Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 50R - test aparatu

4 lutego 2019
Maciej Latałło Komentarze: 80

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: SUPER FINE, FINE i NORMAL. Dostępne są dwa rozmiary obrazu oraz kilka wartości proporcji, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
  • rozmiar L:
    • 8256×6192 pix (4:3),
    • 8256×5504 pix (3:2),
    • 8256×4640 pix (16:9),
    • 6192×6192 pix (16:9),
    • 8256×3048 pix (65:24),
    • 7744×6192 pix (5:4),
    • 7232×6192 pix (7:6),
  • rozmiar S:
    • 4000×3000 pix (4:3),
    • 4000×2664 pix (3:2),
    • 4000×2248 pix (16:9),
    • 2992×2992 pix (16:9),
    • 4000×1480 pix (65:24),
    • 3744×3000 pix (5:4),
    • 3504×3000 pix (7:6).
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy na poniższych przykładach.

Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 100 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 50 ISO, a także H – 25600, 51200 i 102400. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Nikon Z7 oraz Sony A7R III.

Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Wizualnie, jakość zdjęć z GFX 50R i starszego 50S praktycznie nie różni się. 51-megapikselowa matryca w aparacie Fujifilm oferuje bezsprzecznie wyśmienity poziom odwzorowania detali. Przyczyniają się do tego nie tylko bardzo dobre wyniki zdolności rozdzielczej, ale także lekkie wyostrzanie JPEG-ów. W przypadku bezlusterkowca Sony także mamy do czynienia z uwydatnianiem obrazu, w przeciwieństwie do Nikona Z7.

W samych superlatywach możemy też mówić o wyglądzie JPEG-ów z testowanego aparatu na wysokich czułościach. Nawet przy wartości ISO 6400 szczegóły są dobrze widoczne, a szum praktycznie nie rzuca się w oczy. Naszym zdaniem GFX 50R wypada generalnie nieco lepiej od konkurentów.

Wyostrzanie

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−4
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem nie warto przekraczać zerowego stopnia wyostrzania, bowiem już przy tym ustawieniu obraz jest przeostrzony. Najlepszy efekt powinniśmy uzyskać dla parametru pomiędzy −4 a 0.

Efekt ziarnistości

GFX 50R wyposażono również w funkcję dodawania zakłóceń imitujących ziarno analogowej kliszy fotograficznej. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia (wraz z pierwszym neutralnym) prezentujemy poniżej.

Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG

Efekt koloru chrom

GFX 50R wyposażono w funkcję znaną już np. z modelu 50S, mianowicie Efekt koloru chrom. Polega ona na zwiększeniu głębi kolorów w obszarach zacienionych. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia (wraz z pierwszym neutralnym) prezentujemy poniżej.

Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm GFX 50R - Jakość obrazu JPEG
----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!