Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm FinePix S5700 - test aparatu

25 czerwca 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 5

4. Optyka

Fuji S5700 posiada zmiennoogniskowy obiektyw Fujinon charakteryzujący się 10-krotnym zoomem optycznym. Jego zakres ogniskowych, wynoszący 6.3-63.3 mm, odpowiada 38-380 mm dla ekwiwalentu klatki filmu małoobrazkowego. Dość ciekawą jego cechą jest światłosiła, która dla szerokiego kąta wynosi f/3.5, a dla 380 mm - f/3.7, co oznacza, że otwór względny praktycznie pozostaje stały w całym zakresie ogniskowych Inna charakterystyczna rzecz, to niewysuwający się obiektyw przy zmianie ogniskowej. Być może dzięki takiej konstrukcji obiektyw dość szybko przybliża i oddala.

10-krotny zoom w aparacie umożliwia duże zbliżenia. Poniżej przedstawiamy zdjęcia wykonane z tego samego miejsca dla zbliżenia 1-, 3-, 6- i 10-razy. Klikając w miniaturkę można obejrzeć przykładowe zdjęcie i spróbować ocenić jak sprawuje się optyka dla danej ogniskowej.


----- R E K L A M A -----


Rozdzielczość obrazu

Do tej pory przetestowaliśmy Sony H5 i Canona S3 IS, których matryce i obiektywy mają podobne parametry jak Fuji S5700. Rozdzielczość zdjęć S5700 mierzona w centrum kadru przedstawiona jest na wykresie poniżej. Porównując wykresy dla tych trzech aparatów widać, że S5700 wypada słabiej. Gorzej jest także w porównaniu do Olympusa SP-550, który ma również 7-megapikselową matrycę, mimo że jego obiektyw ma aż 18-krotny zoom. W zakresie ogniskowych odpowiadających obiektywowi Fuji, Olympus notuje MTF-y o przeszło 100 LW/PH wyższe.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Na brzegu, w porównaniu do rozdzielczości mierzonej w centrum, sytuacja się pogarsza. Jednak pogorszeniu ulega obraz jedynie dla maksymalnie otwartych przysłon, bo powyżej f/5.6 nic się nie zmienia. Średnio rozdzielczość MTF na brzegu w S5700 utrzymuje się w granicach 1200-1400 LW/PH, czyli podobnie jak u konkurencji.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka



Aberracja chromatyczna

Ja można było zobaczyć na zdjęciach przedstawiających Pałac Kultury i Nauki, zdjęcia z S5700 nie są pozbawione aberracji chromatycznej. Wyliczenia w programie Imatest potwierdzają problemy S5700 na tym polu. Duża aberracja doskwiera głównie dla skrajnych wartości ogniskowych, czyli przy najszerszym kącie i maksymalnym zbliżeniu. Po środku jest dużo lepiej, ale tylko, jeśli przysłona zostanie przymknięta do f/5.6. W tej kategorii nieco lepiej od S5700 wypadł Canon S3 IS, podobnej wielkości aberracja była u Sony H5, a Olympus SP-550 dla tego zakresu ogniskowych wypadł gorzej.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Dystorsja

Obiektyw w S5700 cierpi na widoczną dystorsję przy najszerszym kącie. Dla 38 mm sięga ona -3.50%, czyli jest większa niż u Canona S3 IS i Sony H5. Nawet Olympus Sp-550, który dla skrajnej ogniskowej mniejszej, bo 28 mm, odznaczał się nieco mniejszym zniekształceniem geometrycznym obrazu niż testowany Fuji. Przy wzroście ogniskowej dystorsja w S5700 maleje dość szybko (dla 60 mm wynosi -1.20%) i spada do bardzo małego poziomu -0.20% przy 3-krotnym powiększeniu (f=120 mm), utrzymując podobny rząd wielkości w pozostałym zakresie ogniskowej.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Koma i astygmatyzm

Obiektyw w S5700 bardzo dobrze radzi sobie z komą. Zdjęcia diody, które przedstawiamy poniżej, wykonane zostały przy przysłonie f/3.5. Widać, że w całym zakresie ogniskowych brak większych zniekształceń obrazu. Przy 35 mm S5700 wydaje się lepiej korygować tę wadę niż miało to miejsce u S3 czy H5.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Astygmatyzm w S5700 jest na akceptowalnym poziomie. Przy szerokim kącie różnica między poziomą a pionową rozdzielczością wyniosła 6%, a w dalszym zakresie ogniskowych wada ta utrzymuje się na poziomie 10%. Jest to wynik lepszy od tego jaki odnotował Sony H5, ale gorszy od Canona S3 IS. Nieco gorzej jest też jeśli S5700 porównamy do Olympusa SP-550.


Winietowanie

Obraz obarczony wyraźnym winietowaniem pojawia się na samym końcu zakresu ogniskowych. Przy maksymalnie otwartej przysłonie dla ogniskowej 380 mm winietowanie osiągnęło wartość blisko 24% (-0.85 wartości przysłony). Przymknięcie do f/5.6 powoduje już wyraźną poprawę i wada zmniejsza się wtedy do 14% (-0.43 f-stop). Winietowanie spada wraz ze zmniejszaniem ogniskowej. Dla przysłony f/3.5 przy 250 mm sięga poziomu 19%, przy 120 mm - 13.5%, a dla 60 mm już tylko 6%. Przy najszerszym kącie widzenia winietowanie znowu zwiększa się, ale tylko do 16%.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka



Odblaski

Ta wada w S5700 praktycznie nie występuje. Trzeba się mocno natrudzić, aby na zdjęciu pojawiły się jakieś artefakty świetlne. Przy najszerszym kącie może pojawić się, ale bardzo rzadko, jakiś słaby ''duszek''. Jednak w większości przypadków czegoś podobnego nie zobaczymy na zdjęciach.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Makro

S5700 posiada dwa tryby związane z fotografowaniem z bliskiej odległości. Po naciśnięciu strzałki ''W lewo'' można przejść do tryby makro lub supermakro. Ten drugi odpowiada za wykonywanie zdjęć w odległości do 1 cm. Aparat nie wykazuje większych problemów z autofokusem, a przy fotografowaniu można zbliżyć się do obiektu na bardzo małą odległość.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Autofokus

Ustawianie ostrości odbywa się na trzy sposoby. Można wybrać tryb:

  • śledzący AF - autofokus podąża za przemieszczającym się obiektem,
  • punktowy AF - autofokus ustawia się i nie zmienia pozycji po wciśnięciu do połowy spustu migawki,
  • MF - ręczne ustawianie ostrości
Autofokus działa poprawnie. Jego szybkość utrzymuje się na poziomie działania AF w Sony H5. Małe niedociągnięciem może być tryb ręcznego ustawiania ostrości, bo na ekranie nie pojawia się wycinek obrazu 1:1, na którym można by dokładniej ustawić ostrość.

38 mm 136 mm
Fujifilm FinePix S5700 - Optyka Fujifilm FinePix S5700 - Optyka
280 mm 380 mm
Fujifilm FinePix S5700 - Optyka Fujifilm FinePix S5700 - Optyka