Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 250D - test aparatu

10 marca 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 58

8. Zakres i dynamika tonalna

Czułość matrycy

Badanie to ma na celu pokazanie zachowania fotodiod matrycy, a nie jej realnej czułości w stopniach ISO, której zgodność producenci aparatów utrzymują dla formatu JPEG. Przestrzegamy zatem przed pochopnymi osądami. Jakiekolwiek odchyłki odnotowane w tym teście nie są powodem do zmartwień, gdyż zwykle są one korygowane do wartości nominalnej przy wywoływaniu pliku RAW (w korpusie aparatu przy wytwarzaniu bezpośrednio pliku JPEG lub też przy obróbce surowego pliku w komputerze). Realne problemy dotykają jedynie tego oprogramowania zewnętrznego, które nie posiada profili dedykowanych dla różnych aparatów.

Czułość wyznaczyliśmy zgodnie z normą ISO 12232, wykorzystując metodę pomiaru ilości światła niezbędnej do saturacji poszczególnych grup fotodiod sensora. Do pomiarów wykorzystaliśmy światłomierz Sekonic.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Średnie wartości czułości ze wszystkich grup senseli znajdują się około 1 EV poniżej wartości nominalnych dla czułości ISO 100 oraz 200. Dla pozostałych są one około 2/3 EV poniżej wartości nominalnych. Takie zachowanie jest typowe i umożliwia manipulację danymi w jasnych partiach obrazu. Rozbieżność między poszczególnymi kolorami podstawowymi jest typowa dla matryc krzemowych, gdzie sprawność kwantowa nie rozkłada się równomiernie w całym spektrum światła widzialnego.

Szum przetwarzania

Szum przetwarzania (ang. readout noise) to całościowe zakłócenia generowane przez elektroniczny tor przetwarzania danych. Ilość tego szumu nie zależy od ilości padającego światła ani czasu ekspozycji.

Szum przetwarzania wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć bez dostępu światła przy najkrótszej możliwej do ustawienia migawce. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Wyrażenie wyniku w elektronach pozwala śledzić jakość przetwarzania toru analogowo-cyfrowego. Widzimy, że przebieg pokrywa zakres wartości od 4 do 11 elektronów, co oznacza, że jakość zaprojektowanej elektroniki stoi na rozsądnym poziomie. W idealnie pracującej matrycy wykres powinien być linią prostą, ze wszystkimi wartościami dla różnych czułości ISO na tym samym poziomie. Tu widzimy, że oprogramowanie przetwornika ADC zmienia jego charakterystykę w zależności od użytej czułości.

Współczynnik konwersji i wzmocnienie jednostkowe

Poniżej przedstawiamy współczynnik konwersji (ang. conversion gain) matrycy wyznaczony dla różnych nastaw ISO. Parametr ten definiuje liczbę elektronów przypadających na jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC (tzw. ADU, ang. ADC unit). Analiza tych danych pozwala określić tzw. wzmocnienie jednostkowe, czyli cechę charakterystyczną każdej matrycy definiującą czułość, dla której współczynnik konwersji jest równy 1 – to znaczy wartość z przetwornika ADC pokazuje wprost liczbę przetworzonych elektronów.

Współczynnik konwersji wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Dla najniższej natywnej czułości na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypada 6 elektronów. Przy 14-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 49 ke. Widać też, że punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 411 (czyli ok. 1/3 EV poniżej nastawy aparatu ISO 800). Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. W związku z czym nie ma żadnego zysku ze stosowania takiej obróbki w aparacie i dokładnie te same efekty uzyskamy niedoświetlając zdjęcie, a następnie korygując ekspozycję w komputerze.

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Najwyższą jakość obrazu otrzymamy dla trzech najniższych czułości, dla których aparat zarejestruje ponad 200 przejść tonalnych. Dla ISO 100 liczba tonów wynosi 360, co daje 8,5-bitowy zapis danych. Wartość ta zapewni bardzo dobre przejścia tonalne bez widocznej posteryzacji. Użyte wcześniej w porównaniach Fujifilm X-A7 oraz Nikon D3500 uzyskały w tej kategorii odpowiednio 8,3 oraz 8,6 bita.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
200
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
400
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
800
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
1600
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
3200
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
6400
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
12800
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
25600
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
12800
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiągnął 9.1 EV. To bardzo dobry wynik, zauważalnie lepszy niż w dotychczas testowanych amatorskich lustrzankach Canona. Żadna z nich nie przekroczyła 9 EV, a niektóre ledwo przekraczały 8 EV. Jest to wynik o prawie 1 EV lepszy niż w Nikonie D3500 i niecałe 0.5 EV lepszy niż w Fujifilm X-A7.

Biorąc pod uwagę kryterium niskiej jakości obrazu, dla bazowej czułości w 250D mamy do dyspozycji dynamikę na poziomie 12.9 EV. Wynik ten świadczy o tym, że testowana lustrzanka nie wykorzystuje w pełni zastosowanego w niej 14-bitowego przetwarzania danych. Przytoczone wcześniej Fujifilm X-A7 oraz Nikon D3500 osiągają wyniki odpowiednio 13.1 EV oraz 11.9 EV. Należy jednak pamiętać, że Nikon jako jedyny ma na pokładzie 12-bitowy przetwornik analogowo-cyfrowy.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika osiąga niecałe 8 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy zwykle przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. W przypadku Sony musieliśmy skorygować ekspozycję o 1/3 EV (przez otwarcie przysłony). Następnie pliki wywołujemy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

0 EV
+4 EV
100 ISO
250D
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
A6300
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
250D
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
A6300
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna

Efekt rozjaśnienia dla bazowych czułości lepiej wygląda w przypadku Sony. Na zdjęciach z Canona brakuje szczegółów w czerniach. Przy ISO 1600 dla obu aparatów efekt końcowy jest daleki od akceptowalnego, bowiem szum w zasadzie zdominował obraz, niemniej ponownie w Canonie jest go więcej i ma zdecydowaną niebieską dominantę.


Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje bardzo podobne wyniki w przypadku obu aparatów. Ewentualne różnice mogą wynikać z różnej jasności oryginalnych zdjęć.

0 EV
−4 EV
100 ISO
250D
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
A6300
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
250D
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna
A6300
Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS 250D - Zakres i dynamika tonalna