Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

20 lutego 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Olympus 1.2/45 ma zauważalne problemy z podłużną aberracją chromatyczną. Jest jednak tutaj w dobrym towarzystwie, bo podobne efekty widzieliśmy u Panaleiki DG Nocticron 42.5 mm f/1.2 Asph. P.O.I.S. czy Fujinona XF 56 mm f/1.2 R. Z drugiej strony, niektóre nowe obiektywy pełnoklatkowe klasy 1.4/85 potrafią walczyć z tą wadą znacznie skuteczniej.


----- R E K L A M A -----

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja w kwestii korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj problemów nie ma prawie wcale. W okolicach maksymalnego otworu względnego odnotowane przez nas wyniki trzymają się poziomu 0.05%, a po przymknięciu przysłony bliżej im do 0.04%.

Olympus E-M5 II, RAW, f/2.0 Olympus E-M5 II, RAW, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o aberrację sferyczną, jest ona skorygowana na tyle dobrze, że nie daje efektu „pływania” ogniska. Widać to dobrze na pierwszym obrazku z niniejszego rozdziału. Jej delikatny wpływ daje się jednak zauważyć na obrazach rozogniskowanych punktów świetlnych.

Olympus E-M5 II, f/1.2, przed Olympus E-M5 II, f/1.2, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku obrazu przed ogniskiem jego brzeg jest delikatnie ciemniejszy, a obraz uzyskany za ogniskiem pokazuje niewielki wzrost jasności w samym centrum i lekką obwódkę. Na szczęście nie jest to efekt duży i korygowanie aberracji sferycznej możemy uznać za poprawne. Bardzo podobne symptomy widzieliśmy u Panaleiki 1.2/42.5.

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!