Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm FinePix S5700 - test aparatu

25 czerwca 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 5

4. Optyka

Fuji S5700 posiada zmiennoogniskowy obiektyw Fujinon charakteryzujący się 10-krotnym zoomem optycznym. Jego zakres ogniskowych, wynoszący 6.3-63.3 mm, odpowiada 38-380 mm dla ekwiwalentu klatki filmu małoobrazkowego. Dość ciekawą jego cechą jest światłosiła, która dla szerokiego kąta wynosi f/3.5, a dla 380 mm - f/3.7, co oznacza, że otwór względny praktycznie pozostaje stały w całym zakresie ogniskowych Inna charakterystyczna rzecz, to niewysuwający się obiektyw przy zmianie ogniskowej. Być może dzięki takiej konstrukcji obiektyw dość szybko przybliża i oddala.

10-krotny zoom w aparacie umożliwia duże zbliżenia. Poniżej przedstawiamy zdjęcia wykonane z tego samego miejsca dla zbliżenia 1-, 3-, 6- i 10-razy. Klikając w miniaturkę można obejrzeć przykładowe zdjęcie i spróbować ocenić jak sprawuje się optyka dla danej ogniskowej.


----- R E K L A M A -----


Rozdzielczość obrazu

Do tej pory przetestowaliśmy Sony H5 i Canona S3 IS, których matryce i obiektywy mają podobne parametry jak Fuji S5700. Rozdzielczość zdjęć S5700 mierzona w centrum kadru przedstawiona jest na wykresie poniżej. Porównując wykresy dla tych trzech aparatów widać, że S5700 wypada słabiej. Gorzej jest także w porównaniu do Olympusa SP-550, który ma również 7-megapikselową matrycę, mimo że jego obiektyw ma aż 18-krotny zoom. W zakresie ogniskowych odpowiadających obiektywowi Fuji, Olympus notuje MTF-y o przeszło 100 LW/PH wyższe.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Na brzegu, w porównaniu do rozdzielczości mierzonej w centrum, sytuacja się pogarsza. Jednak pogorszeniu ulega obraz jedynie dla maksymalnie otwartych przysłon, bo powyżej f/5.6 nic się nie zmienia. Średnio rozdzielczość MTF na brzegu w S5700 utrzymuje się w granicach 1200-1400 LW/PH, czyli podobnie jak u konkurencji.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka



Aberracja chromatyczna

Ja można było zobaczyć na zdjęciach przedstawiających Pałac Kultury i Nauki, zdjęcia z S5700 nie są pozbawione aberracji chromatycznej. Wyliczenia w programie Imatest potwierdzają problemy S5700 na tym polu. Duża aberracja doskwiera głównie dla skrajnych wartości ogniskowych, czyli przy najszerszym kącie i maksymalnym zbliżeniu. Po środku jest dużo lepiej, ale tylko, jeśli przysłona zostanie przymknięta do f/5.6. W tej kategorii nieco lepiej od S5700 wypadł Canon S3 IS, podobnej wielkości aberracja była u Sony H5, a Olympus SP-550 dla tego zakresu ogniskowych wypadł gorzej.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Dystorsja

Obiektyw w S5700 cierpi na widoczną dystorsję przy najszerszym kącie. Dla 38 mm sięga ona -3.50%, czyli jest większa niż u Canona S3 IS i Sony H5. Nawet Olympus Sp-550, który dla skrajnej ogniskowej mniejszej, bo 28 mm, odznaczał się nieco mniejszym zniekształceniem geometrycznym obrazu niż testowany Fuji. Przy wzroście ogniskowej dystorsja w S5700 maleje dość szybko (dla 60 mm wynosi -1.20%) i spada do bardzo małego poziomu -0.20% przy 3-krotnym powiększeniu (f=120 mm), utrzymując podobny rząd wielkości w pozostałym zakresie ogniskowej.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Koma i astygmatyzm

Obiektyw w S5700 bardzo dobrze radzi sobie z komą. Zdjęcia diody, które przedstawiamy poniżej, wykonane zostały przy przysłonie f/3.5. Widać, że w całym zakresie ogniskowych brak większych zniekształceń obrazu. Przy 35 mm S5700 wydaje się lepiej korygować tę wadę niż miało to miejsce u S3 czy H5.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka

Astygmatyzm w S5700 jest na akceptowalnym poziomie. Przy szerokim kącie różnica między poziomą a pionową rozdzielczością wyniosła 6%, a w dalszym zakresie ogniskowych wada ta utrzymuje się na poziomie 10%. Jest to wynik lepszy od tego jaki odnotował Sony H5, ale gorszy od Canona S3 IS. Nieco gorzej jest też jeśli S5700 porównamy do Olympusa SP-550.


Winietowanie

Obraz obarczony wyraźnym winietowaniem pojawia się na samym końcu zakresu ogniskowych. Przy maksymalnie otwartej przysłonie dla ogniskowej 380 mm winietowanie osiągnęło wartość blisko 24% (-0.85 wartości przysłony). Przymknięcie do f/5.6 powoduje już wyraźną poprawę i wada zmniejsza się wtedy do 14% (-0.43 f-stop). Winietowanie spada wraz ze zmniejszaniem ogniskowej. Dla przysłony f/3.5 przy 250 mm sięga poziomu 19%, przy 120 mm - 13.5%, a dla 60 mm już tylko 6%. Przy najszerszym kącie widzenia winietowanie znowu zwiększa się, ale tylko do 16%.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka



Odblaski

Ta wada w S5700 praktycznie nie występuje. Trzeba się mocno natrudzić, aby na zdjęciu pojawiły się jakieś artefakty świetlne. Przy najszerszym kącie może pojawić się, ale bardzo rzadko, jakiś słaby ''duszek''. Jednak w większości przypadków czegoś podobnego nie zobaczymy na zdjęciach.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Makro

S5700 posiada dwa tryby związane z fotografowaniem z bliskiej odległości. Po naciśnięciu strzałki ''W lewo'' można przejść do tryby makro lub supermakro. Ten drugi odpowiada za wykonywanie zdjęć w odległości do 1 cm. Aparat nie wykazuje większych problemów z autofokusem, a przy fotografowaniu można zbliżyć się do obiektu na bardzo małą odległość.

Fujifilm FinePix S5700 - Optyka


Autofokus

Ustawianie ostrości odbywa się na trzy sposoby. Można wybrać tryb:

  • śledzący AF - autofokus podąża za przemieszczającym się obiektem,
  • punktowy AF - autofokus ustawia się i nie zmienia pozycji po wciśnięciu do połowy spustu migawki,
  • MF - ręczne ustawianie ostrości
Autofokus działa poprawnie. Jego szybkość utrzymuje się na poziomie działania AF w Sony H5. Małe niedociągnięciem może być tryb ręcznego ustawiania ostrości, bo na ekranie nie pojawia się wycinek obrazu 1:1, na którym można by dokładniej ustawić ostrość.
----- R E K L A M A -----

RABATY NA SPRZĘT FUJIFILM

Fujifilm GFX 100RF SILVER

22888 zł 19998 zł

Fujifilm GFX 100RF BLACK

22888 zł 19998 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!


38 mm 136 mm
Fujifilm FinePix S5700 - Optyka Fujifilm FinePix S5700 - Optyka
280 mm 380 mm
Fujifilm FinePix S5700 - Optyka Fujifilm FinePix S5700 - Optyka