Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.8 - test obiektywu

23 listopada 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Jej delikatny wpływ daje się zauważyć, ale i tak w tej klasie sprzętu prezentuje się chyba najlepiej, będąc minimalnie lepszy od Canona EF 50 mm f/1.8 STM, trochę lepszy od Nikkora AF-S 50 mm f/1.8G i wyraźnie lepszy od dużo droższego Sonnara T* FE 55 mm f/1.8 ZA.

Sony FE 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Przebieg poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od wartości przysłony i użytego detektora prezentuje poniższy wykres.
----- R E K L A M A -----

Sony FE 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać wyraźnie, że także poprzeczna aberracja chromatyczna nie jest problemem. W okolicach maksymalnego otworu względnego poziom ten wady jest znikomy. Wzrasta on do 0.05–0.07% po przymknięciu przysłony, ale nawet wtedy uznajemy go za mały. Pozostałe obiektywy klasy 1.8/50, o których wspominaliśmy w niniejszym rozdziale, też nie miały problemów z tą wadą, a więc stawka jest tutaj wyrównana i rywalizacja odbywa się na bardzo wysokim poziomie.

A7R II, RAW, f/2.0 A7R II, RAW, f/11.0
Sony FE 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu „pływania” ogniska. Dodatkowo, wygląd krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem nie wzbudza naszego niepokoju. Oba te fakty pozwalają sądzić, że testowany obiektyw nie ma dużych problemów z aberracją sferyczną.

A7R II, f/1.8, przed A7R II, f/1.8, za
Sony FE 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna