Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - test obiektywu

25 lutego 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Trzy soczewki ze szkła ED bardzo dobrze wykonują swoje zadanie, bo testowany obiektyw nie ma praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym obszary w dalekich nieostrościach nie pokazują zabarwienia.

Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak Irix radzi sobie z poprzeczną aberracją chromatyczną. Jej przebieg w zależności od wartości przysłony i użytego detektora jest zaprezentowany poniżej.

Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Tutaj też wyniki są wręcz rewelacyjne. W znacznej większości przypadków mamy wyniki poniżej poziomu 0.02%, a to oznacza, że aberracja, nawet przy oglądaniu zdjęć w skali 1:1, jest niezauważalna. Brawo!

Canon 5D III, RAW, f/2.8 Canon 5D III, RAW, f/16.0
Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Aberracja chromatyczna i sferyczna Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują najmniejszego wpływu „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie może być więc duża lub bardzo duża. Rozogniskowane krążki światła pokazują jednak, że nie skorygowano jej wzorowo. Krążek za ogniskiem ma wyraźną i jasną obwódkę, a ten uzyskany przed ogniskiem jest jej prawie pozbawiony. To klasyczny objaw omawianej wady i świadczy o tym, że optyka nie koryguje jej do końca. Trudno powiedzieć, czy to celowy zabieg związany z zapewnieniem lepszego wyglądu nieostrości, czy może cena, jaką przyszło zapłacić za lepsze skorygowanie innej wady optycznej.

Canon 5D III, f/2.8, przed Canon 5D III, f/2.8, za
Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Aberracja chromatyczna i sferyczna Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Aberracja chromatyczna i sferyczna