Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.8 - test obiektywu

23 listopada 2017

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Proste konstrukcyjnie obiektywy 1.8/50 słabo radzą sobie z komą i innymi wadami mającymi wpływ na kształt punktowych źródeł światła. Sony FE 50 mm f/1.8 nie jest tutaj wyjątkiem. Na maksymalnym otworze względnym zniekształcenie obrazu diody widać już nawet w rogach matrycy APS-C, a w rogach pełnej klatki jest ono ogromne. Przymknięcie przysłony do f/2.5 pozwala zniwelować komę w rogu detektora APS-C, ale w rogu pełnej klatki jest ona wciąż wyraźna.

Jeśli chcemy mieć systemowy obiektyw o podobnych parametrach i lepszym zachowaniu w tej kategorii, musimy zainteresować się Sonnarem 1.8/55, który prezentował się tutaj zauważalnie lepiej.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh

----- R E K L A M A -----


Dość prosta konstrukcja optyczna obiektywu dobrze radzi sobie jednak z astygmatyzmem. Wada ta, rozumiana jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, sięga tutaj wartości 4.9%, a więc poziomu uznawanego za mały. Jest to wynik w granicach błędów pomiarowych taki sam jak u Sonnara 1.8/55 FE i Canona EF 50 mm f/1.8 STM, natomiast zauważalnie lepszy niż u obu Nikkorów 1.8/50.

Jeśli chodzi o nieostrości, trudno mieć zastrzeżenia. Rozogniskowane krążki światła wyglądają bardzo ładnie i rozkład światła w ich wnętrzu jest bardzo ładny. Pomimo zastosowania soczewki asferycznej nie widać śladów cebulowego bokeh. Jedynym, ale niewielkim mankamentem jest lekko zaakcentowana obwódka. Odnotować można też wyraźny wpływ winietowania mechanicznego.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh