Pentax K10D - test aparatu
7. Jakość obrazu i szumy w RAW
Szumy
Jak można było zobaczyć w poprzednim rozdziale, zdjęcia zapisywane jako JPEG charakteryzują się małymi szumami. Liczone w programie Imatest dokładne wartości szumów, pokazuje wykres poniżej. Jeśli porównamy go do odpowiedniego wykresu dla GX-10, to zobaczymy, że są identyczne. Oba aparaty charakteryzują się więc plikami JPEG o bardzo dobrej jakości, z jednoczesną redukcją szumów, nie pogarszającą znacząco jakości. O ile jednak w GX-10, przy wyższych czułościach, można było mówić, że po włączeniu redukcji szumów, ich wartość bardzo mało, ale jednak spada, to po włączeniu tej samej funkcji w K10D nic się nie zmienia. Zastanawiające jest zatem to, po co została stworzona funkcja redukcji szumów, skoro niczego nie poprawia? Podobnie jak w GX-10, tak i w K10D jest też redukcja szumów stosowana przy długich ekspozycjach. Polega ona oczywiście na wykonywaniu zdjęcia z takim samym czasem ekspozycji przy zamkniętej migawce i następnie odjęciu go od właściwego zdjęcia. Ujęcia wykonane przy zamkniętej migawce nazywamy potocznie darkami i im poświecimy kolejny podrozdział.

Szumy K10D mierzone na plikach RAW okazały się mieć mniejszą wartość niż szumy w GX-10. Porównując adekwatne wycinki tablicy szarości Kodak Q-13, można mówić o zgodności pomiędzy wyliczeniami programu Imatest, a wielkością szumu jaki widzimy na tych wycinkach. Patrząc jednak na wycinki 1:1 scenki i porównując do analogicznych dla GX-10, odnosi się wrażenie, że obraz z K10D jest zaszumiony bardziej przy najwyższych czułościach. Jedyne wytłumaczenie jakie nam się nasuwa, to możliwość nagrzewania się aparatu przy dłuższym stosowaniu i wpływ termicznych elektronów na jakość obrazu. W następnym rozdziale przedstawiamy darki, które mówią nam o ilości niechcianego szumu przy dłuższych ekspozycjach. Przy wysokich czułościach szum silnie narasta z wydłużeniem ekspozycji. Podobny, ale już dużo mniejszy wpływ, może mieć dłuższe użytkowanie aparatu, nagrzewanie się elektroniki i przez to szum na zdjęciach scenki mógłby zostać zawyżony. Natomiast wyższe wartości szumów na wykresie GX-10 w stosunku do zdjęć scenki mogą wynikać z sytuacji odwrotnej, czyli mówiąc ogólnie, tablica Kodaka została sfotografowana ''ciepłym'' aparatem, scenka ''chłodnym''.

| 100 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 200 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 400 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 800 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 1600 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 3200 ISO | |||
|  |   |   |     | 
Darki 
Bardzo silne szumy narastające z długością czasu ekspozycji, które były wyraźne w GX-10, w K10D również występują i to chyba jeszcze w większym stopniu. Po prawej stronie zdjęć zapisanych jako RAW utrzymuje się silny sygnał, który osiąga swoje maksimum przy czułości 1600 ISO. Tak dużego szumu na darkach nie widzieliśmy w żadnym z dotychczas przetestowanych aparatów. Przypomnijmy, że są to 3-minutowe zdjęcia wykonane bez dopływu światła. Rejestrowany jest w ten sposób sygnał od tzw. elektronów termicznych, czyli szum elektroniki. Przy używaniu długich czasów, takie zdjęcie zostaje odjęte od właściwej fotografii by pozbyć się częściowo nadmiernego sygnału.
| ISO | Dark Frame | Crop | Histogram | 
| 100 (RAW) |   |   |   | 
| 100 (JPEG) |   |   |   | 
| 200 (RAW) |   |   |   | 
| 200 (JPEG) |   |   |   | 
| 400 (RAW) |   |   |   | 
| 400 (JPEG) |   |   |   | 
| 800 (RAW) |   |   |   | 
| 800 (JPEG) |   |   |   | 
| 1600 (RAW) |   |   |   | 
| 1600 (JPEG) |   |   |   | 



 
                        





 
                         
                         
                        
 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.