Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-Pro3 - test aparatu

24 grudnia 2019

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
  • proporcje obrazu 3:2
    • Duży (L) – 6240×4160,
    • Średni (M) – 4416×2944,
    • Mały (S) – 3120×2080,
  • proporcje obrazu 16:9
    • Duży (L) – 6240×3512,
    • Średni (M) – 4416×2488,
    • Mały (S) – 3120×1760,
  • proporcje obrazu 1:1
    • Duży (L) – 4160×4160,
    • Średni (M) – 2944×2944,
    • Mały (S) – 2080×2080.
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • ETERNA – łagodny kolor i bogate tony ciemne pasujące do filmowego wyglądu nagrania,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy na poniższych przykładach.
Provia/Standard
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Velvia
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Astia
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Classic Chrome
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
PRO Neg Hi
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
PRO Neg Std
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Classic Neg
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Eterna
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Acros
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr żółty)
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr czerwony)
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr zielony)
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr żółty)
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr czerwony)
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr zielony)
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG

Wyostrzanie



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości przy natywnej czułości ISO 160.

Ostrość
−4
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG

Najlepszy efekt wyostrzania uzyskamy na ustawieniach z okolic środka skali. Dają one przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu −4. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia są już z kolei wyraźnie przeostrzone.

Jako, że w X-Pro3 pojawił się parametr klarowności (ang. clarity), pokazujemy również naszą standardową scenkę przy ustawieniu wartości klarowności na −5, 0 oraz +4. Warto dodać, że domyślnie parametr ten ma wartość 0 i taką właśnie wykorzystujemy przy wszystkich zdjęciach wykonanych X-Pro3.

Clarity
−5
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Clarity
0
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Clarity
+4
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG

Jak widać, znów najlepsze efekty dostajemy w okolicy środka skali. Przy ustawieniu minimalnym obraz jest odrobinę rozmyty, natomiast przy maksymalnej nastawie – zbyt wzmocniony. Prawdziwy wpływ klarowności na wygląd zdjęć da się jednak zauważyć oglądając zdjęcia w całości, a nie w formie wycinków.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 160 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartości L – 80, 100 i 125 ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Canon EOS 90D oraz Nikon D500.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Zdjęcia JPEG z Fujifilm X-Pro3 robią bardzo dobre wrażenie. Wycinki właśnie z testowanego aparatu na najniższych czułościach wyglądają najlepiej. Jeżeli chodzi zaś o odszumianie, to w aparacie Fujifilm jest ono kontrolowane najlepiej – przy czułości ISO 6400 w zdjęciach z Canona 90D i Nikona D500 zaczynają pojawiać się kolorowe plamy, a obraz z X-Pro3 wciąż wydaje się „czysty”. Właśnie tę czułość – lub ISO 12800 dla tych z wyższą tolerancją na zaszumienie – uznajemy za ostatnią w pełni użyteczną.

Filtry cyfrowe

Aparat X-Pro3 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:

  • aparat zabawka,
  • miniatura,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczny ton,
  • obraz miękki,
  • kolor częściowy:
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy.

Aparat zabawka
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczny ton
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Obraz miękki
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – czerwony
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – pomarańczowy
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – żółty
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – zielony
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – niebieski
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – fioletowy
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG

Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego

Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 320 i ISO 640. Poniższe przykładowe zdjęcia wykonaliśmy stosując ustawienia odpowiednio: DR100, DR200 i DR400, Auto.

100%
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
200%
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
400%
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
Auto
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia HDR

Fujifilm X-Pro3 jest pierwszym X-em z wyższej półki, który oferuje zdjęcia HDR. Funkcja ta polega na wykonaniu przez aparat 3 ekspozycji, a następnie połączeniu ich w jedno zdjęcie o zwiększonej dynamice tonalnej. Warto dodać, że po aktywowaniu funkcji HDR spotkamy się z niewielkim przycięciem obrazu – zdjęcia są natomiast tej samej wielkości, co standardowe. Świadczy to więc o tym, że poddawane są programowemu powiększeniu.

    Dostępne są następujące nastawy:
  • HDR 200%,
  • HDR 400%,
  • HDR 800%,
  • HDR Auto,
  • HDR Plus.

HDR off
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 200
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 400
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 800
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG
HDR Plus
Fujifilm X-Pro3 - Jakość obrazu JPEG