Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

20 lutego 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Olympus 1.2/45 ma zauważalne problemy z podłużną aberracją chromatyczną. Jest jednak tutaj w dobrym towarzystwie, bo podobne efekty widzieliśmy u Panaleiki DG Nocticron 42.5 mm f/1.2 Asph. P.O.I.S. czy Fujinona XF 56 mm f/1.2 R. Z drugiej strony, niektóre nowe obiektywy pełnoklatkowe klasy 1.4/85 potrafią walczyć z tą wadą znacznie skuteczniej.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja w kwestii korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj problemów nie ma prawie wcale. W okolicach maksymalnego otworu względnego odnotowane przez nas wyniki trzymają się poziomu 0.05%, a po przymknięciu przysłony bliżej im do 0.04%.

Olympus E-M5 II, RAW, f/2.0 Olympus E-M5 II, RAW, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o aberrację sferyczną, jest ona skorygowana na tyle dobrze, że nie daje efektu „pływania” ogniska. Widać to dobrze na pierwszym obrazku z niniejszego rozdziału. Jej delikatny wpływ daje się jednak zauważyć na obrazach rozogniskowanych punktów świetlnych.

Olympus E-M5 II, f/1.2, przed Olympus E-M5 II, f/1.2, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku obrazu przed ogniskiem jego brzeg jest delikatnie ciemniejszy, a obraz uzyskany za ogniskiem pokazuje niewielki wzrost jasności w samym centrum i lekką obwódkę. Na szczęście nie jest to efekt duży i korygowanie aberracji sferycznej możemy uznać za poprawne. Bardzo podobne symptomy widzieliśmy u Panaleiki 1.2/42.5.