowym, system radzi sobie słabo, a nierzadko w ogóle się poddaje.

Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. Powiększenie obrazu możliwe jest tylko przed rozpoczęciem nagrywania, w trakcie działa natomiast funkcja focus-peaking.

Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Warto w tym miejscu przypomnieć, że mamy także możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu.

Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem wraz z obiektywem GF 23 mm f/4 WR.

Przykładowe filmy

  • film 1 – H.264 1920×1080 pix 29.97p, 64 MB,
  • film 2 – H.264 1920×1080 pix 25p, 60 MB,
  • film 3 – H.264 1920×1080 pix 24p, 65 MB,
  • film 4 – H.264 1920×1080 pix 23.98p, 74 MB,
  • film 5 – H.264 1280×720 pix 29.97p, 39 MB,
  • film 6 – H.264 1280×720 pix 25p, 34 MB,
  • film 7 – H.264 1280×720 pix 24p, 36 MB,
  • film 8 – H.264 1280×720 pix 23.98p, 37 MB,
  • film 9 – H.264 1920×1080 pix 25p, 78 MB, ISO 6400,
  • film 10 – H.264 1920×1080 pix 25p, 123 MB, praca ciągłego autofokusa.

Wizjer

Fujifilm GFX 50R - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W przeciwieństwie do modelu 50S, w 50R mamy wbudowany wizjer typu OLED. Charakteryzuje się on rozdzielczością 3.69 miliona punktów oraz powiększeniem obrazu wynoszącym 0.77x (dla formatu 35 mm). Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do 2, mamy też oczywiście czujnik zbliżenia oka. Sterowanie wyświetlaniem obrazu odbywa się za pomocą guzika VIEW MODE, co opisaliśmy przy okazji elementów sterujących.

Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. W statycznych scenach celownik sprawuje się bardzo dobrze, oferując wyraźny i czytelny podgląd obrazu. Sytuacja się niestety pogarsza, gdy przesuwamy aparat, np. podczas panoramowania. Obraz ulega wówczas pewnemu rozmyciu i to nawet w warunkach dobrego oświetlenia.