Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

20 lutego 2018

8. Winietowanie

Spójrzmy na poniższe miniaturki, żeby ocenić, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu na plikach JPEG uzyskanych przy pomocy Olympusa O-MD E-M5 Mark II.

Olympus E-M5 II, f/1.2 Olympus E-M5 II, f/1.4
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, f/2.0 Olympus E-M5 II, f/2.8
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym winietowanie sięga 31% (−1.06 EV) i nie jest to poziom wysoki, jeśli weźmiemy pod uwagę dobre światło obiektywu. Wystarczy tutaj przypomnieć, że inne odpowiedniki 85-tek winietowały mocniej, np. Fujinon 1.2/56 tracił 45% światła w rogach, a pełnoklatkowe 85-tki o świetle f/1.4 potrafią notować wyniki na poziomie 50%. Słabo wypadła tutaj także Panaleica 1.2/42.5, której wynik to aż 54%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Przymknięcie przysłony do wartości f/1.4 powoduje spadek winietowania do wartości 28% (−0.96 EV). Wada ta robi się mało uciążliwa już dla przysłon f/2.0 i f/2.8, gdzie sięga odpowiednio wartości 21% (−0.69 EV) i 15% (−0.46 EV). Problem znika zaś całkowicie na przysłonie f/4.0, gdzie spadek jasności w rogach sięga symbolicznej wartości 8% (−0.26 EV).

Ponieważ obiektyw nie ma dystorsji i przez to nie wymaga jej korygowania, pliki JPEG nie są w zauważalny sposób przycinane w stosunku do RAW-ów. W efekcie winietowanie na RAW-ach jest, w granicach błędów pomiarowych, takie same jak na JPEG-ach (różnice wynosiły od 0 do 2%).

Olympus OM-D E-M5 Mark II, JPEG, f/1.2
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - Winietowanie